Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#1788591
Ik heb een nest van nu 7 weken en ik heb toevallig andere dingen in huis dan bij eerdere nesten.
Dus ik dacht; ik gooi het eens in de groep. :biggrin2:

Ik heb sprot, dat moet wel kunnen lijkt me. Het zijn flinke knapen van al een kilo of vijf (stabijs).
Maar ik heb ook hertenribben, zou dat kunnen?
En kalfsrib?
En kipkarkassen heb ik niet, wel ruggen. Zou dat ook kunnen of is het nog te hard?

Hoe doen jullie dat?
Door Anne in Zweden
#1788596
Oef, ribwerk zou ik geloof ik nog niet doen. Ik neem aan dat ze wel zijn afgespeend op vers, maar dan nog lijkt rib van hert en kalf me veel te zwaar voor die (relatieve) minitandjes! Dan zou ik het toch eerder met de ruggen proberen.
Door Lizzy
#1788598
Persoonlijk vind ik hertenribben en kalfsribben niks. In de regel krijgen ze het bot nog niet weg maar pups kunnen echt oerdom zijn met botten (ze moeten het nog leren) en zo'n rib (als ze er 1 los krijgen) in 1 keer doorslikken. Geloof me, ik weet uit ervaring dat je daar niet op zit te wachten! En aangezien ze met meerdere aan zo'n ribstuk zitten te sleuren, loop je dus wel dat kans dat ze er een los krijgen. Als je al groot materiaal wilt geven, zou ik eerder voor een heel groot stuk nek gaan. Daar krijgen ze het bot niet vanaf maar daar kunnen ze wel lekker aan rukken en plukken.

Ik weet niet hoe de ruggen eruit zien maar meestal kan een 7 weken oude pup daar al wel wat mee. Tenminste, wel met de ruggen die ik heb. Maar ik merk dat kiprug nog al een vage term is want iedereen verstaat er iets anders onder.
Door K&D
#1788600
Ribben zijn veel te hard, en te link.
Ik zou de kipruggen evt. fijnmeppen met een hamer in een tas tot ze botwerk aankunnen. Kan ook met ander gevogelte. Voorlopig is dat wel genoeg tot ze wat ouder zijn voor een konijndeel of stuk haas oid.
Door **Jolanda**
#1788608
Ribben vind ik de gevaarlijkste vleesbotten die er zijn door alle risico's die er aan vast zitten...dus al helemaal ongeschikt voor jonge pups.
Platgemepte kipkarkasjes of nekken of vleugels zou ik durven, net zoals kwartelkarkasjes, eendennekken en ander klein spul.
Door Marjoleine
#1788641
Jol schreef: Ribben vind ik de gevaarlijkste vleesbotten die er zijn door alle risico's die er aan vast zitten...dus al helemaal ongeschikt voor jonge pups.
Platgemepte kipkarkasjes of nekken of vleugels zou ik durven, net zoals kwartelkarkasjes, eendennekken en ander klein spul.
Ik ging er van uit dat ze het helemaal niet eens kapot krijgen...
Nekken en karkasjes krijgen ze allang.
Ja, ze zijn afgespeend op vers.

Lizzy, het zijn ruggen, zeg maar de ruggengraat doormidden gezaagd.

En ik kreeg net kabeljauw van de visboer, koppen met graat. Ik heb er ook nog een paar in de vriezer zag ik.
Is dat teveel van het goede of zouden ze dat aankunnen?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1788988
Marjoleine schreef: Ze zijn enorm ;)

Ze hebben vanmiddag sprot gehad, twee per pup.
Vonden ze véél te weinig :biggrin2:
Haha, dat lag wel een beetje in de verwachting. En daarna lekker kussen  ;D mjam mjam. Lekkere vispupjes, het zal gesmaakt hebben!!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1789008
Marjoleine schreef: Ik ging er van uit dat ze het helemaal niet eens kapot krijgen...
Nekken en karkasjes krijgen ze allang.
Ja, ze zijn afgespeend op vers.

Lizzy, het zijn ruggen, zeg maar de ruggengraat doormidden gezaagd.

En ik kreeg net kabeljauw van de visboer, koppen met graat. Ik heb er ook nog een paar in de vriezer zag ik.
Is dat teveel van het goede of zouden ze dat aankunnen?
Kabeljauwkoppen en graat zou ik niet doen. Ik heb ze hier laatst aan de volwassen herders gegeven en er lagen erna toch aardig wat scherpe stukken die ze niet wegkregen.
Door Lizzy
#1789308
Marjoleine schreef: Ik ging er van uit dat ze het helemaal niet eens kapot krijgen...
Die van mij was 7.5 week en die deed daar niet moeilijk over. En zij heeft er dus 1 in z'n geheel ingeslikt. Ik merk echt dat veel puppy's toch dom zijn met vleesbot.
Nekken en karkasjes krijgen ze allang.
Ja, ze zijn afgespeend op vers.

Lizzy, het zijn ruggen, zeg maar de ruggengraat doormidden gezaagd.
Dan denk ik dat ik weet wat je bedoelt. Dat kunnen ze niet in slikken dus ik denk dat je die wel kunt geven.
En ik kreeg net kabeljauw van de visboer, koppen met graat. Ik heb er ook nog een paar in de vriezer zag ik.
Is dat teveel van het goede of zouden ze dat aankunnen?
Die hele grote koppen zijn behoorlijk hard. Daar krijgen ze bijna niks vanaf dus daar kun je ze wel even mee laten stoeien. Die kleine kopjes moet je even aankijken. Ik zou zelf de graat niet geven.
Door Lizzy
#1790662
Marjoleine schreef: Ik heb duif!
Dat kan wel, toch?
Wat denken jullie?

Als ze het eten....., dan kan het wel :biggrin2: (de meeste honden vinden duif echter goor).
Door Marjoleine
#1790674
Lizzy schreef: Als ze het eten....., dan kan het wel :biggrin2: (de meeste honden vinden duif echter goor).
Ze zijn nu nog op de leeftijd dat ze ALLES eten.
Daar moet je dan acuut gebruik van maken natuurlijk  :biggrin2:

Okee, morgen krijgen ze duif!
Door Sietie
#1791059
hier vinden ze duif een van de lekkerste diersoorten  ;D ;D ik heb geen karkas maar hele duifjes (wel tamme) die kun je gerust geven zijn hele zachte botjes... kwarteltjes gaat ook prima en parelhoen daar kunnen ze ook al heel wat mee!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door