Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1789049
Beste allemaal,

Ik ben net nieuw op deze site en nog maar net begonnen met BARF. Hummer mijn witte zwitserse herder (1,5 jaar) kreeg overal uitslag, futloosheid en ontstekingen. Na onderzoek bleek dit te komen door een allergie. Direct gestopt met de brokken en op advies van Willy (ook lid van Barfplaats) overgegaan op vers vlees. Ben nu alles langzaam aan het opbouwen en aan het ontdekken. Nu ken ik iemand die zelf een aantal koeien heeft en een daarvan binnenkort naar het slachthuis gaat. Nu heb ik gevraagd of hij bij het slachthuis eens wil informeren of het mogelijk is om "afvalvlees" terug te krijgen. Mijn vraag aan jullie is nu: Welke onderdelen van een koe wil ik dan allemaal hebben? Zat zelf te denken aan longen, kopvlees en lever. Klopt dit of zijn er nog veel meer organen die voor de mens niet aantrekkelijk zijn maar voor Hummer wel erg lekker om in zijn menu op te nemen?

Ben benieuwd naar jullie reacties...

Vriendelijke groet, Francisca

p.s heb nog geen foto weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
#1789113
Bedankt voor je reactie :thumbup:

Heb net al zitten lezen over runderstrot maar ik weet dus nu niet waaronder dit dan valt. Botvlees of overig? Maar dat kan ik dus wel op mijn "verlanglijstje" erbij zetten. Pens durf ik niet zo goed i.v.m. allergie.

Ben benieuwd hoe mijn boodschappenlijstje eruit gaat zien:
- hart
- nier
- long
- strot
- kopvlees

Francisca
#1789122
ik zou wel even afwachten wat de rest zegt want ik ben zelf ook een beginneling dus wie weet heb ik het bij het verkeerde eind  :-[
ik heb zelf ook een hond die allergisch is maar dan voor granen en mijten, weet je al wel waar je hond allergisch voor is?
#1789124
Welkom!!

Eigenlijk alles van de koe is eetbaar met uitzondering van t bot...
kopvlees, hart, lever, nier, pens, tong..
long kan ook 't heeft niet veel voedingswaarde maar is bv gedroogd wel een prachtig beloningsvoer

Strot is geen vleesbot, bestaat vnl uit kraakbeen, even in de gaten houden.. t komt regelmatig voor dat honden wat dunne ontlasting krijgen van veel strot
#1789160
Het zou natuurlijk geweldig  ;Dzijn als ik zo heel goedkoop (misschien wel gratis ;)) aan vlees kan komen. De truc is dus om een boodschappenlijstje samen te stellen waarbij er vooral vlees op staat wat voor menselijke consumptie minder geschikt is. Hij laat zijn koe slachten om er vlees pakketten voor familie van te maken. Dus ik ben bang dat tong gewoon naar de mensen gaan. Zit er bijvoorbeeld vlees aan de staart :-\?

Snap ie?
#1789395
Francisca schreef: Het zou natuurlijk geweldig  ;Dzijn als ik zo heel goedkoop (misschien wel gratis ;)) aan vlees kan komen. De truc is dus om een boodschappenlijstje samen te stellen waarbij er vooral vlees op staat wat voor menselijke consumptie minder geschikt is. Hij laat zijn koe slachten om er vlees pakketten voor familie van te maken. Dus ik ben bang dat tong gewoon naar de mensen gaan. Zit er bijvoorbeeld vlees aan de staart :-\?

Snap ie?
Staarten zou ik niet geven want is erg hard. Ik heb het in het begin wel eens gedaan maar ze waren me te duur en te hard
#1789401
We zijn begonnen met paard en kip en na zes weken er rund bij gedaan. Dat ging goed. Na weer zes weken hebben we zalm toegevoegd en nu zijn we aan het ontdekken hoe hij reageerd op groente. Dus langzaam steeds iets nieuws toevoegen en kijken hoe hij reageerd. Tot nu toe heeft hij wel alleen nog maar kopvlees gehad van een rund. Nier en lever alleen nog maar van het paard. Maar dat durf ik denk ik wel aan. Zeker omdat het hier om een hobby koe gaat, die gezellig in de wei gras loopt te eten en dus niet vol opfok hormonen zit om maar zo snel mogelijk vet te worden. Erg biologisch verantwoord dus, hihi!
*Monique schreef:
Staarten zou ik niet geven want is erg hard. Ik heb het in het begin wel eens gedaan maar ze waren me te duur en te hard
Oké, staart gaat dus weer van het boodschappenlijstje.
#1790252
Vliesjes en pezige stukjes vallen bij mij niet onder de noemer spiervlees. Als er ergens een vliesje of stukje pees aanzit oké, maar ik ga geen bak met vliezen en pezen geven, die gooi ik weg! Als ik dat geleverd krijg als zijnde spiervlees bestel ik het niet nog een keer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door