Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1793188
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie even iets voorleggen. Ik ben een beginnende barf of beter gezegt ik moet nog gaan beginnen :). Mijn boxer Lobbes heeft al sinds zijn 3de levensmaand last van jeuk :(. We hebben al van alles gedaan, maar tot op heden geen verbetering gehad. Uit een bloedtest is gebleken dat Lobbes allergisch is voor: Meelmijt, Copramijt en Farinaemijt. Mijn DA wilde dat ik zou beginnen met prednison of te gaan desensibiliseren. Zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van en heb dus eerst gezocht naar andere altenatieve. Via mijn fokker ben ik bij haar DA terecht gekomen en zijn we begonnen met een eliminatiedieet.

Sinds 4 weken zijn we bezig met geitenvlees met rijst. Na 3 weken zijn we (i.o.m. DA) gestopt met rijst geven, omdat ik het gevoel heb dat Lobbes hier allergisch voor is. Zijn ontlasting was slecht. Hij was erg dun. Na een paar dagen geen rijst mee is zijn ontlasting al een stuk beter(helaas nog niet goed, maar het gaat de goed kant op). Tevens heb ik het idee dat hij iets minder jeuk heeft, omdat hij wat minder krabt. Lobbes ziet er niet slecht uit, omdat we steeds tegen heb zeggen dat hij niet mag krabben of bijten. Zijn poten zijn erg rood en zodra hij gaat bijten aan zijn poten hoort hij mij echt niet meer. Ik moet hem echt aanraken wilt hij stoppen met bijten. Er komt vaak vies uit zijn ogen en zijn oren waren vaak ontstoken. Tevens schuurt hij vaak met zijn kop langs de bank, bench, muur of wat dan ook. Ik moet nog 2 weken het idee volgen, maar wil graag kijken of barfen goed voor hem is. Helaas weet ik niet hoe ik moet beginnen.

Wat moet ik doen. Kan ik zelf gewoon een menu samen stellen of moet ik juist heel langzaam 1 voor 1 een extra soort vlees erbij geven? Kan ik er ook meteen groente bij geven of moet ik hier mee wachten tot dat het vlees allemaal goed aangeslagen is? Ik ben zeer benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben. Ik hoop dat jullie mij, maar vooral Lobbes, kunnen helpen, want ik zou niets liever willen dat hij er eens vanaf komt. Lobbes is inmiddels al 20 maanden :(

Er is niet zo erg dan jeuk zeggen ze altijd. Nou dat geloof ik ook, dus ik hoop met barfen hem jeuk vrij te krijgen ::)

Groeten Conny
#1793228
Lobbes2009 schreef: Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie even iets voorleggen. Ik ben een beginnende barf of beter gezegt ik moet nog gaan beginnen :). Mijn boxer Lobbes heeft al sinds zijn 3de levensmaand last van jeuk :(. We hebben al van alles gedaan, maar tot op heden geen verbetering gehad. Uit een bloedtest is gebleken dat Lobbes allergisch is voor: Meelmijt, Copramijt en Farinaemijt. Mijn DA wilde dat ik zou beginnen met prednison of te gaan desensibiliseren. Zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van en heb dus eerst gezocht naar andere altenatieve. Via mijn fokker ben ik bij haar DA terecht gekomen en zijn we begonnen met een eliminatiedieet.

Sinds 4 weken zijn we bezig met geitenvlees met rijst. Na 3 weken zijn we (i.o.m. DA) gestopt met rijst geven, omdat ik het gevoel heb dat Lobbes hier allergisch voor is. Zijn ontlasting was slecht. Hij was erg dun. Na een paar dagen geen rijst mee is zijn ontlasting al een stuk beter(helaas nog niet goed, maar het gaat de goed kant op). Tevens heb ik het idee dat hij iets minder jeuk heeft, omdat hij wat minder krabt. Lobbes ziet er niet slecht uit, omdat we steeds tegen heb zeggen dat hij niet mag krabben of bijten. Zijn poten zijn erg rood en zodra hij gaat bijten aan zijn poten hoort hij mij echt niet meer. Ik moet hem echt aanraken wilt hij stoppen met bijten. Er komt vaak vies uit zijn ogen en zijn oren waren vaak ontstoken. Tevens schuurt hij vaak met zijn kop langs de bank, bench, muur of wat dan ook. Ik moet nog 2 weken het idee volgen, maar wil graag kijken of barfen goed voor hem is. Helaas weet ik niet hoe ik moet beginnen.

Wat moet ik doen. Kan ik zelf gewoon een menu samen stellen of moet ik juist heel langzaam 1 voor 1 een extra soort vlees erbij geven? Kan ik er ook meteen groente bij geven of moet ik hier mee wachten tot dat het vlees allemaal goed aangeslagen is? Ik ben zeer benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben. Ik hoop dat jullie mij, maar vooral Lobbes, kunnen helpen, want ik zou niets liever willen dat hij er eens vanaf komt. Lobbes is inmiddels al 20 maanden :(

Er is niet zo erg dan jeuk zeggen ze altijd. Nou dat geloof ik ook, dus ik hoop met barfen hem jeuk vrij te krijgen ::)

Groeten Conny
Hoi Conny!
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een eliminatie dieet zou moeten geven wanneer er sprake is van een Meelmijt, Copramijt en Farinaemijt allergie. Een eliminatie dieet geef je om uit te vinden voor elk eiwit een hond allergisch is. Dit soort mijten zitten helaas overal in. Ze zitten in brokken maar ook in meel, rijst, vloerbedekking, de lucht, planten, etc. Ze zijn dus lastig te vermijden. Dus ik begrijp de gedachten van jouw DA wel om prednison te geven of te gaan desensibiliseren.

Maar, ik vind dat jij ook gelijk hebt. Eerst iets anders proberen! Dus, als ik jou was zou ik mijn hond op een fatsoenlijk barf menu zetten. Want logisch dat hij van geitenvlees alleen aan de diarree gaat. Dat is veel te vet, het bevat geen bot en dus is het vragen om dunne ontlasting. Ik zou dus gewoon direct beginnen met het zelf samenstellen van voedsel met 40% a 50% vleesbot, 15% orgaanvlees (en met pens moet je apart kijken of dat gaat. Pens bevat natuurlijk voedselresten die de koe gegeten heeft. En ik zou me voor kunnen stellen dat het daardoor net meer problemen kan geven dan wat anders. Als pens geen probleem vormt, kun je in totaal 20% orgaanvlees gaan geven) en de rest spiervlees, vette vis, eieren, etc. Ook met kippennekken en eendennekken moet je uitkijken. Daar zitten vaak graankorrels in en graan stikt van de mijt. Qua vleesbotten zou je dus kunnen beginnen met karkasjes en vleugels van kip, eend, parelhoen, etc. Kleine dieren dus.

Je zou verder kunnen kijken of je het immuunsysteem van je hond kan verbeteren waardoor de vatbaarheid voor allergieen afneemt. Ik zou een goede vis of algenolie gaan geven. Daarmee zorg je voor meer omega 3 vetzuren in de voeding en dat werkt goed bij allergieen. Verder zou je kunnen kijken of Puur Pollen verlichting brengt (van Puur Natuur. Zie: http://www.nmlhealth.com/p,34,447/Puur-Pollen.aspx). Daar zit een homeopathische oplossing in van meel en huisstofmijt. Ook zou je Puur Jeuk kunnen gaan geven.
#1793370
Lizzy schreef: Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een eliminatie dieet zou moeten geven wanneer er sprake is van een Meelmijt, Copramijt en Farinaemijt allergie. Een eliminatie dieet geef je om uit te vinden voor elk eiwit een hond allergisch is. Dit soort mijten zitten helaas overal in. Ze zitten in brokken maar ook in meel, rijst, vloerbedekking, de lucht, planten, etc. Ze zijn dus lastig te vermijden. Dus ik begrijp de gedachten van jouw DA wel om prednison te geven of te gaan desensibiliseren.
Het eliminatiedieet is om te kijken of het verwijderen van de voedingsbron voldoende is om de jeuk weg te nemen. Dit is voor mij nu ook het geval met barfen. Daarom vraag ik jullie ook, omdat het voor mij allemaal nog nieuw is en ik het best wel moeilijk vind om een menu samen te gaan stellen zonder dat Lobbes weer meer problemen gaat krijgen.

Ik wist trouwens niet dat het ook in de lucht en planten zat dan kan ik nu ook wel goed verklaren waarom Lobbes de ene periode het veel erger heeft dan de andere periode. Vloerbedekking hebben we al weg gedaan, dus dat kan het niet niet meer zijn. Ik wist ook niet dat het in rijst zat (mij is verteld graansoorten dat is rijst niet), maar nu met het eliminatiedieet werd mij wel duidelijk dat het misschien toch in de rijst zou kunnen zitten, omdat het niet verbeterde. Nu we gestopt zijn met de rijst gaat het al wel iets beter, maar natuurlijk nog steeds niet zoals ik het zou willen (jeukvrij)
Lizzy schreef: Maar, ik vind dat jij ook gelijk hebt. Eerst iets anders proberen! Dus, als ik jou was zou ik mijn hond op een fatsoenlijk barf menu zetten. Want logisch dat hij van geitenvlees alleen aan de diarree gaat. Dat is veel te vet, het bevat geen bot en dus is het vragen om dunne ontlasting. Ik zou dus gewoon direct beginnen met het zelf samenstellen van voedsel met 40% a 50% vleesbot, 15% orgaanvlees (en met pens moet je apart kijken of dat gaat. Pens bevat natuurlijk voedselresten die de koe gegeten heeft. En ik zou me voor kunnen stellen dat het daardoor net meer problemen kan geven dan wat anders. Als pens geen probleem vormt, kun je in totaal 20% orgaanvlees gaan geven) en de rest spiervlees, vette vis, eieren, etc. Ook met kippennekken en eendennekken moet je uitkijken. Daar zitten vaak graankorrels in en graan stikt van de mijt. Qua vleesbotten zou je dus kunnen beginnen met karkasjes en vleugels van kip, eend, parelhoen, etc. Kleine dieren dus.
Ja ik ben liever niet van de medicijnen (voor mezelf ook niet moet ik zeggen). Ik vind Lobbes daar eigelijk gewoon nog te jong voor en als ik het op een andere manier wel voor elkaar kan krijgen dan liever dat.

Als ik jouw verhaal zo lees moet ik niet beginnen met pens en moet ik eerst eens kijken hoe het gaat met derest van het vlees. Met hoeveel verschillende soorten vlees moet ik gaan starten dan? Moet ik wel of geen groentemix gaan gebruiken dan of leverd dit ook weer extra problemen op met zijn allergieen? Misschien een stomme vraag, maar kun je een kippen-/eendennek uitspoellen of zo??? of werkt dat niet zo?
Lizzy schreef: Je zou verder kunnen kijken of je het immuunsysteem van je hond kan verbeteren waardoor de vatbaarheid voor allergieen afneemt. Ik zou een goede vis of algenolie gaan geven. Daarmee zorg je voor meer omega 3 vetzuren in de voeding en dat werkt goed bij allergieen. Verder zou je kunnen kijken of Puur Pollen verlichting brengt (van Puur Natuur. Zie: http://www.nmlhealth.com/p,34,447/Puur-Pollen.aspx). Daar zit een homeopathische oplossing in van meel en huisstofmijt. Ook zou je Puur Jeuk kunnen gaan geven.
Waar kan ik een vis-/algenolie vandaan halen? Zo iets heb ik nog nooit gebruikt. Puur Pollen, Natuur en Jeuk ben ik niet zo van moet ik je zeggen. We hebben namelijk met Lobbes Puur Jeuk ook al gebruikt. Helaas zonder resultaat.

In ieder geval wil ik je heel erg bedankt voor je antwoord, want ik ben toch al weer een beetje wijzer geworden. Ik hoop dat je me nog verder kunt helpen, zodat ik deze week of volgende week een menu samen kan stellen.

Trouwens kun je me ook vertellen wat ik zou kunnen doen als Lobbes gaat logeren bij iemand. Ik kan natuurlijk moeilijk verwachten van een ander dat ze gaan barfen. Hoe doe je het dan?

Alvast weer bedankt voor alles.

Groeten Conny en een poot van Lobbes natuurlijk
#1793376
Lobbes2009 schreef: Het eliminatiedieet is om te kijken of het verwijderen van de voedingsbron voldoende is om de jeuk weg te nemen. Dit is voor mij nu ook het geval met barfen. Daarom vraag ik jullie ook, omdat het voor mij allemaal nog nieuw is en ik het best wel moeilijk vind om een menu samen te gaan stellen zonder dat Lobbes weer meer problemen gaat krijgen.

Ik wist trouwens niet dat het ook in de lucht en planten zat dan kan ik nu ook wel goed verklaren waarom Lobbes de ene periode het veel erger heeft dan de andere periode. Vloerbedekking hebben we al weg gedaan, dus dat kan het niet niet meer zijn. Ik wist ook niet dat het in rijst zat (mij is verteld graansoorten dat is rijst niet), maar nu met het eliminatiedieet werd mij wel duidelijk dat het misschien toch in de rijst zou kunnen zitten, omdat het niet verbeterde. Nu we gestopt zijn met de rijst gaat het al wel iets beter, maar natuurlijk nog steeds niet zoals ik het zou willen (jeukvrij)
Rijst = graan.
Ja ik ben liever niet van de medicijnen (voor mezelf ook niet moet ik zeggen). Ik vind Lobbes daar eigelijk gewoon nog te jong voor en als ik het op een andere manier wel voor elkaar kan krijgen dan liever dat.
Als het niet minder wordt, zou ik (denk ik) toch eerst kiezen voor desensibilisatie.
Als ik jouw verhaal zo lees moet ik niet beginnen met pens en moet ik eerst eens kijken hoe het gaat met derest van het vlees. Met hoeveel verschillende soorten vlees moet ik gaan starten dan? Moet ik wel of geen groentemix gaan gebruiken dan of leverd dit ook weer extra problemen op met zijn allergieen? Misschien een stomme vraag, maar kun je een kippen-/eendennek uitspoellen of zo??? of werkt dat niet zo?
Je kunt gewoon normaal gaan samenstellen met zoveel mogelijk diersoorten (minimaal 4). Ik zou een makkelijk diersoort niet geven (bijvoorbeeld konijn), dat mocht je ooit nog een keer een eliminatie dieet willen/moeten doen, kun je hele konijnen nemen. Dus gewoon vleesbot, orgaanvlees (en met pens inderdaad even wachten), spiervlees, vette vis en ei beginnen. Ook geen groenten, want volgens mij zit daar ook makkelijk mijt in. Ik denk wel dat je groenten kunt koken, maar dat weet ik niet zeker, dat moeten we uit zoeken. Voorlopig zou ik even geen groenten doen, tot je daar zeker van bent.
Waar kan ik een vis-/algenolie vandaan halen? Zo iets heb ik nog nooit gebruikt. Puur Pollen, Natuur en Jeuk ben ik niet zo van moet ik je zeggen. We hebben namelijk met Lobbes Puur Jeuk ook al gebruikt. Helaas zonder resultaat.
Vis/algenolie kun je bij de drogist halen. Royal Green is de enige die ik ken die algenolie verkoopt. Bij bijv. de Tuinen. Ze maken ook goede visolie. Visolie van Solgar is ook goed. Doils is ook goed. Dat kun je ook via Internet bestellen.
In ieder geval wil ik je heel erg bedankt voor je antwoord, want ik ben toch al weer een beetje wijzer geworden. Ik hoop dat je me nog verder kunt helpen, zodat ik deze week of volgende week een menu samen kan stellen.

Trouwens kun je me ook vertellen wat ik zou kunnen doen als Lobbes gaat logeren bij iemand. Ik kan natuurlijk moeilijk verwachten van een ander dat ze gaan barfen. Hoe doe je het dan?

Alvast weer bedankt voor alles.

Groeten Conny en een poot van Lobbes natuurlijk
Wat wil je precies weten, om zelf een menu samen te kunnen stellen? Heb je dit topic al doorgelezen? : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Want weet je, als je zelf gaat samenstellen, moet je er zelf dusdanig veel van weten dat jij zelf een menu kunt maken. Ik heb teveel vervelende ervaringen met informatie voorkauwen voor iemand. Want die snapt dan niet waarom je wat moet geven. En dan zeggen mensen gerust na 1 jaar zogenaamd BARF "mijn hond doet het niet zo lekker". Ga je dan doorvragen, blijkt dat ze bijvoorbeeld al 1 jaar geen vleesbot geven.

Dus, geef 40% a 50% geschikte vleesbotten (eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, etc), 15% orgaan zoals lever, hart, nier, tong, long (maar dus even geen pens), liefst van meerdere diersoorten zoals rund, lam, geit. En geef voor de rest spiervlees (grootste deel) zoals runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees. En geef wat vette vis zoals sardientjes. En 2 rauwe hele eieren per week.

Ik zou beginnen iedere dag een goede vis of algenolie te geven.
#1793402
Lizzy schreef: Als het niet minder wordt, zou ik (denk ik) toch eerst kiezen voor desensibilisatie.
Ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Lizzy schreef: Je kunt gewoon normaal gaan samenstellen met zoveel mogelijk diersoorten (minimaal 4). Ik zou een makkelijk diersoort niet geven (bijvoorbeeld konijn), dat mocht je ooit nog een keer een eliminatie dieet willen/moeten doen, kun je hele konijnen nemen. Dus gewoon vleesbot, orgaanvlees (en met pens inderdaad even wachten), spiervlees, vette vis en ei beginnen. Ook geen groenten, want volgens mij zit daar ook makkelijk mijt in. Ik denk wel dat je groenten kunt koken, maar dat weet ik niet zeker, dat moeten we uit zoeken. Voorlopig zou ik even geen groenten doen, tot je daar zeker van bent.
Vis/algenolie kun je bij de drogist halen. Royal Green is de enige die ik ken die algenolie verkoopt. Bij bijv. de Tuinen. Ze maken ook goede visolie. Visolie van Solgar is ook goed. Doils is ook goed. Dat kun je ook via Internet bestellen.
Wat wil je precies weten, om zelf een menu samen te kunnen stellen? Heb je dit topic al doorgelezen? : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Want weet je, als je zelf gaat samenstellen, moet je er zelf dusdanig veel van weten dat jij zelf een menu kunt maken. Ik heb teveel vervelende ervaringen met informatie voorkauwen voor iemand. Want die snapt dan niet waarom je wat moet geven. En dan zeggen mensen gerust na 1 jaar zogenaamd BARF "mijn hond doet het niet zo lekker". Ga je dan doorvragen, blijkt dat ze bijvoorbeeld al 1 jaar geen vleesbot geven.

Dus, geef 40% a 50% geschikte vleesbotten (eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, etc), 15% orgaan zoals lever, hart, nier, tong, long (maar dus even geen pens), liefst van meerdere diersoorten zoals rund, lam, geit. En geef voor de rest spiervlees (grootste deel) zoals runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees. En geef wat vette vis zoals sardientjes. En 2 rauwe hele eieren per week.

Ik zou beginnen iedere dag een goede vis of algenolie te geven.
Ik denk dat je me vragen wel beantwoord heb. Ik heb me de afgelopen tijd aardig ingelezen dus ik denk (dat hoop ik te minste) dat ik wel kan beginnen met een menu samenstellen. Natuurlijk zou ik het heel fijn vinden als je hem voor mij wilt bekijken en eventuele opmerkingen erbij geeft.

Wel vroeg ik me nog af hoeveel vis-/algenolie ik zou moeten geven per dag dan?

Wil je dat ik me menu hier plaats of liever bij de andere menu's?

Weer heel erg bedankt voor je info.

Groeten Conny en een poot van Lobbes
#1794227
Lizzy schreef: Hoi Conny!
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een eliminatie dieet zou moeten geven wanneer er sprake is van een Meelmijt, Copramijt en Farinaemijt allergie. Een eliminatie dieet geef je om uit te vinden voor elk eiwit een hond allergisch is. Dit soort mijten zitten helaas overal in. Ze zitten in brokken maar ook in meel, rijst, vloerbedekking, de lucht, planten, etc. Ze zijn dus lastig te vermijden. Dus ik begrijp de gedachten van jouw DA wel om prednison te geven of te gaan desensibiliseren.

Maar, ik vind dat jij ook gelijk hebt. Eerst iets anders proberen! Dus, als ik jou was zou ik mijn hond op een fatsoenlijk barf menu zetten.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb zelf een hond met meelmijt allergie, en dat heeft niks met vlees bot of orgaan te maken.
Wel met granen, rijst dus!
Desensabiliseren gaan wij ook mee beginnen in januari.
Wat ik je wel aanraad is geen magen en strotten te geven van gevogelte, omdat die met granen gevoerd worden en er dus wel eens wat graan in kan zitten.
Gewoon een goed menu maken en gaan desensabiliseren.
Allergie is drama, ik weet er alles van.
Maar langleve barf  ;)
#1794251
Bedankt voor je reactie BubbaBling. Ik het met Lizzy ook eens anders was ik me nu niet aan het verdiepen in het barfen toch?

Ik ben wel heel benieuwd hoe het desensabiliseren bij jullie gaat. Het liefste doe ik dat natuurlijk niet. Als ik de jeuk met alleen barfen zo danig kan verminderen dat Lobbes er geen of erg weinig last van heeft zal ik dat echt niet  gaan doen, maar ja dat is natuurlijk nog even afwachten.

Hoe lang zijn jullie al aan het barfen met jullie hond?
BubbaBling schreef: Wat ik je wel aanraad is geen magen en strotten te geven van gevogelte, omdat die met granen gevoerd worden en er dus wel eens wat graan in kan zitten.
Helaas weet ik er nog niet genoeg van, maar kan die nekken en magen niet schoon spoelen dan of is dit onmogelijk?
#1794758
Lobbes2009 schreef: Ooo jammer dat je het niet weet. Ik zal het Lizzy dan nog eens vragen misschien dat zij er wel antwoord op kan geven ;)
Ik zou zelf geen nekken en magen gaan spoelen. Ik weet niet hoeveel % van eventuele mijten je daarbij krijgt verwijderd. Wat je wel kunt doen is, als je eenmaal overgeschakeld bent en dit een maand geeft, dan een paar kippennekken proberen. Eenmalig. En dan kijken wat de reactie is. Idem voor maagjes. Idem voor pens. Maar, laat het niet te snel op elkaar volgen, want anders weet je niet meer waar een reactie van is, als er een reactie komt.
#1794774
BubbaBling schreef: Lizzy, raad je helemaal geen pens aan bij een meelmijt allergie?
In eerste instantie zou ik het even laten. Want de kans op reacties is aanwezig, doordat het rund brokken eet. En hooi. En gras. En volgens mij zit daar mijt in. En volgens mij reageert een dier dat allergisch is niet persee alleen op levende mijten maar kan het zelfs op ontlasting van de mijt reageren?

Ik zou het in eerste instantie weg laten en dan het dan 1 maal toevoegen. En dan een week kijken of er reacties komen. En dan heb je zelfs best kans dat bij de ene pens er geen reactie komt en bij de andere wel. Afhankelijk wat de runderen in die periode gegeten hebben. Stel ik me zo voor hoor. Misschien is het flauwekul!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door