Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door M@rina
#1788136
Zelf had ik het niet zo in de gaten, Teun groeit en is nu al een stukje groter dan Saartje, heel normaal dus voor een reutje. Afgelopen zondag waren we op een cockerwandeling en bijna alle reuen waren toch wel een stukkie groter dan Teun. De meeste eten vers maar lang niet allemaal vanaf dat ze pup waren.
Nu weet ik dat ze op vers langerzamer groeien maar ook langer doorgroeien... Teun is nu 11 maanden... groeit hij dan nog de hoogte in of is het nu een kwestie van uitzwaren?

Als het topic verkeerd staat >>> verplaats maar hoor!
Door Lizzy
#1788250
Ik denk dat een Cocker bij 11 maanden alleen nog uit gaat zwaren. Is hij lager dan de rest? De uiteindelijke hoogte die een hond bereikt heeft overigens niet veel met het eten te maken. De hoogte van de hond staat in de genen geschreven. Ik kan alleen maar zeggen: Teun gewoon lekker rauw/vers blijven voeren, voldoende voeren en afwachten! Meestal is het verschil met 2 a 3 jaar helemaal weg, zit jij alleen met een top gezonde hond, strak in het pak en moet je dat bij de brokkenhonden nog maar afwachten.
Door M@rina
#1788347
@Lizzy, In alle opzichten was hij de kleinste. Zowel in hoogte als in massa zeg maar. Hij is overigens keurig in proportie, aan de slanke kant (dat vind ik dan weer helemaal niet erg ;) ) weegt 12,5 kg en krijgt zo'n 450 á 500 gram eten per dag. Hij is heel actief.

@Bloemetje, tuurlijk is geen enkele hond het zelfde maar dit was echt opvallend.
Door Lizzy
#1788577
babbel schreef: @Lizzy, In alle opzichten was hij de kleinste. Zowel in hoogte als in massa zeg maar. Hij is overigens keurig in proportie, aan de slanke kant (dat vind ik dan weer helemaal niet erg ;) ) weegt 12,5 kg en krijgt zo'n 450 á 500 gram eten per dag. Hij is heel actief.

@Bloemetje, tuurlijk is geen enkele hond het zelfde maar dit was echt opvallend.
In hoogte is dat dus door zijn genen bepaald. Dit kan bij pa en ma of voorouders vandaan komen. Hij eet zo'n beetje 4% van zijn lichaamsgewicht. Lijkt me ook redelijk, voor een hond van zijn leeftijd. Als hij erg slank is, zou ik hem wat meer gaan voeren. De fokker van Biscuit zegt namelijk dat honden die wel potentieel hebben om mooi uit te zwaren, dat soms niet doen omdat ze te weinig eten krijgen/te slank worden gehouden. Dus ik denk dat je hier vooral een gevalletje genen hebt maar dikke kans dat (net wat Marije schrijft) hij uiteindelijk nog een heel eind gaat zwaren en richting die andere hondjes gaat.
Door Deesje
#1788584
zo heb ik twee reuen van dezelfde moeder waarbij de een aan de ondermaat van de rasstandaard zit en de andere aan de bovengrens.. voor reuen geldt hier 54cm -65 cm en de kleinste is 55 cm en de ander 64cm.. als je ze naast elkaar zet geloof je bijna niet dat het allebei reuen zijn..

maar het valt wel op ja..
Door M@rina
#1788615
Lizzy schreef: In hoogte is dat dus door zijn genen bepaald. Dit kan bij pa en ma of voorouders vandaan komen. Hij eet zo'n beetje 4% van zijn lichaamsgewicht. Lijkt me ook redelijk, voor een hond van zijn leeftijd. Als hij erg slank is, zou ik hem wat meer gaan voeren. De fokker van Biscuit zegt namelijk dat honden die wel potentieel hebben om mooi uit te zwaren, dat soms niet doen omdat ze te weinig eten krijgen/te slank worden gehouden. Dus ik denk dat je hier vooral een gevalletje genen hebt maar dikke kans dat (net wat Marije schrijft) hij uiteindelijk nog een heel eind gaat zwaren en richting die andere hondjes gaat.
Meer dan die 450 á 500 gram krijg ik er niet in Lizzy. Als hij een hele actieve dag heeft gehad eet hij die 500 gram op, als hij een rustige dag heeft gehad eet hij net aan 450 gram. Het lijkt wel of hij niet meer eet dan hij aan energie nodig heeft, een hele vreemde gewaarwording na vreetmonster Saartje.... die zou zich doodvreten als ze de kans kreeg. Overigens zie je geen uitstekende botjes o.i.d maar je voelt wel heel makkelijk zijn ribben.
Pa en Ma zijn allebei aan de grote kant van de rasstandaard maar zijn beide met brokken grootgebracht. Hoe de voorouders er uit zagen weet ik niet.
Door Esther11
#1788666
Ik heb een reu gehad en nu een teef uit dezelfde bloedlijn en de reu was klein voor een reu en de teef is aan de hoge kant.
Allebei met brok opgegroeid en de teef eet nu sinds 3 jaar vers.
Gebruikersavatar
Door kira
#1788698
Hmm volgens mij moet je gewoon afwachten. Dit voorjaar was kleine beer boven de 2, dus in principe wordt er gezegd groeit een beer niet meer. Al haar zussen (ook barf en 1 kvv) waren groter. Totdat het juni was, kleine beer broodmager en uitgehongerd en voila, ze is nu het hoogst. Punt is dus dat alle zussen nu al breed zijn, net als grote beer, en kleine beer is nog wat minder. Maar ik wacht af, als het januari is heb ik de grootste beer. Dus wie weet is Teun net als kleine beer de laatbloeier van het nest (wat met kleine beer best lastig is, op show is het nu open klasse en daar kreeg ik een U met opmerking, nog pupachtig, ze is best heel goed gebouwd - al zeg ik het zelf -, maar zet haar tussen de open teven en je ziet een jonge hond).
Door M@rina
#1789174
Heel belangrijk vind ik het niet hoor en ik maak me ook geen zorgen, ik vroeg het me alleen af of hij nog zou kunnen groeien. Kleine ukkepuk Teuntje is gezond en vrolijk en dat is het allerbelangrijkste ik zie wel hoe uiteindelijk opdroogt.

Hij is geen veelvraat, nooit geweest, eet de laatste maanden wel beter nu hij niet meer in de bench eet en vreetmonster Saartje op 1,5 meter van hem gaat liggen wachten tot hij klaar is met eten, hij eet rustig door maar zorgt nu meestal wel dat zijn bakje leeg is, behalve dus als hij een luie dag heeft gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#1791098
babbel schreef: Heel belangrijk vind ik het niet hoor en ik maak me ook geen zorgen, ik vroeg het me alleen af of hij nog zou kunnen groeien. Kleine ukkepuk Teuntje is gezond en vrolijk en dat is het allerbelangrijkste ik zie wel hoe uiteindelijk opdroogt.

Hij is geen veelvraat, nooit geweest, eet de laatste maanden wel beter nu hij niet meer in de bench eet en vreetmonster Saartje op 1,5 meter van hem gaat liggen wachten tot hij klaar is met eten, hij eet rustig door maar zorgt nu meestal wel dat zijn bakje leeg is, behalve dus als hij een luie dag heeft gehad.
Volgens mij kan dat wel. Armagnac was 13 maanden oud toen hij bij mij in huis kwam. Hij liep zo onder de salontafel door. Maar op een gegeven moment schuurde zijn ruggetje tegen de onderkant van de tafel. Hij was dus mooi nog een stukje gegroeid.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door