Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1795362
Hallo allemaal.

Is er iemand die ervaring heeft met een reu met niet ingedaalde teelballen die niet verwijderd zijn en daadwerkelijk kanker hieraan gekregen heeft?
De meeste DA geven het advies ze te verwijderen omdat het een hoger risico geeft op teelbalkanker.
Heb er veel over gegoogeld en  tot de conclusie gekomen dat de meningen erg verdeeld zijn.
Het is best een grote operatie en niemand weet hoeveel groter het risico is, terwijl zo,n operatie ook risico,s heeft.
Het gaat hier over een Leonberger uit een zwak nest, (3 van de 5 leven niet meer)dus ik wil hem zo min mogelijk belasten en hou er persoonlijk al niet van om alles wat een risico geeft weg te laten halen.
Hij is nu bijna 16 maanden, wel gezond verder na een slechte start.
Ik kan de ballen nergens voelen, zover dat kan natuurlijk (in de liezen)en heb eigenlijk ook geen idee hoe groot dat ze moeten zijn om ze wel te kunnen voelen.
Wie o wie heeft hier ervaring mee of heeft advies.

Alvast bedankt,
Lianne
#1795562
Ik had bijna 40 jaar geleden een reu met 1 niet ingedaalde bal. Hij had er tot 6 jaar geen last van maar toen ging dat geval opspelen en is hij verwijderd. In principe was het geen grote operatie, ware het niet dat de da de bal niet kon vinden zodat arme Bara alsnog een aardig eind open moest. Hij was binnen een paar dagen weer boven Jan trouwens. De andere bal is toen gelijk verwijderd.
#1796038
Duc heeft een niet ingedaalde teelbal. Volgens de dierenarts worden de meeste honden er zonder problemen oud mee. En mocht er alsnog een probleem mee komen, kan hij altijd alsnog verwijderd worden. Liever niet snijden in een verder gezonde hond.
#1796458
Mevroi Kruim schreef: Ik had bijna 40 jaar geleden een reu met 1 niet ingedaalde bal. Hij had er tot 6 jaar geen last van maar toen ging dat geval opspelen en is hij verwijderd. In principe was het geen grote operatie, ware het niet dat de da de bal niet kon vinden zodat arme Bara alsnog een aardig eind open moest. Hij was binnen een paar dagen weer boven Jan trouwens. De andere bal is toen gelijk verwijderd.
Hoi, hoe kon je merken dat het op ging spelen?
Groetjes, Lianne
#1796624
Sherlock had er eentje neit ingedaald.
Plan was om elk jaar een echo te doen om te zien of het ding groter werd.
Uiteindelijk toen hij zo;n anderhalf jaar was werd hij humeuriger, prikkelbaar zonder oorzaak, moeilijker met andere honden,... dus echo en de binnenbal was toen al groter dan de buitenbal.
Ik heb hem laten verwijderen en dat ding zat klem in de binnenste liesring met veel gestuwde bloedvaten er rond. Was wel 100% goedaardig.
Hij is snel opgeknapt na de operatie en de prikkelbaarheid verdween.
ik heb wel de buitenbal laten zitten ivm hormonale- en vachtveranderingen waar ik niet op zat te wachten.
#1797105
lianneke schreef: Hoi, hoe kon je merken dat het op ging spelen?
Groetjes, Lianne
Hij kreeg koorts en de boel aldaar ging opzetten. Na verwijdering konden we idd zien dat de bal flink vergroot was en ontstoken. Hij zat uiteindelijk bijna aan het eind van het lieskanaal, 5 cm verder en hij was ingedaald  :P
#1797523
Hier ook eentje gehad met 1 niet ingedaalde balletje hij is hier na 4 jaar aangeholpen omdat we hem hebben laten casteren, het balletje opzich was niets aan maar hij had aan allebei zijn nieren gezwellen zitten waar hij uiteidelijk aan overleden is. De da kon niet zeggen of het door het balletje kwam maa die zag er gezond uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door