Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liz
#1789473
Zoals sommigen van jullie misschien weten heb ik een pension/asiel voor dieren. Nu heb ik momenteel 7 katten, waaronder 1 van mezelf, een aantal herplaatsers en 2 voor langdurige oppas. Eén kat, een Britse korthaar, zit hier nog niet zo lang en is van klanten waar ik de katten thuis altijd verzorg als zij op vakantie gaan. Zij, Luka, is nu 7 jaar en ze hadden het idee dat het te druk bij hen thuis werd voor haar, waardoor ze besloten hebben Luka bij mij onder te brengen. Nu kwam ik er al snel achter dat Luka's gezondheid niet optimaal is. Ze heeft een enorme vlooienallergie en volgens mij ook voedselallergieën. Tegen vlooien worden ze hier uiteraard zeer regelmatig behandeld, dus daar heeft ze geen last meer van. Toch merkte ik constant wondjes bij haar. Dit kan natuurlijk van een voedselallergie zijn, maar vandaag zag ik voor het eerst dat ze een epileptische aanval kreeg. Een hele korte, maar toch. Ik heb dus besloten ook de katten op barf over te gaan zetten (dit kregen ze eerst niet i.v.m. de oppaskatten, die natuurlijk op brok staan en ze eten hier allemaal uit grote bakken). Nu vroeg ik mij af wat ik de katten het beste kan geven en of er iets is waar ik op moet letten dat dat in het menu zit of juist weggelaten wordt als je een kat met epilepsie hebt?
Door ulla
#1790053
Wat de voeding betreft hoef je niets weg te laten.
Je kan met kippen/eendennekken beginnen,kwartelkarkas is ook zacht.
Sardientje,spiervlees,orgaan.

Wel alles in de juiste verhouding.
Door Liz
#1790731
Bedankt voor je antwoord. Weten jullie hoe ik het het beste aan kan pakken, zodat alle katten alles binnen krijgen? Ik kan er natuurlijk niet de hele dag bij zijn en sommige eten niet/minder goed wanneer ik of andere katten in de buurt zijn. Of kan ik dan beter overgaan op kvv?
Door Too
#1790766
Bij honden met epilepsie wordt geadviseerd om graanvrij [dus ook rijstvrij] te voeren, dat zal voor katten niet anders zijn.

Kvv [evt zelfgemalen] is bij zo'n grotere club ws de eenvoudigste optie, je zou de liefhebbers/zelfknagers daarnaast een deel barf kunnen geven

Met maar 2 katten is/was t wat eenvoudiger...  vaste etenstijden, ieder op de eigen plek...
klaar was Klara, ik zie precies wie wat eet [of niet]
Door Liz
#1790927
Ja, met 2 katten zou het inderdaad makkelijker zijn... Helaas wil iedereen zijn katten kwijt en wil niemand katten adopteren (globaal gesproken ;)) Vandaar dat ik ook geen herplaats-katten meer aanneem, helaas.
Ik ga inderdaad eens voor zo'n vleesmolen kijken. Zelf kvv maken lijkt me het makkelijkst en goedkoopst.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door