Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1793473
Een kennisje van mij heeft een pup met puppyschurft.. Maar wel in hele erge mate  :'(

Ze heeft uiteraard een abbo bij de DA, pup krijgt medicijntjes en alles.
Zover ik begrijp staat de pup sinds kort op vers en er is al enige verbetering te zien.
Maar het is nogsteeds heeeel erg  :'(

Mijn vraag aan jullie is, wat kan zij er nog aan doen? of juist niet?? Evt tips, do and dont's.
Is puppyschurft besmettelijk? Over overdraagbaar van moeder op kinders? En is het dan ook te voorkomen door geteste/geënte ouder(moeder)dier(en).

Ik heb een vraag aan het beheer, mag dit topic in de bar blijven staan, omdat het niet mijn hond is vind ik het niet prettig dat het topic op het board blijft staan :P

Hier een foto van het pupje:

Afbeelding

Hoop dat iemand nog extra tips heeft welke de medicatie van de DA kunnen ondersteunen..
Door De Geijsjes
#1793476
:'( jemig  :'( ik heb geen tips of adviezen helaas, maar wat ziet dat er
in en in zielig uit zeg! Ach die moet daar heel veel last van hebben  :'(
Hoop dat het pupje snel wat opknapt ...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1793486
:'( :'(

Het is besmettelijk, maar niet in de zin van, je kijkt ernaar en je hebt het :-\ Demodex behoort tot de normale huidhuishouding, maar als er iets fout is/gaat met het immuunsysteem dan krijg je dus dit soort dingen. Stafs en Bullterriers (en nog wel wat andere rassen) zijn extra gevoelig voor deze aandoening, dus een erfelijke aanleg voor de manco in het immuunsysteem zal zeker aanwezig zijn. Er is geen test voor en er kan niet tegen gevaccineerd worden.

In veel gevallen kan het een redelijk onschuldig iets zijn, net iets lastiger dan vlooien hebben, maar als er een aanleg aanwezig is, wat ik wel vermoed bij deze pup, dan is de weg lang.
Door Lizzy
#1793488
Ach gossie, wat sneu  :'( :'(

Ik zet 'm toch in medisch, omdat dit topic in de bar te ver afzakt en dan aan het oog van de DA's ontglipt. Zodra je het topic verwijderd wilt hebben, kun je me een PB'tje sturen, dan haal ik 'm weg.

Heb je dit topic toevallig al gelezen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 370.0.html. Ik denk dat het heel verstandig is om met weerstandverhogende middelen aan de slag te gaan. Ik moet gelijk denken aan propolis tinctuur. Ik ben er echt weg van, als weerstandverhoger. Verder denk ik dat deze pup echt absoluut niet gevaccineerd moet worden. Doen ze dat wel, hebben ze kans dat ze van voor af aan kunnen beginnen. Een goede DA zal de pup ook niet vaccineren (omdat alleen gezonde dieren gevaccineerd mogen worden) maar ik ken er meer die het wel doen dan die het niet doen.
Door Nadia
#1793489
Ik heb vernomen dat een nestbroertje het ook heeft. Ik geloof wel in mindere mate.
Ik vind het echt heel sneu!

Ik had idd al gelezen om de weerstand te verhogen. Maar hoe? Met een probiotica?

Ik was er idd van op de hoogte dat staffs een verhoogd risico hebben. (van bullterriers wist ik het niet, maar het klinkt logisch).
Ik weet dat deze pup niet raszuiver is. Ik vraag me dan ook af of dat een verhoogd risico geeft. (niet dat dat het probleem weg neemt)
Door Nadia
#1793491
Lizzy bedankt! Ik zal je een pb sturen wanneer het topic weg kan. Of desnoods haal ik zelf de foto weg.

Ik ga even een kop koffie zetten en dan het topic lezen!
Door Lizzy
#1793492
Ja, de foto weghalen kun je ook altijd doen!

Propolis vind ik echt een van de betere weerstand verhogers en lijkt mij eigenlijk uitermate geschikt bij deze kwaal. Dat en inderdaad probiotica maar ook dingen zoals Cat's Claw.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1793494
Nadia schreef: Ik heb vernomen dat een nestbroertje het ook heeft. Ik geloof wel in mindere mate.
Ik vind het echt heel sneu!

Ik had idd al gelezen om de weerstand te verhogen. Maar hoe? Met een probiotica?

Ik was er idd van op de hoogte dat staffs een verhoogd risico hebben. (van bullterriers wist ik het niet, maar het klinkt logisch).
Ik weet dat deze pup niet raszuiver is. Ik vraag me dan ook af of dat een verhoogd risico geeft. (niet dat dat het probleem weg neemt)
An sich verhoogd dat het risico niet. Maar bij de "kenners" zijn vaak wel de lijnen bekend waarin zich een verhoogd risico bevind en met stamboomloze honden mis je dan die informatie. Neemt natuurlijk niet weg dat overal een eerste keer in is.
Door Kinnie
#1793686
Arm beestje, dit ziet er wel heel heftig uit... :'(
Ik heb er geen verstand van, maar mijn ouders hebben vroeger een pupje gehad met puppyschurft, die hebben ze in moeten laten slapen vanwege de schurft.... Maar dat is wel 30 jaar geleden, ik neem aan dat de medische wereld hierin ook wel vooruit is gegaan....
Sterkte voor de eigenaren!
Door *Axel*
#1793738
Darqan had als pup ook demodex, MAAR dat was heel lokaal op het ooglid, dus verre van in deze mate  :'(. Weerstand opbouwen is idd erg belangrijk en ik heb toen volgende tip gekregen:

echinacea, vit C, brandnetelthee, groene leem, chlorella,... en dit elk 3-4 weken achter elkaar.

Echt heel sneu...  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door