Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aurinko
#1793532
Voor degenen die het niet meegekregen hebben Mirza, Aurinko en Kelsey zijn vlinderhondjes (die op de foto) en Esprit is een Belgische Groenendaalse herder.
We willen volgende week beginnen, als we alle spullen bij elkaar hebben verzameld, hier is alvast het menu wat ik in elkaar geflanst heb, willen jullie eens bekijken wat ik ervan gebakken heb:

Mirza 4,4 kg. 2% = 88 per dag, 616 per week
Aurinko 5,6 kg. 2% = 112 per dag, 784 per week
Kelsey 5 kg. 3% = 150 per dag, 1050 per week (eet nu ook meer in verhouding tot de rest)
Esprit 24 kg. 2% = 480 per dag, 3360 per week

Komt op een totaal van 5810 per week

Ik ben uitgegaan van de volgende percentages:
Rauw vlees bot 50%
Groentemix 15%
Orgaan 15%
Spiervlees 20%

Dan kom ik uit op:
2905 gr. Vleesbot
872 gr. groentemix
872 gr. Orgaanvlees (waarvan na afronden (880): 50% pens = 440, 20% hart/nier = 180 en 30% lever = 270)
1162 spiervlees

De verdeling over de week:
maandag kipbotten groentemix hüttenkäse
dinsdag lamsbotten orgaan (= pens)
woensdag eendkarkas vlees (rund/kalf)
donderdag kipbotten groentemix ei
vrijdag geitenribben orgaan (=lever/hart/nier)
zaterdag kipbotten vlees?
zondag kwartel/parelhoen/vis? groentemix

Als het lukt komt er nog fazant en/of patrijs bij (kan een kipdag vervangen)
En eventueel vis ook i.p.v. een kipdag. (Ik wil iets anders dan zalmkoppen zoeken, voor de kleintjes zou ik die in stukken moeten snijden, (iew) daarvoor moet ik minimaal eerst mijn BARF immuniteit opbouwen :biggrin2:)

Ik wil beginnen met kip en eend, karkas en nekken om ze te laten wennen, de kleintjes zal geen probleem geven, maar Esprit is nogal een “luie” kauwer, dus die moet echt weer even trainen, hoelang duurt het voordat het maagzuur weer is opgebouwt, zou zo’n 2 weken genoeg zijn voor we met wat grotere dingen kunnen beginnen?

Moet ik nog iets toevoegen bij het orgaan (lever/hart/nier) om eventuele diaree te voorkomen? Of zou het zo moeten kunnen?

Bedankt voor jullie hulp!
Gerry
Laatst gewijzigd door Aurinko op ma 18 okt 2010, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1794139
Aurinko schreef: Voor degenen die het niet meegekregen hebben Mirza, Aurinko en Kelsey zijn vlinderhondjes (die op de foto) en Esprit is een Belgische Groenendaalse herder.
We willen volgende week beginnen, als we alle spullen bij elkaar hebben verzameld, hier is alvast het menu wat ik in elkaar geflanst heb, willen jullie eens bekijken wat ik ervan gebakken heb:

Mirza 4,4 kg. 2% = 88 per dag, 616 per week
Aurinko 5,6 kg. 2% = 112 per dag, 784 per week
Kelsey 5 kg. 3% = 150 per dag, 1050 per week (eet nu ook meer in verhouding tot de rest)
Esprit 24 kg. 2% = 480 per dag, 3360 per week

Komt op een totaal van 5810 per week

Ik ben uitgegaan van de volgende percentages:
Rauw vlees bot 50%
Groentemix 15%
Orgaan 15%
Spiervlees 20%

Dan kom ik uit op:
2905 gr. Vleesbot
872 gr. groentemix
872 gr. Orgaanvlees (waarvan na afronden (880): 50% pens = 440, 20% hart/nier = 180 en 30% lever = 270)
1162 spiervlees
Helemaal goed. 
De verdeling over de week:
maandag kipbotten groentemix hüttenkäse
dinsdag lamsbotten orgaan (= pens)
woensdag eendkarkas vlees (rund/kalf)
donderdag kipbotten groentemix ei
vrijdag geitenribben orgaan (=lever/hart/nier)
zaterdag kipbotten vlees?
zondag kwartel/parelhoen/vis? groentemix
Ik tel ruim voldoende diersoorten, uitstekend! Nu weet ik niet in hoeverre jouw honden al gewend zijn aan vleesbot? Maar ik vind lamsbot, geitenrib erg hard en dit is vleesbot voor de gevorderde hond. Als jouw honden nog niet gewend zijn, raad ik je met klem aan eerst te beginnen met kippen, eenden, kwartel en parelhoenvleesbotten.
Als het lukt komt er nog fazant en/of patrijs bij (kan een kipdag vervangen)
En eventueel vis ook i.p.v. een kipdag. (Ik wil iets anders dan zalmkoppen zoeken, voor de kleintjes zou ik die in stukken moeten snijden, (iew) daarvoor moet ik minimaal eerst mijn BARF immuniteit opbouwen :biggrin2:)

Ik wil beginnen met kip en eend, karkas en nekken om ze te laten wennen, de kleintjes zal geen probleem geven, maar Esprit is nogal een “luie” kauwer, dus die moet echt weer even trainen, hoelang duurt het voordat het maagzuur weer is opgebouwt, zou zo’n 2 weken genoeg zijn voor we met wat grotere dingen kunnen beginnen?
Vergeet maar wat ik hier boven heb geschreven :-[ ::) :biggrin2:. Ik was nog niet zover met lezen. Maar heel goed dus, dat je ze eerst aan zachte botten laat wennen! Twee weken is een prima uitgangspunt maar het is hond afhankelijk. Kijk gewoon naar je honden. En wacht liever nog wat langer voor je ribben enzo gaat geven als dat je te snel gaat.
Moet ik nog iets toevoegen bij het orgaan (lever/hart/nier) om eventuele diaree te voorkomen? Of zou het zo moeten kunnen?

Bedankt voor jullie hulp!
Gerry
Je combineert orgaan in alle gevallen met vleesbot, dus dat is prima.
Door Aurinko
#1794195
Bedankt Lizzy, het is toch fijn dat je menu even gecheckt wordt, zodat je weet dat je op de goede weg bent.
Vergeet maar wat ik hier boven heb geschreven. Ik was nog niet zover met lezen. Maar heel goed dus, dat je ze eerst aan zachte botten laat wennen! Twee weken is een prima uitgangspunt maar het is hond afhankelijk. Kijk gewoon naar je honden. En wacht liever nog wat langer voor je ribben enzo gaat geven als dat je te snel gaat.


:biggrin2: Dan begin ik met 2 weken en kijk hoe de "dames" het doen (het "poepdagboek" was ook een goede tip)
Je combineert orgaan in alle gevallen met vleesbot, dus dat is prima.


Dan ga ik kijken hoe het valt met de kleine beetjes eerst en dan kan ik het altijd nog aanpassen (wat pompoen toevoegen ofzo)

Super bedankt!!!
groetjes,
Gerry
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door