Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#1788516
Misschien niet zo een smakelijk onderwerp maar ik zie bij mijn honden dat hun ontlasting steeds witter word.
Is dit een teken dat ik het vleesbot percentage moet verlagen en het spiervlees percentage wat omhoog moet doen?
Mijn percentages zijn nu: 45%vleesbot, 30%spiervlees, 20% orgaanvlees en 5% vis
maar ik merk ook dat het ontlasten soms wat moeizamer gaat. Is het dan beter om bijv. 40% vleesbot te doen en 35% spiervlees?
Door Lizzy
#1788529
Ja, je kunt met je vleesbot omlaag en met spiervlees omhoog. Of met groenten omhoog (van 0% naar 5%). Groenten levert o.a. ook vezel. Ik weet niet wat voor vleesbot je geeft maar misschien moet je daar ook een kritische blik op werpen.
Door renate1985
#1788532
van vleesbot krijgen ze tot nu toe alleen nog kipkarkas, konijnkarkas en eenden vleugels.
ze barfen nog niet zolang dus ben dat nog rustig aan het uitbreiden.
Groente mix krijgen ze ook. In het begin kregen ze dat niet maar nu sinds 2 a 3 weken wel.

ik moet zeggen dat de kipkaskassen niet goed bevleesd zijn maar de eenden vleugels wel. Ook het konijnkarkas zit niet zo heel veel vlees aan.

Dan ga ik met de nieuwe bestelling het vleesbot percentage wat omlaag doen en het spiervleespercentage wat omhoog. Kijken hoe het  dan gaat.

Dank je wel voor je snelle reactie  :)
Door 202Spots
#1788533
Wanneer het al witte poep is als 't er uit komt...dan is het TEveel bot.
Het ligt er ook aan wat voor bot ze hebben gegeten,maar wanneer hier bruin gepoept word
dan kan het na 't uurtje zon erop..al 'n krijtje zijn.
Door Anne in Zweden
#1788537
Als het bot niet goed bevleesd is, weeg ik de boel ook anders af. Ik had een mooie aanbieding biokippenpoten gescoord, maar daar bleek echt al het vlees van te zijn afgeschraapt... Dus als ik die nu voer, reken ik het kale bot maar voor de helft mee, en de rest van het vleesbotpercentage vul ik aan met vlees. Daarbovenop komt dan de normale hoeveelheid vlees voor die dag.
Voorbeeld: Max krijgt 400 gram vleesbot per dag; als ik die kale biopoten voer, neem ik daarvan 200 gram, met daarbij 200 gram vlees. Plus nog eens de 200 gram vlees die hij sowieso al zou krijgen die dag. Izza iisie!
Met konijnenkoppen doe ik dat tegenwoordig ook, omdat ze daar ook nogal van gaan krijtpoepen.
Door renate1985
#1788542
oke allemaal heel erg bedankt.
voor ons is dit namelijk de eerste maand dat we echt barf hebben besteld. Voorheen kregen ze kvv
Maar dan weet ik dat ik wanneer ik kip karkas bestel voortaan ipv 4kg bijv. 3kilo kipkarkas doe en dan 1kg spiervlees om dat vlees wat aan te vullen.
er zit namelijk wel wat vlees aan maar niet veel.
Door Pedro98
#1788631
Zo te lezen is er uit de kleur van de ontlasting dus veel te halen. Ukkie heeft nu zo goed als zwart, geef ik hem dan te veel dropjes ;) wij zijn nu alleen nog maar bezig met als ik het goed noem Kvv.
Door wijkje
#1788659
Ik heb ook wel gemerkt dat de kleur van de ontlasting je veel vertelt..Krijtpoep hebben ze hier eigenlijk alleen in het begin gehad toen ik nog niet zolang bot voerde..Ik vermoed een combinatie dat ze moesten wennen aan bot + verhoudingsgewijs teveel bot in 1 maaltijd..

Nu ik als tijdje Barf hebben ze geen witte ontlasting meer...Ze lijken het allemaal wat beter te verteren...Ook al verkleurt het soms wel heel snel...Bruin wordt snel wit.Ik zie nu soms witte krijtrestanten liggen..En dat krijgen ze bijvoorbeeld van de lamsgehakt...
En als ze eend hebben gegeten is hun ontlasting weer anders dan bijvoorbeeld rund...Als je op zoekfunctie zoekt vind je hier wel wat over..
Door renate1985
#1788835
ik heb mijn bestelling veranderd en ga vanavond vleesbotten bestellen met veel vlees erop.
Ik bestel ook nog wel de kipkarkassen maar dan minder als de vorige keer.
Ik heb mijn menu bij de menu's geplaatst mocht iemand het leuk vinden om die te bekijken  ;)

iedereen heel erg bedankt voor de tips en adviezen
Door Happy Tail
#1789060
renate1985 schreef: ik heb mijn bestelling veranderd en ga vanavond vleesbotten bestellen met veel vlees erop.
Ik bestel ook nog wel de kipkarkassen maar dan minder als de vorige keer.
Ik heb mijn menu bij de menu's geplaatst mocht iemand het leuk vinden om die te bekijken  ;)

iedereen heel erg bedankt voor de tips en adviezen
je kunt ook kippenrugstukken bestellen; dat zijn bevleesde kipkarkassen; ook eendenrug is erg goed bevleesd. dus ook daarmee kun je goed uit de voeten denk ik. Voor de rest gewoon uitproberen hoeveel erbij moet aan vlees of orgaan
Door renate1985
#1789063
ik heb inderdaad eendenruggen besteld. Ik heb wel wat kipkarkassen maar ik heb nu maar 4kg besteld dus wanneer ze kipkarkas krijgen krijgen ze daar extra vlees bij.
En de kippenvleugeltjes en kippennekken zijn ook goed bevleesd dus die heb ik extra besteld.
Heel erg bedankt voor je tips in ieder geval  :)
Door smulpaap
#1789598
Wat mij erg heeft geholpen in het begin was een ""drollen dagboek ""  ::) wat ik naast de menulijst had liggen , ik ben bv eens wat geschrokken toen ik ietwat rode verkleuring zag in de drollen maar na een check op de menulijst zag ik dat ze ook bietjes hadden gehad . En op deze manier kwam ik er ook goed achter wat goed en minder goed ging per hond (het zijn er vier hier ) Ik heb het bv eens gehad met konijnenkoppen , met drie ging het goed ,en nummer vier kon even niet zo goed meer poepen  :-\ nu krijgt zij dus een portie pens naast de koppen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door