Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1790480
Sinds woensdagavond is onze hond (Labmix van 6 maanden), niet lekker.
Doordat de bestelling van Lupa vertraagd was heeft hij kippebout van de AH gehad.
Hij at eigenlijk al met lange tanden maar uiteindelijk toch opgegegeten. Na een uurtje of wat kwam de kip er weer uit (overgeven).
De dag erop ook weer overgeven en steeds dunnere ontlasting.
Je zag ook aan hem dat hij echt pijn had (flanken samen trekken, steeds gaan zitten, kwijlen, onstabiel op zijn poten etc.)dus gisteren snel okugest gehaald en gegeven.
Daarna leek het beter te gaan. Vanmorgen wel wat moeizaam gewandeld maar op een gegevn moment begon hij toch weer flink te rennen en het water in te duiken dus alles leek goed...Toevallig liepen we langs de DA en nog 5 meter daarna ging hij zitten en poepte puur bloed!!! Ik schrok me lens. Dus meteen de DA praktijk binnengelopen en die wilde hem gelukkig meteen zien.
Hij heeft een breedspectrum AB gehad (twee spuiten) en een AB kuur (synulox). Verder nog een spuit tegen het braken.
De DA adviseerde om hem een paar dagen alleen gekookte kip te geven en hij was wat terughoudend over de BARF.
Maar nu ben ik zelf ook een beetje bang geworden want heeft hij nu A. gewoon een darminfectie (wel een heftige) of B. is er wat beschadigd doordat hij een bot niet goed fijn gekauwd heeft?
Het is een hond uit de broodfok (heb hem in de opvang gehad maar hij is gebleven) en heeft al van jongs af aan gesukkeld met zijn spijsvertering. Hij heeft ook een flinke Giardia infectie gehad.
Op de KVV (lupa en smuldier) en de BARF deed hij het eigenlijk verder wel goed.
Maar hoe nu verder? Heb zelf even de schrik te pakken om weer met BARF te beginnen.
Door henneke
#1790521
je zou voor nu een poosje over kunnen naar KVV lijkt me en dan in de toekomst kleiner bot geven dan een kippenpoot ? ik vind de poten van AH best een hele kluif voor ze en misschien dat het bij jou hond niet zo goed valt met de spijsvertering .
of als het nu een darminfectie is dan zou het stom toeval kunnen zijn en probeer je het over een poosje weer eens met wat grotere botten , sterkte  ;)
Door diergedrag
#1790526
Het zou heel goed een (zware) darminfectie kunnen zijn. Hij at al met lange tanden schrijf je.
Zelf zou ik met een hond die zich zo duidelijk zo beroerd voelt eerder naar een da gaan en het niet eerst zelf gaan proberen.
Als je hond het goed deed op KVV en Barf dan zou ik dat toch weer gaan opbouwen via alleen KVV.
Dat dierenartsen terughoudend zijn is zo vaak zo maar de meeste honden, en jouw hond is daarop zo te lezen zeker geen uitzondering, doen het op KVV/Barf enorm veel beter.
Je kan in het begin de botjes (bijv kippennekken) platslaan en het dus weer langzaam gaan opbouwen. Goed blijven kijken hoe je hond het doet en dat als leidraad houden blijft echter altijd het allerbeste advies.

Beterschap voor je hond!
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1790535
Mijn jonge labrador, van nu bijna 7 maanden, eet al sinds zijn 3e maand regelmatig een kippebout van de AH. Wel hou ik het einde vast, zodat hij hij rustig moet eten en niet de hele bout in 1x naar binnenwerkt. Het feit dat je hond al met lange tanden at lijkt mij er op te duiden dat hij zich al niet lekker voelde toen je hem de bout gaf.
Door BbvDoerak
#1790559
diergedrag schreef: Het zou heel goed een (zware) darminfectie kunnen zijn. Hij at al met lange tanden schrijf je.
Zelf zou ik met een hond die zich zo duidelijk zo beroerd voelt eerder naar een da gaan en het niet eerst zelf gaan proberen.
Als je hond het goed deed op KVV en Barf dan zou ik dat toch weer gaan opbouwen via alleen KVV.
Dat dierenartsen terughoudend zijn is zo vaak zo maar de meeste honden, en jouw hond is daarop zo te lezen zeker geen uitzondering, doen het op KVV/Barf enorm veel beter.
Je kan in het begin de botjes (bijv kippennekken) platslaan en het dus weer langzaam gaan opbouwen. Goed blijven kijken hoe je hond het doet en dat als leidraad houden blijft echter altijd het allerbeste advies.

Beterschap voor je hond!
Wil niet om elk akkefietje bij de DA staan (ben er in de 4 maanden dat we hem hebben toch al relatief vaak geweest)en ach ja een dagje misselijk/beroerd zijn kan een hond toch ook hebben?
Het begon woensdagavond met een keer spugen en donderdagochtend met wat spugen en dun poepen. verder was hij nog gewoon vrolijk en alert.
Vanmorgen tijdens de wandeling ging het een heel eind goed tot hij plots echt buikkrampen kreeg en toen dat bloed, tsja dan wordt er acuut naar de DA gegaan.
Had hier al een aantal topics gelezen over misselijkheid/bloed bij het poepen enzo en door heel veel mensen werd okugest aangeraden vandaar dat ik daar gisteren mee ben gestart.
Kijk even hoe het nu met de AB gaat en anders laat ik hem opnieuw testen (op bijv. Giardia)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1790573
zou hem lekker op kvv geven....een poosje rustig aan doen, puur bloed poepen is niet zo fijn...
rustig aan met hem, de ene hond kan meer aan kwa botwerk als de andere hond.....
beterschap!
Door BbvDoerak
#1790629
Maar wat ik me nu afvraag. Waar komt zo'n darminfectie zo 1.2.3. vandaan? Want tot woensdag had hij eigenlijk nergens last van.
Vandaar dat ik ook bang was dat het aan het kippenbot lag...maar daar kunnen ze toch geen darmbeschadigingen van krijgen of wel?
Ik zet hem nu eerst een paar dagen op gekookte kip en daarna op smuldier kip. Daarna langzaam aan weer een tijdje KVV (smuldier en lupa).
Jammer had net een hele bestelling BARF binnen, maar ja die blijft nu in de vriezer (zeker de zalmkoppen en de lamsribben).
Bah ben er nog naar van. Die hond is echt MIJN kameraadje en ben me nu echt aan het afvragen of ik niks fout heb gedaan of over het hoofd heb gezien.
Hij is nog wat loom maar verder eigenlijk alweer een stuk beter, hij is zelf alweer op zoek naar eten ;)
Door Lizzy
#1790634
BbvDoerak schreef: Maar wat ik me nu afvraag. Waar komt zo'n darminfectie zo 1.2.3. vandaan? Want tot woensdag had hij eigenlijk nergens last van.
Vandaar dat ik ook bang was dat het aan het kippenbot lag...maar daar kunnen ze toch geen darmbeschadigingen van krijgen of wel?
Ik zet hem nu eerst een paar dagen op gekookte kip en daarna op smuldier kip. Daarna langzaam aan weer een tijdje KVV (smuldier en lupa).
Jammer had net een hele bestelling BARF binnen, maar ja die blijft nu in de vriezer (zeker de zalmkoppen en de lamsribben).
Bah ben er nog naar van. Die hond is echt MIJN kameraadje en ben me nu echt aan het afvragen of ik niks fout heb gedaan of over het hoofd heb gezien.
Hij is nog wat loom maar verder eigenlijk alweer een stuk beter, hij is zelf alweer op zoek naar eten ;)
Ik zou hem een paar dagen KVV geven (geen gekookte rijst of gekookt vlees, dat is alleen maar slecht verteerbaar). Daar kun je wat probiotica bij doen. En wat Okugest blijven geven. Aangezien je nu een vette AB hebt gekregen, zou ik sowieso voorlopig probiotica blijven geven want de hele darmflora is naar z'n grootjes, na zo'n kuur.

Ik vermoed dat je hond een virusje heeft opgelopen. Daarom at hij al niet lekker. En ja, als een hond dat een bot op heeft en je barft net, is dat het eerste waar je aan denkt. En natuurlijk schrik je je dan te pletter. Maar de kans dat het wat met dat bot te maken heeft is zeer klein. Trouwens, hij heeft dat toch ook weer uitgespuugd? Dan kan dat toch niet iets veroorzaakt hebben?!

Hoe lang geef je nu zelf samengesteld eten eigenlijk?
Door diergedrag
#1790658
BbvDoerak schreef: Je zag ook aan hem dat hij echt pijn had (flanken samen trekken, steeds gaan zitten, kwijlen, onstabiel op zijn poten etc.)dus gisteren snel okugest gehaald en gegeven.
Bij dergelijke symptomen denk ik aan iets heftigers dan alleen maar een dagje misselijk. Maar je kunt de dierenarts ook altijd bellen en overleggen of het nuttig is om te komen.

Fijn dat het alweer zoveel beter gaat! :)
Door BbvDoerak
#1790715
diergedrag schreef: Bij dergelijke symptomen denk ik aan iets heftigers dan alleen maar een dagje misselijk. Maar je kunt de dierenarts ook altijd bellen en overleggen of het nuttig is om te komen.

Fijn dat het alweer zoveel beter gaat! :)
Dat samen trekken van de flanken, gaan zitten en kwijlen deed hij vanmorgen tijdens de wandeling, toen een keer gespuugd en daarna rende hij als een gek rond ???
Dus ik koppelde die symptomen aan het opnieuw misselijk zijn. Ik had bij thuiskomst even willen bellen voor een afspraak maar ja toen hij bloed poepte ben ik mteen naar binnen gegaan.
Ik kan hem nu dus beter op KVV houden dan op gekookte kip? Mag ik dan gewoon mijn smuldier (compleet) en lupa (lam-rijst) blijven voeren?

Je ziet dat het nu gelukkig wel weer beter gaat, volgens mij heeft hij knalhonger, maar ik durf hem niet in een keer te veel te geven, dus hij krijgt elke keer maar hapjes (*hond kijkt me verontwaardigd aan hahaha*).

Hij krijgt al enige tijd KVV en sinds een 6 tot 8 weken krijgt hij 's avonds BARF. Eerst twee weken alleen kippenek en later kippekarkas. Vorige week heeft hij koijnerug en parelhoen erbij gehad en dit ging allemaal erg goed, hij kauwt in principe erg netjes. Dus ik dacht deze week al wat "zwaarder" bot aan te bieden zoals zalmkoppen en lamsribben, maar goed die blijven nu weer even in de vriezer. Tsja en dan hoor je de "tegenstanders" van BARF weer dat het gevaarlijk is en dat je bij een brok beter weet wat erin zit enzo. Als beginnend BARFER kun je dan wat onzeker worden.
Door Lizzy
#1790740
BbvDoerak schreef: Dat samen trekken van de flanken, gaan zitten en kwijlen deed hij vanmorgen tijdens de wandeling, toen een keer gespuugd en daarna rende hij als een gek rond ???
Dus ik koppelde die symptomen aan het opnieuw misselijk zijn. Ik had bij thuiskomst even willen bellen voor een afspraak maar ja toen hij bloed poepte ben ik mteen naar binnen gegaan.
Ik kan hem nu dus beter op KVV houden dan op gekookte kip? Mag ik dan gewoon mijn smuldier (compleet) en lupa (lam-rijst) blijven voeren?
Ja, ik vind dat persoonlijk een beter idee dan gekookte kip. Je kunt er eventueel wat gekookt water overheen gooien, als je dat een fijn idee vindt. Dat doe je dan voor een dag of 1 a 2 a 3. Tot hij zich wat beter voelt.
Je ziet dat het nu gelukkig wel weer beter gaat, volgens mij heeft hij knalhonger, maar ik durf hem niet in een keer te veel te geven, dus hij krijgt elke keer maar hapjes (*hond kijkt me verontwaardigd aan hahaha*).
Ik zou hem lekker wat geven hoor. Ik weet niet hoeveel hij normaal eet maar ik zou hem gewoon de helft geven en vanavond de andere helft.
Hij krijgt al enige tijd KVV en sinds een 6 tot 8 weken krijgt hij 's avonds BARF. Eerst twee weken alleen kippenek en later kippekarkas. Vorige week heeft hij koijnerug en parelhoen erbij gehad en dit ging allemaal erg goed, hij kauwt in principe erg netjes. Dus ik dacht deze week al wat "zwaarder" bot aan te bieden zoals zalmkoppen en lamsribben, maar goed die blijven nu weer even in de vriezer. Tsja en dan hoor je de "tegenstanders" van BARF weer dat het gevaarlijk is en dat je bij een brok beter weet wat erin zit enzo. Als beginnend BARFER kun je dan wat onzeker worden.
Ja, ik kan me voorstellen dat je wat onzeker wordt. Maar zouden onze honden hier met bosjes dood neer vallen, zouden wij echt geen vleesbotten meer geven natuurlijk! Maar wacht gewoon nog even met ribben. Geef een paar dagen KVV, ga dan weer langzaam over op de zachte vleesbotjes en geef daarna gerust ook een zalmkop. Zo hard zijn die niet. En wacht desnoods gewoon nog even een paar weken met ribben. Tot je wat meer vertrouwen hebt. Het hoeft allemaal niet zo snel en ze kunnen zelfs heel goed zonder grote vleesbotten van grotere dieren.
Door Enza
#1791138
Mijn pup van 6,5 maand eet ook gewoon kippenbout of vleugels alleen knip ik het bot op kleine stukje door ( zit nog wel aan elkaar dan door het vlees) Anders slikt ze het in een keer in.....

Tis paar keer voorgekomen dat ze daarna veel pijn in haar buik heeft en niet meer weet hoe t zitten en liggen en piepen...sinds ik
de bout een beetje inknip heeft ze dat niet meer......

Maar bloed poepen heeft ze daar bij niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door