Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dancingdaydream
#1791242
Ik las in het stickytopic iets over cranberry en appelazijn...

Onze kater (licht overgewichtje, is weer wat aangekomen omdat ie in de winter/herfst altijd luier wordt..) heeft sinds 2 dagen weer last van blaasgruis. Hij heeft hier "genetisch" aanleg voor... en zo nu en dan komt het weer opzetten.
Ze krijgen nog steeds (graanvrije, biologische) brok, vleespercentage 80% van Orijen, hij is de enige die met geen mogelijkheid aan de vers te krijgen is, vandaar. Zo nu en dan krijgen ze een blikje met gekookte zalm of tonijn.

Mja, om nu meteen hem en de andere katten op een zak dieetvoer te zetten wil ik pas als allerlaatste optie doen.

Ik vroeg me dus af, is er iets van supplementen of iets dat ik kan geven om zijn urine te verzuren en het hopelijk op te lossen voordat ik echt aan de graanbrok moet? en waar kan ik dat krijgen, en in welke hoeveelheden moet hij het hebben?

Ik kwam ook dit tegen: http://www.mijnhuisdiergezond.nl/produc ... tten_.html
Iemand daar ervaring mee?
Laatst gewijzigd door dancingdaydream op za 16 okt 2010, 03:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1791619
hier geen ervaring met blaasgruis, laat staan dat soort supplementen.
maar brok is droog, of deze nu met piepers, haver, rijst of graan is.
vochtvochtvocht!

geef dan blik, daar zit meer vocht in. het blik kan je ook gebruiken om hem toch op vers te zetten.
het is echt mogelijk. Otje hier moest ook geen blik en helemaal geen vers. Mijn poot was stijver en ik heb gewonnen.
#1792654
Tis idd toch bijna altijd een kwestie van doordouwen. En er zijn nogal wat katten die niks van kvv moeten hebben, of bepaalde merken niet te knagen vinden, maar helemaal wauws worden van echte barf.

Verzuren met brok is eigenlijk dweilen met de kraan open. Orijen stopt dan wel geen graan in de brokken maar wel piepers, krijg je toch weer veel zetmeel en dus basische urine.
Door *Flip*
#1792755
"KVV is voor mietjes", dat is wat ik door kreeg. Ik wilde starten met KVV om mezelf tijd te geven om rustig aan Barf te beginnen. Ik wilde natuurlijk geen fouten maken, KVV werd niet eens een blik waardig gegund, een kippennek en kuiken daarentegen, helemaal dol!!
Gelukkig, want : "de aanhouder wint" kan wel eens heel moeilijk worden!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door