Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Danielle-JL
#1783838
Ik geef nog niet zo lang barf en KVV aan mijn twee katten joy en lucky. Ze vinden het geweldig maar het is eigenlijk gedwongen omdat ze van de brokken aan de diarree gaan (ze vinden het dus helemaal niet erg^^).
Ben nog veel aan het leren erover en hoeveel nou van wat. Ben nu dus ook nog veel carnibest aan het geven en wil dat ook langzaam gaan afbouwen als ik wat meer in het ritme zit van de barf. Tis nu nog heel veel zoeken en kijken.

Maandag: Carnibest +  botvlees (kippennekken)
Dinsdag:  Carnibest +  orgaanvlees ( rundernieren en lamshart)
Woensdag: Carnibest + spiervlees (kalfskopvlees)
Donderdag:  Carnibest + Smuldier Vlees
Vrijdag: Carnibest + botvlees (kippennekken)
Zaterdag: Smuldier compleet + spiervlees (kalfskopvlees)
Zondag: Smuldier compleet + spiervlees (kalfskopvlees)

En dan 1x in de week ipv spiervlees een eitje misschien. Of een visje ofzo..

Wie heeft er nog tips? ben nog maar net begonnen alle tips en opmerkingen zijn welkom!
Door Danielle-JL
#1795298
ik denk er toch over om op compleet BARF te gaan. aangezien de carnibest nogal prijzig is. Alleen kunnen we niet vlees bestellen (mijn moeder wil geen 2e vriezer en met bestellen moet je altijd erg veel inkopen)  dus het enige waar ik aan kan komen is:
-Gehakt HOH (half rund half lam)
-Kalfskopsvlees
-Kippennekken
-Kipvleugels
-Rundernier
-Lamshart
-Kippenmaagjes
-Lamshart
-kuikens, ei en groente

En panklare geitstukjes etc, oftewel de slagerij islamcentrum en verder van alles wat ik kan vinden in de winkel..
Ik weet dat het niet perfect is natuurlijk omdat het niet beesten zijn die katten in het wild vangen, maar ja ik meot roeien met de riemen die ik heb..
Ik ga zo een menuutje maken en hopelijk kan iemand mij dan vertellen of dat oke is :)
Door Danielle-JL
#1795315
nou hier is het dan..

Maandag:
-Ochtend: kippennekken
-Middag : gehakt
Dinsdag:
-Ochtend: Rundernieren
-Middag : Kipvleugels
Woensdag:
-Ochtend: Kippennekken
-Middag : Kalfskopsvlees
Donderdag:
-Ochtend: Lamslever
-Middag : Kippennekken
Vrijdag:
-Ochtend: Kippennekken
-Middag : gehakt
Zaterdag:
-Ochtend: Ei/kuiken
-Middag : Kippennekken
Zondag:
-Ochtend: kipvleugels
-Middag : Kalfskopsvlees
Door Too
#1795329
als je met iemand kunt 'mee-liften' bij een bestelling dan hoef je niet zulke grote hoeveelheden te bestellen [ik ga vaak mee met een kilootje of 4 ;), de rest vul ik aan bij de poelier, visboer, slager]

Waar woon je misschien kunnen we op die manier nog betere suggesties doen :)

Vooral vleesbot voor katten is anders wel s lastig te vinden [tegen schappelijke prijzen]

Je hebt nu kip, koe, lam... is niet ideaal maar altijd beter dan brok

-als je lamsnier kunt kopen zou ik dat doen ipv rund
-half om gehakt: 'mijn' islam slager wil me t lams/schapenvlees ook ongemalen verkopen tegen hoh- prijs, die hebben vaak ook kalkoenvlees [is niet heel erg duur]
-rauwe visjes zijn goed voor de omega's [stukje zalmfilet mag natuurlijk ook]
-lever moet ook, supermarkt, poelier en isl slager hebben sowieso kippenlever
-[markt]poelier, makro,sligro hebben kwartel, duif als je een beetje 'bevriend' bent met de poelier wil die ook wel s kopjes van kwartel bewaren [heel voedzaam vleesbot hapje]


Welke percentages heb je nu gebruikt ??
Door Danielle-JL
#1795336
bedankt voor je antwoord!
Ik woon in zoetermeer..
tis zeker beter dan brok aangezien ze daarvan aan de diarree gaan..
Kalkoen? dan zou ik nog ff moeten zoeken heb het nog niet gezien ergens.
Maar misschien inderdaad handig om ergens mee te "liften". Maar dan moet ik nog ff kijken met wie welke site waar wanneer etc
Door Danielle-JL
#1795611
ja ik wilde het om en om gaan doen..dus rundernieren en lamslever
en de week erna kippenmaagjes en lamshart..
Maar is het menu verder wel oke?
Misschien dat ik dan af en toe kan gaan meebestellen maar dit aan hou als normaal menu ofzo
Door Too
#1795648
Zoetermeer... er zijn wel barfers in de regio ... verzamelplaats in de gaten houden, oproepje plaatsen kan ook, Woubrugge is niet helemaal naast de deur maar nikédog heeft vaak hele leuke aanbiedingen [staan in vraag en aanbod]

Voor katzen zou ik per week compleet voeren dus lever,nier , hart en evt maag;
'buiten' eten ze nl dagelijks [meerdere] kleine prooien, dagelijks compleet zou ideaal zijn... wekelijks compleet is een goede 2de ;)
Door Danielle-JL
#1795731
oke dus dan op 1 dag 2x orgaan of 4 kleinere porties?
Op 1 dag compleet...dan zou je het helemaal moeten uitrekenen en kijken hoeveel het moet zijn en evt malen en anders alleen prooidieren ofzo..
Door Too
#1795747
Uhm wat ik zelf doe
van de 14 maaltjes in de week zijn er 7 vleesbot, 2 orgaan[mix van hart,lever, nier en maag] en 5 spiervlees

Elke dag compleet vind ik wat teveel gedoe met al die mini beetjes en alleen complete diertjes [muis ed] dat trekt m'n portemonnee niet
Door Danielle-JL
#1795760
hihi ja idd, we gaan waarschijnlijk 7x bot 2x orgaan en dan 4x spier en 1x bijproduct (dus of 2 kuikentjes of ei of iets dergelijks) kan dat ? of moet bijproduct echt erbij dus dat ze drie dingen op 1 dag krijgen?
Welke verhouding doe jij de orgaanmix (hier,hart,maag,lever)?
Door Too
#1795795
'Bijproducten' ... t blijft een raar woord  :P een kuiken zie ik als een maaltijd, ze krijgen dat 1x per week/14 dagen net hoe t uitkomt
Ei , hier een halfje pp anders hebben ze dunne poep, kan als extraatje of ter aanvulling bij een iets te karige portie of...

Orgaan gaat een beetje met de natte vinger ; ca 40-%lever, 20 nier, 20 hart, 20 maag
Door Danielle-JL
#1795798
Maar je zegt 5x spiervlees valt je kuikenmaaltijd daaronder?
Ok thx dan ga ik ook orgaanporties maken lijkt me wel tof idee..
Verder nog steeds aan het kijken of ik m'n ma zo ver krijg om vlees enzo te bestellen ..en om evt een tafelmodelvriezertje erbij te halen..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door