Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1795787
Sorry, jullie zullen wel gek van me worden met alweer een menu, maar ik wil het graag goed hebben voor ik begin...

720 gr. p/d. 5040 gr. p/w.

Vleesbotten 45% 2280 gr
Spiervlees 25% 1260 gr
Orgaanvlees 10% 500 gr
Vis 10% 500 gr
Groente 10% 500 gr

Maandag
ochtend
250gr zalmfilet of kop
avond
160 gr rundergehakt
126 gr groente

Dinsdag
ochtend
380 gr kippenruggen
avond
260 gr paardenvlees
100 gr konijnenlever en niertjes
126 gr groente

Woensdag
ochtend
380 gr geitenribben
avond
210 gr hazenvlees
126 gr groente
250 gr sardientjes

Donderdag
ochtend
300 gr runderpens
avond
380 gr eendenrug

vrijdag
ochtend
380 gr parelhoen
avond
210 gr geitenvlees
biogarde en een ei


zaterdag
ochtend
380 gr konijnenkop
avond
210 gr hertenvlees


zondag
ochtend
380 gr kippendijen
avond
210 gr kalkoenvlees
100 gr lamshart
126 gr groente
#1796019
Ja ik had in eerste instantie de vis ook gewoon bij de vleesbot, maar even voor het begin toch maar apasrt gedaan want kwam er maar niet uit..
Ik heb zoveel mogelijk variatie erin gedaan, want begreep dat dat het beste was.

Ik zal zo nu en dan ook wel eens een prooidier geven, maar dat is dan even als extra'tje want dat zal voorlopig sporadisch voorkomen, eerst maar is volgens het lijstje proberen (als ie goed is ;-) )

Orgaan bij vleesbot.. ik dacht dat orgaan echt apasrt moest en vind het in m'n menu nog wel wat aan de weinige kant, maar anders gaf ik weer te vell, pppf valt niet mee zo'n opstart haha!
#1796096
Van die ijsblokjes had ik gelezen idd, maar ik denk dat ik er vierkante blokken van wil maken..
Ben van plan om een heeeeele voorraad groente in te vriezen en dan blijf ik in de weer met ijsblokjes, maar wel een slim idee!

Ik weet alleen nog niet precies in wat voor voorgevormd ding ik dat moet doen.. zit te denken aan melkpakken en die dan af te snijden op de juiste maat, maar weet niet of dat gaat werken..
Even m'n gedachten nog over laten gaan.
Ik wil ook meteen het orgaan en vis erdoor doen zodat ik het na het ontdooien meteen in een kong kan scheppen, wel zo handig lijkt me??

Dat platdrukken van het vlees is ook een goede tip, ga ik in de praktijk brengen!!
#1796173
Menu ziet er goed uit, al kom je misschien op maandag een beetje uit de verhouding, omdat zalmfilet wel even iets anders is dan zalmkop!

Je orgaan is inderdaad wat aan de lage kant, want van die 10%/500 gram voer je 300 gram pens, en slechts 200 gram hart, nier en lever. Ik zou geloof ik eerder kiezen voor 15-20% orgaan en dan de helft pens, helft hart/nier/lever, en het visje er af en toe tussendoor doen, als vervanging van een keertje spiervlees (als je zalmfilet hebt) of van een keertje vleesbot (als je een zalmkop hebt). Sardientjes reken ik persoonlijk mee als spiervlees, die hebben zo'n klein koppie! ;D

(Edit: O, en als TMG zegt dat ie "orgaan bij vleesbot" geeft, bedoelt hij niet dat hij orgaan tot vleesbot rekent (althans, dat hoop ik, Theo! :P) maar dat hij orgaan samen met vleesbot voert. Alleen vleesbot wil namelijk nog wel eens verstoppend werken, terwijl orgaan juist weer laxeert. Voer je ze samen (of vleesbot met spiervlees, kan ook), dan krijg je eerder die prachtige vaste keutels waar wij allemaal zo lijp bij staan te juichen! ;D)

Verder hoef je natuurlijk je groente niet tot op de gram af te wegen, dus maak van 126 gram maar "ongeveer plusminus circa 120". Je zult merken dat je vanzelf losser wordt na een tijdje te hebben gebarft!

Verder zou ik groenten ook niet te ver van tevoren klaar maken, daar wordt het kwalitatief niet beter van.

Je afwisseling is in ieder geval geweldig!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 21 okt 2010, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1796812
Oké
Ik heb de 10% vis van het menu af gehaald en van de 10% orgaan 20% gemaakt.
Nog 1 keer het hele menu is ie dan nu goed??

720 p.d. 5040 p.w.
Vleesbotten 45% 2280  6x380
Spiervlees 25% 1260 6x210 
Orgaanvlees 20%  1000 2x 250 pens 2x 250 orgaan
Groente 10% 500 4x 125

Maandag
ochtend

groente 126 gr en een sardientje voor de smaak
avond
spiervlees 160 gr rundergehakt
orgaan 250 gr hart, lever en nieren van lam/schaap

Dinsdag
ochtend
vleesbot 380 gr kippenruggen
orgaan 250 gr pens
avond
spiervlees 260 gr paardenvlees
groente 126 gr en een ei

Woensdag
ochtend
vleesbot 380 gr zalmkop
avond
spiervlees 210 gr hazenvlees
groente 126 gr

Donderdag
ochtend
orgaan 250 gr runderpens
avond
vleesbot 380 gr eendenrug

vrijdag
ochtend
vleesbot 380 gr parelhoen
avond
spiervlees 210 gr geitenvlees
biogarde en een ei


zaterdag
ochtend
vleesbot 380 gr konijnenkop
orgaan 250 gram hart, nieren en lever van konijn
avond
spiervlees 210 gr hertenvlees


zondag
ochtend
vleesbot 380 gr kippendijen
avond
spiervlees 210 gr kalkoenvlees
groente 126 gr
#1797391
Hai,

Zo is het qua orgaan inderdaad stukken beter!

Hou alleen nog steeds even de maandag in de gaten, of liever gezegd, de keutels op dinsdag. Op maandag voer je namelijk voornamelijk laxerende dingen (groente, vis, orgaan) gecombineerd met spiervlees, en dat zou voor dunnere ontlasting kunnen zorgen de dag erop. Hoeft niet, kan. Mocht dat wel het geval zijn, kun je alsnog wat aanpassingen maken in je menu.

Maar je kunt zo heel goed beginnen hoor! Je menu ziet er in ieder geval een stuk doortimmerder uit dan dat van mij toen ik begon, en mijn honden leven ook nog gewoon! ;D
Maar zonder gekheid: het ziet er prima uit zo. Let dus alleen even op de ontlasting na de maandag.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door