Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mad_trapper
#1791343
Ik ga mn hondje volledig op 'Barf' laten draaien.
Het is een heel actief, vrij mager teefje van 20kg.
Dit zal ik op wekelijkse basis geven:

-2 dagen pens (2x700gr)
-2of1 dagen karkassen (konijn, kip, fazant...) (2x700gr)
-1of2 dagen viskoppen (2x700gr)
-1 dag kalfshart (+- 800gr)
-1 dag gehakt van runds-kalfsvlees (van Colruyt) (750 gr)

Ik geef dit telkens s'avonds.
S'ochtends geef ik dan een beetje  (+- 200gr) kvv, gehakt, vis, konijnenkop, runderstrot...
Het kan zijn dat ik het gewicht nog verander.

is dat ok?

nog vraagje:
Die karkassen (ik bestel bij dogshape), is dat enkel been of ook vlees?
Als het enkel been is, kan ik ze in een frigo op 0°c bewaren...?
Laatst gewijzigd door mad_trapper op za 16 okt 2010, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1791404
Ik kan weinig met je menu  :-\

a weet ik niet welke % je aanhoud, wat toch wel belangrijk is.
b weet ik niet HOE je het gaat voeren/verdelen. Daar kunnen ook veel dingen mis gaan. Zoals  ik het begrijp voer je dus 1 component op 1 dag. Dus een dag alleen bot, eend ag alleen vlees. Zou mijn voorkeur niet naar uit gaan.

Ik ken de karkassen van dogshape niet, ga er wel vanuit dat deze bevleesd zijn.

Je voert evenveel pens, als karkassen als viskoppen.. Heb je de vis appart gerekend, of tot vleesbotten??? Ik vind de verhoudingen wat raar.

Dan mis ik nog minimaal lever en nier in je menu. Ook vind ik je afwisseling minimaal. Je voert veel rund/kalf, wat in mijn optiek toch onder het zelfde ZEKER als je al een minimale afwisseling voert.
Door Too
#1792085
Je menu zoals t hier staat is nogal globaal... hoe kom je tot deze verdeling?

Zelfs zonder percentages mis ik lever en nier ... 2 dagen pens á 700gr is volgens mij ook wat veel.
Door **Jolanda**
#1795125
Ik heb mijn bericht weggehaald.
Na aanleiding van de opmerking dat de TS de percentages onzin vind, is het verspilde moeite geweest om alles uit te rekenen. :(

Mocht de TS zich bedenken en mijn berekeningen toch willen gebruiken kan hij me een PBtje sturen, ik heb het bericht zelf wel opgeslagen. ;)

Jammer dat er zo gedacht word terwijl iemand zich de moeite heeft genomen om de pecentages van het gemaakte menu uit te rekenen en 2 nieuwe berekeningen/menu's uit te rekenen incl alle tips.
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op do 21 okt 2010, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1795676
So de ju Jolan! Besef je wel dat TS al 4 dagen niet meer online is geweest en nog niet heeft gereageerd op het menu.. Zou zonde zijn als er wweeeer iemand niks meer van zich laat horen en wij alsmaar antwoorden geven ;)
Door mad_trapper
#1795689
hooi, sorry datk niet meteen heb gereageerd.

Maar dus, ik ga vandaag langs een barfleverancier om eens te zien wat er mogelijk is.
Het probleem is dat onze vriezer nogal klein is, waardoor ik zoveel mogelijk (kalfshart, viskop en runds-gehakt) hier in de buurt zoek. En dat zorgt ervoor dat ik niet echt kan geven wat ik wil.
En ja, niets van het menu is 'bewust'...het was maar een idee.
Ik zal dan meer vleesbot geven en 1 dag lever of nier ipv pens.

Waarom wordt hart tot orgaan-vlees gerekend? Hart is toch gewoon mager spiervlees?
Mn hondje is een renmachine, als ik 15km stap, loopt ze er minstens 50....als ze losloopt. Dus afhankelijk van de wandeling verbruikt ze echt wel veel energie.
Ze zit ook bijna altijd in de tuin en is s'nachts vaak druk in de weer om onze tuin katvrij te houden:)


Bedankt vr de info en de berekeningen.
Laatst gewijzigd door mad_trapper op wo 20 okt 2010, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1795691
[quote="Nadia"]
So de ju Jolan! Besef je wel dat TS al 4 dagen niet meer online is geweest en nog niet heeft gereageerd op het menu.. Zou zonde zijn als er wweeeer iemand niks meer van zich laat horen en wij alsmaar antwoorden geven ;)
[/quote]

TS is vandaag online geweest. Maar dan nog, kan iemand natuurlijk een paar dagen wat anders/belangrijks te doen hebben. Dat mag toch geen reden zijn om dan niet meer te helpen/geen antwoorden meer te geven?!

Jol, super joh! Hier kan TS wat mee :-*
Door Lizzy
#1795693
[quote="mad_trapper"]
hooi, sorry datk niet meteen heb gereageerd.

Maar dus, ik ga vandaag langs een barfleverancier om eens te zien wat er mogelijk is.
Het probleem is dat onze vriezer nogal klein is, waardoor ik zoveel mogelijk (kalfshart, viskop en runds-gehakt) hier in de buurt zoek. En dat zorgt ervoor dat ik niet echt kan geven wat ik wil.
En ja, niets van het menu is 'bewust'...het was maar een idee.
Ik zal dan meer vleesbot geven en 1 dag lever of nier ipv pens.

Waarom wordt hart tot orgaan-vlees gerekend? Hart is toch gewoon mager spiervlees?
Mn hondje is een renmachine, als ik 15km stap, loopt ze er minstens 50....als ze losloopt. Dus afhankelijk van de wandeling verbruikt ze echt wel veel energie.


Bedankt vr de info en de berekeningen.
[/quote]

Hart is ook een orgaan. En als je teveel hart voert, raakt je menu volledig uit balans. Want, het heeft een andere samenstelling dan spiervlees. En dus rekenen wij het tot orgaan. Zodat je er niet teveel van gaat voeren.
Door **Jolanda**
#1795843
[quote="mad_trapper"]
hooi, sorry datk niet meteen heb gereageerd.

Maar dus, ik ga vandaag langs een barfleverancier om eens te zien wat er mogelijk is.
Het probleem is dat onze vriezer nogal klein is, waardoor ik zoveel mogelijk (kalfshart, viskop en runds-gehakt) hier in de buurt zoek. En dat zorgt ervoor dat ik niet echt kan geven wat ik wil. [/quote]

Is er toevallig bij jou in de buurt een islamitische slager? Zo ja, dan kun je daar heen gaan en vragen naar bijv lamshart, lamsnieren, lamslever, lamspens en als je hond later een gevorderde barfer is ook lamsribben. Misschien verkoopt die islamitische slager ook wel geit, en kun je de eerder genoemde producten ook van geit krijgen. Bestel dan deels lams en deels geit, dan is dan weer een diersoort extra en alleen maar beter voor jou hond ;)
(bijv lamshart, lamslever en geitenpens en geitennieren)

De poelier op de markt kun je vragen voor kipkarkassen, kippennekken en misschien ook wel eendennekken, kwartel, kalkoennekken of kalkoenorgaan.

[quote="mad_trapper"]

En ja, niets van het menu is 'bewust'...het was maar een idee.
Ik zal dan meer vleesbot geven en 1 dag lever of nier ipv pens.

Waarom wordt hart tot orgaan-vlees gerekend? Hart is toch gewoon mager spiervlees?
Mn hondje is een renmachine, als ik 15km stap, loopt ze er minstens 50....als ze losloopt. Dus afhankelijk van de wandeling verbruikt ze echt wel veel energie.
Ze zit ook bijna altijd in de tuin en is s'nachts vaak druk in de weer om onze tuin katvrij te houden:)


Bedankt vr de info en de berekeningen.
[/quote]

Jammer dat je niks uitgerekend hebt en maar zomaar iets neer gezet hebt :-\
Het is namelijk wel de bedoeling dat je weet waarom je wat en hoeveel voerd.
Ik heb het graag voor je uitgerekend omdat er mensen zijn die er werkelijk niks van snappen, misschien had jij het zelf prima gesnapt en het zelf perfect uit kunnen rekenen...dan had ik het je liever zelf laten doen ;)

Laat je ons je 'nieuwe' menu nog weten? Dan kunnen we kijken hoe je wilt gaan voeren (dingen per dag) en of je menu over het algemeen klopt ;) Want, helaas zijn er mensen, die het zelfs na uitgebreide uitleg nog niet helemaal door hebben en die controle nodig hebben zodat ze bijgestuurd kunnen worden.
Als ik lees dat je 1 dag lever en nier wilt geven zie ik het namelijk ook al fout gaan....dus doe je zelf, je hond en mij een plezier en post een nieuw menu.

[quote="Lizzy"]
TS is vandaag online geweest. Maar dan nog, kan iemand natuurlijk een paar dagen wat anders/belangrijks te doen hebben. Dat mag toch geen reden zijn om dan niet meer te helpen/geen antwoorden meer te geven?!

Jol, super joh! Hier kan TS wat mee :-*
[/quote]

Lizzy, Nadia schreef dat omdat er vaak totaal niet meer gereageerd word op berichten. Dan steld een TS een vraag, zoek je iets op, reken je iets uit en vervolgens hoor je totaal niks meer....dat is dan erg jammer, vraag je je af waarom je uberhaubt al die moeite doet voor zo'n persoon en word je voorzichtiger om heeeeel uitgebreid te antwoorden...dus vandaar die opmerking van Nadia ;)
Door Lizzy
#1795887
Volstrekt off topic, mijn excuses aan TS.

Tja, dat is natuurlijk vervelend, maar ja, dat is wel het risico van het vak als je op een forum vragen beantwoord. Het staat mensen hier vrij om een topic te openen. Het staat iedereen vrij om daarop te antwoorden. Of niet, als je daar geen zin in hebt. En het staat TS'ers vrij om een topic te openen en daar niet meer op te reageren. En dat kan frustrerend zijn natuurlijk, maar toch gaan we hier mensen niet voor ter verantwoording roepen.  
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 20 okt 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mad_trapper
#1796005
Ik woon in Belgie, niet ver van Brussel.
Het recht van't slachthuis halen is geen optie. (te ver / te duur)
Ik ga morgen wel naar een slagerij in de buurt waar ze misschien wat zaken voor me kunnen bestellen.
Het bezoekje aan die barfleverancier gaat niet door vanavond.

Ik ben van mening dat het wat overdreven is om je echt aan die procentjes te houden. Roedeldieren (zoals de wolf, wilde hond...) hebben altijd in meer of mindere mate een pikorde, dus eten ze vrij eenzijdig.  Dan lijkt het me raar dat een hond echt zo'n uitgebreid menu nodig heeft.
Vanwaar komen die procenten?

Als ik een volledig Barf-menu heb, zal ik het meteen posten.
Ik had gedacht aan 2 dagen per week pens, omdat pens (wordt me gezegd) veel knaagwerk vereist en m'n hond last heeft van tandsteen op de hoektanden.
Door **Jolanda**
#1796176
[quote="mad_trapper"]
Ik woon in Belgie, niet ver van Brussel.
Het recht van't slachthuis halen is geen optie. (te ver / te duur)
Ik ga morgen wel naar een slagerij in de buurt waar ze misschien wat zaken voor me kunnen bestellen.
Het bezoekje aan die barfleverancier gaat niet door vanavond.

Ik ben van mening dat het wat overdreven is om je echt aan die procentjes te houden. Roedeldieren (zoals de wolf, wilde hond...) hebben altijd in meer of mindere mate een pikorde, dus eten ze vrij eenzijdig.  Dan lijkt het me raar dat een hond echt zo'n uitgebreid menu nodig heeft.
Vanwaar komen die procenten?

Als ik een volledig Barf-menu heb, zal ik het meteen posten.
Ik had gedacht aan 2 dagen per week pens, omdat pens (wordt me gezegd) veel knaagwerk vereist en m'n hond last heeft van tandsteen op de hoektanden.
[/quote]

De afwisseling heeft met de eiwitten en omega te maken. Lizzy kan je hier uitgebreider antwoord op geven, zij heeft meer kennis in huis hierover dan ik.
Een islamitische slager hoeft geen slachthuis te zijn hoor ;) Anders gezegt kun je ook op zoek naar een turkse winkel, misschien dat zij jou verder kunnen helpen.

De vleesbotten zorgen er al genoeg voor dat tandsteen verwijderd word ;) Hier een hond die eigenlijk een gebitsreiniging nodig had, maar na enkele weken barf was die hele gebitsbehandeling niet meer nodig en zij kreeg maar 10% pens van het totale menu (dus 20% orgaan waarvan de helft pens) en 50% vleesbot.

Die procenten zijn gebaseerd op prooidieren.
Maar als je je hier niet aan wilt houden, moet je natuurlijk zelf weten, alleen moet je dan niet over een jaar aan komen met dat je hond problemen heeft en niet gezond is. Of als je 70% vleesbot geeft, omdat je dat toevallig even beter uitkomt, je hond een verstopping heeft gekregen...of wanneer je 2dagen pens achter elkaar geeft en de 3e dag hart je hond aan de diaree raakt...

Ik raad je aan om de beginnersdocumentatie eens goed door te nemen en alle tips en adviezen die daar in staan zo goed mogelijk op te volgen. Ik kan je zeggen dat deze info niet voor niks gegeven word.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1796210
[quote="mad_trapper"]
Ik woon in Belgie, niet ver van Brussel.
Het recht van't slachthuis halen is geen optie. (te ver / te duur)
Ik ga morgen wel naar een slagerij in de buurt waar ze misschien wat zaken voor me kunnen bestellen.
Het bezoekje aan die barfleverancier gaat niet door vanavond.

Ik ben van mening dat het wat overdreven is om je echt aan die procentjes te houden. Roedeldieren (zoals de wolf, wilde hond...) hebben altijd in meer of mindere mate een pikorde, dus eten ze vrij eenzijdig. Dan lijkt het me raar dat een hond echt zo'n uitgebreid menu nodig heeft.
Vanwaar komen die procenten?

Als ik een volledig Barf-menu heb, zal ik het meteen posten.
Ik had gedacht aan 2 dagen per week pens, omdat pens (wordt me gezegd) veel knaagwerk vereist en m'n hond last heeft van tandsteen op de hoektanden.
[/quote]

De percentages die hier geadviseerd worden is niet voor niets zo.
Bij de hond (ook bij ieder ander dier) kun je uitrekenen hoeveel het nodig heeft aan voedingsstoffen en binnen welke marge's je dus kunt voeren.
Natuurlijk zit er aardig wat speling in de percentages, maar als je zelf niet weet waarom je iets voert dan lijkt me dat heel lastig een menu maken wat goed is voor je hond  ;)
Zoals al geroepen, is lever belangrijk vanwege o.a. vit.A.
Vleesbotten leveren calcium, wat je hond ook voldoende binnen moet krijgen.
Hierop zijn dus de percentages die hier geadviseerd worden gebaseerd.

Dat wat je zegt over rangorde klopt miss gedeeltelijk, maar wolven eten ook veel kleine prooidieren heel en daarbij eten ze nooit uitsluitend hetzelfde deel dier.
Ook daar is enige vorm van balans. Daarnaast heb je idd zwakke individuen, miss door te weinig voedingsstoffen.
Maar zo wil je je hond toch niet voeren.

In principe is het heel makkelijk, je voert 4-5 diersoorten + vis.
Tussen deze percentages zou ik voeren:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan (waarvan max. de helft pens)
0-15% groente
15-35% spiervlees

Ook is het handig op te letten welke soorten laxeren en welke stoppend zijn bij de hond.
Een teveel aan vleesbot of ongeschikt vleesbot (rund/paard bv) kan zorgen voor een te harde ontlasting of zelfs verstopping.
Een teveel aan orgaan kan weer zorgen voor diaree.
Door Nadia
#1796217
[quote="Lizzy"]
Volstrekt off topic, mijn excuses aan TS.

Tja, dat is natuurlijk vervelend, maar ja, dat is wel het risico van het vak als je op een forum vragen beantwoord. Het staat mensen hier vrij om een topic te openen. Het staat iedereen vrij om daarop te antwoorden. Of niet, als je daar geen zin in hebt. En het staat TS'ers vrij om een topic te openen en daar niet meer op te reageren. En dat kan frustrerend zijn natuurlijk, maar toch gaan we hier mensen niet voor ter verantwoording roepen. 
[/quote]

Zeker staat iedereen vrij om wel of niet te reageren. Maar ik vind het wel zo netjes wanneer iemand even schrijft bedankt of oke of whatever. Mijn opmerking was ook niet op de persoon bedoeld, maar gewoon in het algemeen.

De lol gaat er snel wanneer keer op keer niet meer door een ts gereageerd word. En al helemaal als je die persoon wel nog in andere topics ziet reageren. Maar maakt verder ook niet uit.. ;)
Ik vond het gewoon petje af van Jolanda dat ze desondanks toch nog een mega verhaal heeft getypt en alles heeft uitgerekend! Chappeau.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door