Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jara
#1792674
Goed, de bedoeling was dus om een combi KVV en Barf te geven, maar de verslaving en het plezier van Jara tijdens het eten heeft hier dus een verandering in gebracht.
Dit weekend heeft ze haar eerst zalmkop op en konijnkarkas en dat ging allemaal prima!!
Vandaag ff wat aan het "sleutelen geweest om een menu samen te stellen...Graag jullie mening en reacties, ik ben benieuwd

Jara is een beweegelijke Weimaraner pup van nu 16 weken en ze weegt nu 13 kilo x 5%= 650 gr.p/dag (4550 gr.p/week)

haar menu baseer ik op:
40% bot
35% spiervlees
15% orgaan
5%   groente
5%   vis

maandag  

100 gr groentemix
200 gr eendenek
300 gr paard spiervlees

dinsdag

100 gr kiplever
100 gr nier rund
200 gr eendkarkas
250 gr kopvlees rund

woensdag

50   gr groentemix
200 gr duifkarkas
100 gr pens rund
300 gr hert/ree vlees grof

donderdag

200 gr. eenderug
100 gr pens rund
100 gr hart lam/schaap
200 gr paard spiervlees

vrijdag

100 gr. groentemix
200 gr. kipvleugel
200 gr. kopvlees rund
150 gr hart lam/schaap

zaterdag

400 gr. konijnkarkas
150 gr. hert/ree vlees
100 gr. pens

zondag

400 gr. zalmkop
200 gr. kopvlees rund
50   gr. groentemix

Opgeteld is dat per week 1800 gr bot, 1600 gr. spiervlees, 750 gr. orgaan, 300 gr. groente= 4450 gram (13x5%x7=4550)...dus 100 gram speling voor afrondingen   :)

Zalmkop reken ik voornamelijk mee in percentage  bot
In de karkassen zit ook orgaan...weet niet exact hoe jullie dat meerekenen...
Als toevoeging krijgt ze nog 2 rauwe eieren per week

Qua karkassen heb ik alles in huis nu, groentemix gaan we morgen maken en het orgaanvlees wordt van de week opgehaald bij Heby (woon vlakbij dus das handig)

Alvast bedankt voor jullie kritische oog
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jara op zo 17 okt 2010, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1793209
hier lusten ze geen duif ( eigelijk meer honden hier op t forum niet , tip  bestel er niet te veel als je die wil uitproberen te voeren)
 
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 18 okt 2010, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jara
#1793241
Ik had het idd gelezen inmiddels .... maar laatst vond ze tijdens een wandeling een dode duif en ze had haar tanden er al rap instaan voordat we het goed en wel zagen (deze maar wel even afgepakt van d'r, je weet nooit hoe ze dood zijn gegaan als je ze zo vindt :-\)...vandaar dat ik het eigenlijk al besteld had. we gaan het proefondervindelijk wel ontdekken ... heb er 2 en als ze het niet lust is het jammer.
Door Lizzy
#1793245
jara schreef: Goed, de bedoeling was dus om een combi KVV en Barf te geven, maar de verslaving en het plezier van Jara tijdens het eten heeft hier dus een verandering in gebracht.
Dit weekend heeft ze haar eerst zalmkop op en konijnkarkas en dat ging allemaal prima!!
Vandaag ff wat aan het "sleutelen geweest om een menu samen te stellen...Graag jullie mening en reacties, ik ben benieuwd

Jara is een beweegelijke Weimaraner pup van nu 16 weken en ze weegt nu 13 kilo x 5%= 650 gr.p/dag (4550 gr.p/week)

haar menu baseer ik op:
40% bot
35% spiervlees
15% orgaan
5%   groente
5%   vis
Prima. Ik snap alleen die 5% vis niet zo goed omdat je ook zegt dat je de zalmkop onder vleesbot rekent (en dat is prima) maar ik zie verder geen vis op het menu.

Inclusief pens mag je ook 20% orgaanvlees geven trouwens. En dan ongeveer 10% pens en 10% andere organen zoals lever, nier, hart, etc.
maandag  

100 gr groentemix
200 gr eendenek
300 gr paard spiervlees

dinsdag

100 gr kiplever
100 gr nier rund
200 gr eendkarkas
250 gr kopvlees rund

woensdag

50   gr groentemix
200 gr duifkarkas
100 gr pens rund
300 gr hert/ree vlees grof

donderdag

200 gr. eenderug
100 gr pens rund
100 gr hart lam/schaap
200 gr paard spiervlees

vrijdag

100 gr. groentemix
200 gr. kipvleugel
200 gr. kopvlees rund
150 gr hart lam/schaap

zaterdag

400 gr. konijnkarkas
150 gr. hert/ree vlees
100 gr. pens

zondag

400 gr. zalmkop
200 gr. kopvlees rund
50   gr. groentemix
Ik tel een stuk of 10 diersoorten dus dat is super-de-luxe!
Opgeteld is dat per week 1800 gr bot, 1600 gr. spiervlees, 750 gr. orgaan, 300 gr. groente= 4450 gram (13x5%x7=4550)...dus 100 gram speling voor afrondingen   :)

Zalmkop reken ik voornamelijk mee in percentage  bot
In de karkassen zit ook orgaan...weet niet exact hoe jullie dat meerekenen...
Als toevoeging krijgt ze nog 2 rauwe eieren per week
Die hoeveelheid orgaan vind ik zo weinig dat ik dat niet meereken.

Qua karkassen heb ik alles in huis nu, groentemix gaan we morgen maken en het orgaanvlees wordt van de week opgehaald bij Heby (woon vlakbij dus das handig)
Alvast bedankt voor jullie kritische oog
Afbeelding
Ja, ik vind het er helemaal top uit zien! Ik zou zeggen: lekker beginnen en kijken hoe je hond het hier op doet.
Door jara
#1793498
Ik zie nu idd dat ik de vis nog vergeten was er tussen te zetten...
Zou het noodzakelijk zijn nog om dit erbij te doen aangezien ze al een hele zalmkop krijgt, dus wel haar Omega 3...

Toch nog 1 nadeel ontdekt het weekend... Ik gaf haar 3x eten per dag, echter het weekend heft ze 2 x eten gekregen mede omdat de zalmkop en het konijnkarkas zo'n 400 gram waren.
Ze heeft konijn en zalm beide s'middags rond 14.00 gekregen.
Nu heeft ze beide nachten erna rond 4 uur s,nachts gepoept in haar bench (we werden wakker omdat ze eerst begon te janken, maar waren net te laat beneden)...dit heeft ze nog nooit gedaan, en ik heb niet het idee dat dit een manier van aandacht vragen is (ze heeft gen moeite met in de bench slapen).

Zou het kunnen dat die 400 gram ineens teveel is voor haar en dat haar spijsvertering dit anders verwerkt.... ontlasting was wel enigzins aan dunne kant s'nachts, maar gistermiddag wel stevig

Of kan dit gewoon door verandering in voeding komen...ze had al wel eendenekken gehad afgelopen tijd...
Door Lizzy
#1794142
jara schreef: Ik zie nu idd dat ik de vis nog vergeten was er tussen te zetten...
Zou het noodzakelijk zijn nog om dit erbij te doen aangezien ze al een hele zalmkop krijgt, dus wel haar Omega 3...
Dit is lastig te zeggen. De benodigde hoeveelheid omega 3 is afhankelijk wat je verder allemaal voert. Voer je veel kip, geen groenten, geen rauwe/ongezouten noten, geen algen: dan is 1 keer per week een zalmkop vermoedelijk te weinig. Voer je weinig kip, veel wild, groenten en algen, dan zou 1 zalmkop per week genoeg kunnen zijn.
Toch nog 1 nadeel ontdekt het weekend... Ik gaf haar 3x eten per dag, echter het weekend heft ze 2 x eten gekregen mede omdat de zalmkop en het konijnkarkas zo'n 400 gram waren.
Ze heeft konijn en zalm beide s'middags rond 14.00 gekregen.
Nu heeft ze beide nachten erna rond 4 uur s,nachts gepoept in haar bench (we werden wakker omdat ze eerst begon te janken, maar waren net te laat beneden)...dit heeft ze nog nooit gedaan, en ik heb niet het idee dat dit een manier van aandacht vragen is (ze heeft gen moeite met in de bench slapen).

Zou het kunnen dat die 400 gram ineens teveel is voor haar en dat haar spijsvertering dit anders verwerkt.... ontlasting was wel enigzins aan dunne kant s'nachts, maar gistermiddag wel stevig

Of kan dit gewoon door verandering in voeding komen...ze had al wel eendenekken gehad afgelopen tijd...
Ja, dat zou te maken kunnen hebben met de hoeveelheid. Of de verandering van voedsel. Kan beide. Zalm is vrij vet en dus laxerend. Eend is vrij vet, dus laxerend. Het went vanzelf. 
#1796055
Nu een paar dagen bezig en ze eet prima, maar ik zie haar afvallen, dus hoeveelheid maar wat omhoog bijstellen.... van 5 naar 7 % denk ik.

Nu is mijn vraag of het zinvol is om de hoeveelheid qua vleesbot ook aan te passen. Procentueel is het evenredig te verdelen, maar ze krijgt dan wel meer bot binnen natuurlijk.....haar ontlasting is nu gewoon goed, stevig, eerder naar de harde kant, wel donker.
Ik denk er dus aan om dit qua gewicht gelijk te laten met wat ze nu krijgt maar juist wat meer spiervlees te gaan geven.

Zoals in begin al geschreven, Jara is een energieke Weimaraner van bijna 17 weken, nu zo'n 14 kilo. Menu wat ze krijgt is zoals beschreven. Ben er afgelopen zaterdag mee begonnen.

Hop op jullie input
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door