Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door luka en mazzel
#1790487
heb gisteren herten karkas gekocht,maar vraag me nu eigenlijk af of een hond die mag hebben??
heb twee kleine hondjes,vandaar mijn vraag of het karkas niet te hard is,en welk deel dit van het hert is, het rug gedeelte ???
is het geen dragend bot??
Door Anne in Zweden
#1790501
Hertenkarkas?! :o Zo'n ding lijkt me gigantisch! Dan heb het je toch al gauw over een meter bot, ongeveer?!

Het ruggedeelte is geen dragend bot, dragend bot zijn poten. Maar zo'n hertenrug lijkt me veeeeeeels te hard, ook voor grote honden, en voor een kleiner model helemaal! Hertenribben zijn al kantje boord, en ik denk dat de ruggegraat nog veel harder is. Beter niet voeren, lijkt me.

Waar verkopen ze dat, joh?
Door luka en mazzel
#1790509
bij de poelier gekocht is geen heel stuk hoor,zijn allemaal stukjes uit de vriezer heb een pond gekocht.
er zitten sdtukken bij die op spareribs lijken,mijn vraag is wat is karkas voor bot gedeelte.
Door **Jolanda**
#1790523
Ribben kunnen wel, wanneer het minstens 3 ribjes aan elkaar zijn ;)
De rest zou ik in de kliko gooien ;)

Karkas is een breed woord. Ik heb kipkarkassen die de poelier benoemd als kipkarkas met rugstuk. Dat zijn een soort kegeltjes. Maar als je bijv parelhoen-, fazant-, of kwartelkarkas hebt, zitten daar vaak nog iets van de vleugels aan en zijn de lijfstukken van hun gewoon ovale lijven, dus weer een ander karkas als de kip terwijl het wel allemaal gevogelte zijn.

Als je niet weet of je het kunt voeren, zou ik even een snoeischaar pakken en kijken of je door het bot heen komt. Moet jij je er moeite voor doen, gooi het dan in de kliko, kun je er makkelijk doorheen komen met de snoeischaar kun je het gewoon voeren. ;)
Door Anne in Zweden
#1790654
luka en mazzel schreef: bij de poelier gekocht is geen heel stuk hoor,zijn allemaal stukjes uit de vriezer heb een pond gekocht.
er zitten sdtukken bij die op spareribs lijken,mijn vraag is wat is karkas voor bot gedeelte.
O, wahaha, ik had al visioenen van een gast bij jou thuis die het ijs voor het dessert uit de diepvries wil pakken en dan op een soort Body Worlds stuit! ;D

Maar toch, ik vermoed dat het veel te hard is, zeker omdat je kleine hondjes hebt. Wat Jol zegt: even een goeie snoeischaar pakken; kom jij erdoorheen, dan kun je het wel voeren, zo niet, dan beter wegmikken.

Drie ribjes (ook even met een snoeischaar testen) kunnen wel, als er maar flink vlees aan zit dat het bij elkaar houdt. Ik heb een aantal malen lamsribben besteld, biologische, en daar was echt ál het vlees tussenuit en af gesneden. Wat je dan krijgt is dat je hond eerst de basis opknabbelt, dus waar de drie ribben aan vastzitten, en vervolgens alsnog drie losse ribben overhoudt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door