Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door saskia25
#1789526
Ik heb een hond met voedselallergie. Konijn is de eerste vleessoort (eet hij vanaf mei 2010) na het eliminatiedieet  waar hij weer haar van op zijn hoofd kreeg. daarna heb ik het dieet aangevuld met makreel... ook nog steeds haar op zijn hoofd.

nu heb ik vanaf 1 september paard bij het dieet (de makreel niet meer bijbesteld) en dat ging goed.. (ik zag geen verandering in de haargroei)
vanaf 1 oktober heb ik er zalmmix van de kiezenbrink bij in zijn dieet.

nu bestaat zijn dieet uit:
konijn/haas (konijnenruggen, niertjes, lever, gemalen hazenvlees, gemalen konijnenmix)
paard (orgaanmix en gemalen vlees)
zalm (mix)

Nu begint mijn hond weer kaal te worden op zijn hoofd! is hij nou een allergie voor konijn aan het ontwikkelen omdat hij dat al vanaf mei in zijn menu heeft zitten of moet ik NU ophouden met het geven van zalm en paard omdat het vanaf de introductie van die twee diersoorten weer mis begint te gaan?

het kan ook zijn dat kiezenbrink (maari k bestel alles bij lupa) bij de zalmmix ook andere diersoorten verwerkt. Of dat er in de paarden-orgaanmix ook niet ALLEEN paard zit... hellup!
Door Parelridder
#1789751
Ik vrees dat er maar één manier is om met zekerheid te onderzoeken of hij een allergie opntwikkeld heeft voor konijn, danwel reageert op de uitbreiding naar paard en/of zalm: terug naar wat goed ging (alleen konijn). Trekt het dan weer bij, dan reageert hij blijkbaar op iets waarmee je uitgebreid hebt. Nemen de klachten verdre toe, dan is hij ook allergisch geworden voor konijn...

In de zalmmix van Kiezenbrink zit overigens alléén maar zalm (ongeveer 50% vlees en 50% graad).

Succes!
Door Lizzy
#1789886
saskia25 schreef: Ik heb een hond met voedselallergie. Konijn is de eerste vleessoort (eet hij vanaf mei 2010) na het eliminatiedieet  waar hij weer haar van op zijn hoofd kreeg. daarna heb ik het dieet aangevuld met makreel... ook nog steeds haar op zijn hoofd.

nu heb ik vanaf 1 september paard bij het dieet (de makreel niet meer bijbesteld) en dat ging goed.. (ik zag geen verandering in de haargroei)
vanaf 1 oktober heb ik er zalmmix van de kiezenbrink bij in zijn dieet.

nu bestaat zijn dieet uit:
konijn/haas (konijnenruggen, niertjes, lever, gemalen hazenvlees, gemalen konijnenmix)
paard (orgaanmix en gemalen vlees)
zalm (mix)

Nu begint mijn hond weer kaal te worden op zijn hoofd! is hij nou een allergie voor konijn aan het ontwikkelen omdat hij dat al vanaf mei in zijn menu heeft zitten of moet ik NU ophouden met het geven van zalm en paard omdat het vanaf de introductie van die twee diersoorten weer mis begint te gaan?
Het is absoluut niet gezegd dat het een allergie voor konijn is. Het kan voor alles zijn.
het kan ook zijn dat kiezenbrink (maari k bestel alles bij lupa) bij de zalmmix ook andere diersoorten verwerkt. Of dat er in de paarden-orgaanmix ook niet ALLEEN paard zit... hellup!
Het nadeel van mixen? Dat je nooit exact weet wat er in zit. Als je mijn eerlijke mening wilt? Ik zou juist terug gaan naar een dieet van alleen konijn. Als je hond weer opknapt, dan weer 1 voor 1 dingen toevoegen. En liefst eens per 2 weken. En geen mixen meer zodat je 100% zeker weet wat je geeft.
Door saskia25
#1790079
oke, bedankt mensen voor de reacties  :) Ik ga gewoon met konijn aan de gang en weer rustig het aantal diersoorten opvoeren.

Ik heb tot nu toe alles bij lupa besteld maar de mixen komen inderdaad van kiezenbrink af (die lupa dan weer doorverkoopt)

Even geen mixen meer want tja je weet inderdaad nooit of er per ongeluk iets tussen is gekomen waar een hond allergisch op kan reageren.

menu gaat worden:

konijnenniertjes met vet
konijnen lever
konijnenhart/long
konijnenruggen
konijnenvlees

bij lupa hebbenn ze ook een "hazenvlees gemalen" en een "konijnenmix gemalen" maar voor de zekerheid ga ik hier nu niet mee aan de gang.... of zijn er mensen die zeker weten dat de kiezenbrink-formule echt alleen konijn is bij deze producten?
Door Parelridder
#1790085
Dat is wel wat ze zeggen en dat vertrouw ik ook, maar om 100% zeker te wéten of ze nog gewoon konijn verdraagt, zou ik idd nu geen mix geven, maar enkele weken niets anders dan konijn. Knapt ze dan op en keert de terugval niet terug (allergische reactie kan met ups en downs gaan, maar dat zul je vermoedelijk al ervaren hebben) dan één voor één iets toevoegen. Eén ding tegelijk, zodat je ook weet als er een reactie komt, waarop dat is. En zoals Lizzy al zei, eens per twee weken iets nieuws, niet vaker dan dat.
Ik ga duimen dat het konijn nog gewoon goed gaat en het aantal beperkingen heel klein blijkt.
Succes en hopelijk gauw weer een mooi behaarde bol ;)
Door saskia25
#1790093
Parelridder schreef: Dat is wel wat ze zeggen en dat vertrouw ik ook, maar om 100% zeker te wéten of ze nog gewoon konijn verdraagt, zou ik idd nu geen mix geven, maar enkele weken niets anders dan konijn. Knapt ze dan op en keert de terugval niet terug (allergische reactie kan met ups en downs gaan, maar dat zul je vermoedelijk al ervaren hebben) dan één voor één iets toevoegen. Eén ding tegelijk, zodat je ook weet als er een reactie komt, waarop dat is. En zoals Lizzy al zei, eens per twee weken iets nieuws, niet vaker dan dat.
Ik ga duimen dat het konijn nog gewoon goed gaat en het aantal beperkingen heel klein blijkt.
Succes en hopelijk gauw weer een mooi behaarde bol ;)
ik ga er weer mee aan de gang. hopelijk (voor mn hond) is hij niet allergisch voor konijn. Scheelt hem weer wat gekrab (wat hij overigens dus stiekem doet dus ik kan alleen zien of hij allergisch is als er al minder haar is... )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door