Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1790891
Welke botten zijn voor katten nou te hard? Dit op de 'standaard', dragende delen van groter gevogelte en niet-prooidieren na.

Ik heb een enorme knager (liever bot dan filet  :D) , maar ik merk dat bv haasschouder, -achterpoot en eendenborst, het benige deel, best wel moeite kost. Niet dat hij het af wil geven hoor! De uiteinden van kalkoenvleugels vond hij zelf te hard, daar vond ik ook vaak ook afgesabbelde botjes van terug, dus die geef ik al niet meer.

Ik vraag me eigenlijk af of deze delen te hard zijn en misschien wel beschadigingen aan zijn gebit kunnen geven. Hij is nu iets meer dan 1jr oud, dus kan weinig zeggen over slijtage. Zijn tandvlees is roze en ligt mooi strak om zijn witte tandjes, dus denk niet dat hij er last van heeft, maar om problemen voor te zijn...
Door Limpy
#1790917
Hier miepen ze al over eendennekken en alles wat harder is dan kippenbotten en kwartel maar eendenvleugels gaan er wel goed in.

Maar ik heb wel een stel zeiksnorren wat dat betreft, dus geen goeie graadmeter...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1790936
sien heeft moeite met dingen groter/harder dan een kippenpoot. dus ook konijnenbillen en -koppen. wild eten ze hier niet, dus geen ervaring mee. ot doet moeilijk over bot harder dan een weekendrat (weegt ongeveer 200-300 gram). kwartel eten ze hier beiden, maar ik heb sterk het vermoeden dat ot daar weinig bot vanaf eet, mss wat ribstukjes en vleugels.
Door Too
#1790950
[Achter]poten van kip en nijn zijn erg hard volgens de dames, ze doen verwoede pogingen maar ze gaan niet helemaal op, lekker schoonkluiven is ook goed voor de tandjes

Eendenpoot heb ik niet geprobeerd, hazenschouder is ook beduidend harder dan nijn t is doable maar hard,
borstbeen van eend is vooral lastig eten, t is een groot stuk waar ze lastig grip op krijgen,
nijnhoofd plet ik enigszins tussen 2 snijplanken dan krijgen ze elk een halfje.
Kalkoen lijkt me te hard voor poes

Kan je hier iets mee? ;)
Door *Flip*
#1791351
koppen worden hier niet gegeten, alleen die van kwartel en kuiken. Wild is helemaal heerlijk! gelukkig maar, want vis is vies.
Achterpoten van kip vind ik ook te hard. De rest kan gelukkig geen kwaad :) Borstbeen van parelhoen gaat trouwens vlotter dan van eend. Ik knip niet veel, onhandige vormen houden hem lekker bezig  ;D
Door Mevroi Kruim
#1792648
Nee, die heten vleugels en zijn ook hard werken  ::)

Kruimel kan nog net een kuikentje wegwerken maar die is dan ook 21 met zonder tandjes  :D
De jeugd met echte gebitten kan prima een tamme konijnenrug wegwerken of een eendenrug, kippenpoot mits hier en daar geknipt, van haas voorpoten mits geknipt, rug met ribben, achterpoten zijn te hard. Parelhoenrug gaat wel weer goed, wild konijn moet hier en daar een knip, duif en kwartel krijgen ze goed weg.
Door *Flip*
#1792732
dus toch beter om de hazen achterpoten te laten en voor poten ff voor te meppen/knippen. Parelhoen vleugels gaan hier ook zonder problemen. Ooit was de 1e duif goed te doen. De nasmaak zal erg slecht geweest zijn, want vanaf de 2e werd er met een grote boog omheen gelopen...

21 met zonder tanden, verder wel gezond?! Heeft zij haar hele leven vers gegeten? Ik hoop namelijk dat barfende beestjes hun tanden behouden en ik niet met een vleesmolen aan de slag zal moeten...
Door Mevroi Kruim
#1795077
De Kruimelpoes heeft tot 12 jaar br*k gegeten :-[ (ach, wij wisten ook niet beter). Toen kreeg ze ernstig struviet en blaas-en nierontstekingen, evenals 3 andere van de 5 katten. Na een blauwe maandag nierdieet van de da wat niet gegeten werd via internet op het idee van vers gebracht, een echte aha-erlebnis :D en sindsdien krijgen ze barf. Eerst vooral kip maar sinds ik BP ontdekt heb, met z'n geweldige tips over leveranciers, eten ze ongeveer alles wat er maar te krijgen is.

Madammeke eet dus inmiddels ruim 9 jaar barf. Gezond is ze niet bepaald, ze is stokdoof, vrijwel blind, heeft door een ongeluk nog maar 3 poten, is zo dement als een deur plus een hartkwaal. Maar still going strong, ze eet dus nog geknipte kwartel, gemepte kippennek, vissies, kuikens (graag!) en verder af en toe wat kvv voor honden, kattenkvv vindt ze goor.

De tandjes is ze door de brokken kwijtgeraakt, toen we met barf begonnen had ze er al niet zoveel meer. Het kauwen gaat wel steeds moeilijker maar ze wordt natuurlijk ook zwakker met de leeftijd, en het is echt een ieniemienie-katje van nog geen 2 kilo. Maar ze vreet nog als een dijker :D
Door *Flip*
#1796770
Mevroi Kruim schreef: ze is stokdoof, vrijwel blind, heeft door een ongeluk nog maar 3 poten, is zo dement als een deur plus een hartkwaal. Maar still going strong, het is echt een ieniemienie-katje van nog geen 2 kilo. Maar ze vreet nog als een dijker :D
;D Dat klinkt als een heel bijzonder :kitty:!
Door hedwig
#1797417
Mijn poezen wilden jarenlang alleen botmix eten.Maar laatst had ik fazant voor de honden, die dat niet lustten. Fazantenpootjes heb ik toen aan de poezen gegeven, en jawel, in korte tijd waren ze verdwenen! Ik heb nog onder de kast gekeken, want ik kon het niet geloven. Nu heb ik hazenribben geprobeerd, afgesneden van de karkassen die naar de honden gaan, en weer... alle botjes opgegeten. Ik heb het gezien en gehoord. Lekker krakkraakkrak! Ik ben erg trots en blij.
Door Limpy
#1797594
Ja, wat kunnen ze heerlijk mutsen hé.
Hier willen ze geen eendennekken maar eendenvleugels worden wel lekker weggeknaagt....
Door Rianne145
#1799319
Het is toch wat met die katten! haha. Hier een kat die alles wat exotischer is dan kip of rund niet wil vreten. Behalve duif, daar wordt hij helemaal wil van!!! haha, hij is nog maar net begonnen (ik heb hem nu 5 weken) dus ik heb nog hoop. Als je na 4 jaar br*k opeens vis of paard moet eten valt het ook allemaal niet mee hihi.
Hier gaat eende nek prima, ze hebben wel eens een kippepootje gehad, dat ging gedeeltelijk, dus die krijgen ze niet meer. Patrijs vind ik ook best hard maar blijkbaar nog wel te doen, er blijft een klein stukje liggen wat ik niet meer kan herleiden.
Door Too
#1799334
Als ze eendennek baas kunnen zou patrijs een eitje moeten zijn hoor.. patrijs is echt zachter dn eend

Eendennek telde hier een tijdje als 'recreatiebot'  ;D
die dingen vonden ze wel heel lekker maar zoooo dik dat t lastig was er grip op te krijgen.. goed voor heel veel knaagplezier
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door