Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendi
#1794921
De hond van een vriendin van me wil helemaal geen orgaan eten en dat is het grootste struikelblok om volledig op barf over te gaan.
Maar nu ik een droogmachine heb en hij dus wel gedroogd orgaan eten wil had ik bedacht om dat in het menu te gaan opnemen en het dan steeds iets minder droog te drogen tot hij het wel gewoon eet. De voedingswaarde blijft toch behouden?

Nu is mijn vraag: kan dat?
En: stel je droogt een kilo hart, er blijft 250 gram van over en de hond moet 200 gram hebben, dan geef je dus 50 gram gedroogd hart?
Door Nadia
#1794936
Ja hoor dat kan prima. Kain krijgt 1x in de week zijn dagportie gedroogd tijdens de training. Je kunt idd even berekenen hoeveel je vocht verliest en hoeveel hart je dus moet geven. Zelf zou ik 1 rooster per weekportie gebruiken. Dat je van tevoren de benodigde hoeveelheden afweegt en dat per schaal erop legt.

Als je het straks minder droog maakt, blijft er dus ook meer over.. En blijf je rekenen hoeveel vocht er verloren is gegaan en hoeveel je dus nog moet voeren.
Ik krijg op 5 schalen ongeveer 2 kilo. Das ongeveer 400 gram per schaal. Dat zou voor Kain een weekportie orgaan zijn. Dus heb ik 1 schaal voor 1 week orgaan ;)

Snap je het een beetje wat ik bedoel?
Door Wendi
#1794944
oh, en pens...dat is geen probleem! Hij wil geen lever, hart en nieren zo eten.
Maar er zijn geloof ik nog een paar dingetjes waar hij wellicht mee in de maling genomen gaat worden  :biggrin2:
Door Wendi
#1796145
Maar dan is het andersom ook goed om m'n gedroogde orgaan dat ik als beloning/snack geef van menu af te trekken natuurlijk.  :-\Behalve dan de long maar ik geef ook vaak gedroogd hart en gedroogde lever.
Helder moment...
Door Nadia
#1796215
Licht eraan hoeveel je geeft. Als het te veel is dan kun je het van je menu aftrekken ja. Ik doe het persoonlijk niet, omdat je wel wat kunt schommelen met de % en ik zelf niet zo veel snacks geef.
Door Nadia
#1796561
Je kunt ook zeggen, ik droog (wit) vis of spiervlees ipv lever. Lever voert toch afvalstoffen af, dus ik ben daar niet te flexibel in. Witvis staat hier niet op het menu, omdat Kain het niet eet. Gedroogd eet hij het wel. Is dus nog een mooi extra'tje!
Door Wendi
#1796987
Gedroogde (kippen)lever staat hier met stip bovenaan. Ik gebruik het voornamelijk in het bos om het jachtgedrag van Pleun (dui staande draakhaar :biggrin2:) onder controle te houden. Ze heeft namelijk vroeger gezworven en gestroopt, dus ik moet wel iets uitzonderlijk lekkers achter de hand houden  :-X Ga eens kijken hoeveel ik eigenlijk geef en m'n menu er naast leggen...
Laatst gewijzigd door Wendi op do 21 okt 2010, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#1797085
Is gedroogde lever eigenlijk nog net zo laxerend als rauwe lever? Ik heb voor Alba gedroogde konijnenlevers voor de training, in zakjes van 50 gram - gedroogd- in de diepvries. Maar 50 gram gedroogd is natuurlijk best veel ongedroogd :-\. Ze krijgt maximaal 1 zo'n portie per week maar wel meestal wel op 1 avond...
Door Wendi
#1799899
Nou de hond van de vriendin eet het gedroogd dus wel, ze geeft het dan als beloning tijdens het wandelen.
En ik had heyt niet eens door en door gedroogd want wilde eerst wel eens kijken of hij het zo al wilde. Heeft niertjes gehad.
Gaat dus goed. Blijft wonderlijk dat ze veel gedroogd juist wel lusten...weet iemand waar 'm dat in zit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door