Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1790778
Hallo,

We zitten met ee probleempje. Onze honden hebben sinds de start van het barfen steeds vaker last van oorontsteking en anaalklierontstekingen. Bij een van onze was het zelfs zo dat deze 6 weken aan het antibiotica moest, wat uiteindelijk niet hielp tegen de ernstige ontsteking bij haar anaalklier. Ze is toen onder narcose gegaan om het te laten schoonmaken. Nu heb ik vandaag weer ontdekt dat ze een zwelling in haar oor heeft deze is rood/grijs achtig en ruikt zuur. Ik weet niet meer of ik nog wel door wil gaan met het barfen. Ook heeft deze hond kale plekken en korsten in haar oksels.

Graag jullie mening
Laatst gewijzigd door maartendewi op vr 15 okt 2010, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1790834
smulpaap schreef: Welke diersoorten voer je allemaal ? Is er sprake van bv allergie en /of overgevoeligheid bij je honden ?
Hier dacht ik ook gelijk aan....en daarna zou ik eliminatiedieet zeggen ;)

Oh en hoe is de ontlasting van de honden? Wanneer je in verhouding te weinig vleesbot voor jouw honden voerd kan het natuurlijk zijn dat de ontlasting wat slapper is en daardoor de anaalklieren tijdens het poepen niet leeg geduwt worden...
#1791236
Lizzy schreef: Het is voor ons handig wanneer je meer informatie vertrekt. Zoals : wat voor honden heb je? Hoe oud zijn ze? Hoe lang staan ze nu op vers? En het allerbelangrijkste: wat voer je exact?
In zijn/haar berichtengeschiedenis kon ik vinden dat hij/zij in 2008 2 honden had waarvan één 16kg weegt en de ander 14kg. Hij/zij heeft toen een menu gemaakt dus denk ook dat er sinds toen gebarft word.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1093774
#1817227
Sorry sorry, ik kreeg geem email wanneer ik antwoord had gekregen dus dacht dat er niemand antwoorde.

We zin sinds 2008 ind gestart met barf. Eerst gaven we het vlees heel en nu gemalen omdat een van de 2 bijna gestikt was en ik hierna met de barf wilde stoppen. Maar eigenlijk geen brokken meer wilde geven.

Snow beagle teefje geboren november 2003
gewicht +- 16 kg

Luna kruising geboren???? schatten haar op 2002
gewicht +- 14/15 kg

Luna heeft een kalende rode plek bij haar oksel(bovenkant)
en Snow heeft dikke korsten en rode plekken

Ze blijven er allebei aan likken het is even weggeweest maar nu weer terug

Menu
per dag 240 gram (verdeeld over ochtend en avond)mix van kipkarkas, orgaan, rundsnipper, parelhoen, kwart, lamsnipper, kipnek
per week allebei 300 gr groentenmix met ei erdoorheen.

Ik hoor graag van jullie
#1817473
maak je die mixen zelf of koop je kant en klaar kvv? In kant en klaar kvv kan graan, rijst mais, lijnzaad verwerkt zijn waarop heel veel honden allergisch reageren. Ms. kun je ook je percentages van je menu opschrijven en ook waar je groentenmix uit bestaat? Wat van orgaan geef je? Geef je ook wel eens vis (zalm, makreel, sardines)?
Ik heb namelijk absoluut geen problemen met mijn 2 adoptiehonden die nu al ruim 4 jaar op puur NRV staan. Dus die krijgen geen toevoegingen en geen groentenmixjes en geen kvv. Alleen zelf samengesteld en wel groenten en fruit maar dan niet gepureerd en gewoon in stukken en ongekookt. Ze krijgen alleen maar 1 x per dag eten.
Is het zo dat je honden de barf meteen doorslikken ipv kauwen of stukbijten. Dan kan het echt helpen om ze grote dingen te geven en geen kleine stukjes. Ben eigenlijk wel benieuwd waarop je hond bijna gestikt is. Ik heb hier nooit problemen mee gehad met met honden.

Rode plekken en korsten.. kan allergie zijn voor voedsel maar ook een contact allergie of een vlo allergie..
mss handig om aan te geven wanneer die plekken begonnen zijn en of ze er aan likken.
#1817478
maartendewi schreef: Sorry sorry, ik kreeg geem email wanneer ik antwoord had gekregen dus dacht dat er niemand antwoorde.

We zin sinds 2008 ind gestart met barf. Eerst gaven we het vlees heel en nu gemalen omdat een van de 2 bijna gestikt was en ik hierna met de barf wilde stoppen. Maar eigenlijk geen brokken meer wilde geven.

Snow beagle teefje geboren november 2003
gewicht +- 16 kg

Luna kruising geboren???? schatten haar op 2002
gewicht +- 14/15 kg

Luna heeft een kalende rode plek bij haar oksel(bovenkant)
en Snow heeft dikke korsten en rode plekken

Ze blijven er allebei aan likken het is even weggeweest maar nu weer terug

Menu
per dag 240 gram (verdeeld over ochtend en avond)mix van kipkarkas, orgaan, rundsnipper, parelhoen, kwart, lamsnipper, kipnek
per week allebei 300 gr groentenmix met ei erdoorheen.

Ik hoor graag van jullie
Dus je geeft iedere dag 240 gram vlees/vleesbot/orgaanvlees en 40 gram groenten per dag? Maar hoeveel vleesbot, vlees en orgaanvlees voer je? En hoe vaak geef je kip en hoe vaak iets anders dan kip? Wat voor orgaan geef je?
#1817493
hallo

Ze krijgen per week
980 gr vleesbot(kipnek, kipkarkas, parelhoen, kwartel)
300 gr orgaan(kippenhartjes)
400 gr spiervlees(lampsnippers, rundersnippers)

1 x per klein stukje haring( de staart)
per week samen  1 krop sla en 100 gr afalfa en allebei 2 eieren en wat zonnebloemolie

Al het vlees wordt gemengd door ons met een vleesmolen voor de hele maand dus alle vleessoorten en organen zitten door elkaar.
#1817532
maartendewi schreef: hallo

Ze krijgen per week
980 gr vleesbot(kipnek, kipkarkas, parelhoen, kwartel)
300 gr orgaan(kippenhartjes)
400 gr spiervlees(lampsnippers, rundersnippers)

1 x per klein stukje haring( de staart)
per week samen  1 krop sla en 100 gr afalfa en allebei 2 eieren en wat zonnebloemolie

Al het vlees wordt gemengd door ons met een vleesmolen voor de hele maand dus alle vleessoorten en organen zitten door elkaar.
Ik vind persoonlijk je menu op meerdere vlakken voor verbetering vatbaar.

Ik heb eerst even naar de percentages gekeken en kom op 58% vleesbot. Ik zou dat met 8% verminderen. Je hoeveelheden orgaanvlees en spiervlees zijn prima, echter, de organen die je geeft zijn niet toereikend. Je zult echt lever en liefst ook pens en nier moeten toe voegen aan je menu. Lever is echt een absolute must. Alleen kippenhart is ook niet afdoende wegens het krappe aanbod aan diersoorten. Je voert op deze wijze teveel kip en te weinig andere dingen. Ik raad je aan om lams-lever en bijv. geiten of runderlever toe te voegen, lams en/of runderpens toe te voegen en lams of geiten of rundernieren toe te voegen.

Een stukje haring per week is erg weinig. Te meer daar je zonnebloem-olie geeft. Je moet het zo zien: zonnebloemolie bevat omega 6 vetzuren en vette vis bevat omega 3 vetzuren. Jouw menu bevat teveel omega 6 vetzuren en te weinig omega 3 vetzuren. En daar krijg je problemen van. Met vacht, met ontstekingen en op den duur zelfs met gewrichten. Ik raad je echt met klem aan om onmiddellijk met zonnebloemolie te stoppen. En om meer vette vis of visolie (of algenolie) te gaan geven. Dit gaat een hoop problemen oplossen. En eigenlijk denk ik dat je er goed aan doet om voorlopig 1 keer per week of 2 keer per week vette vis te voeren maar zelfs op de andere dagen visolie (of algenolie) te geven. Om per direct de balans tussen omega 6 en omega 3 te verbeteren.

Je groentenmix (ik vind het een beetje rot om te zeggen) is vrij zinloos. Daar kun je of direct mee stoppen of je kunt een betere groentenmix gaan maken. Ik zou de alfalfa even weg laten, want sommige honden krijgen daar jeuk van. En sla is bevat geen voedingsstoffen dus die kun je ook weg laten. Ik zou een mix gaan maken van stuk of 5 a 15 verschillende groentensoorten en dan een combinatie gebruiken van bijvoorbeeld: broccoli, courgette, waterkers, paksoi, sperzieboontjes, witlof, winterpostelijn, wortel, bietjes, peterselie, wat knoflook, etc. etc.

Voorlopig zou ik ook wat chlorella en zeewier gaan toevoegen. Om je honden weer even op de rit te krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door