Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Migudu
#1788137
Als alles goed gaat verhuizen wij medio december.
Met de hond zal dat allemaal wel loslopen, maar moeten of kunnen we iets doen voor de katten om de stress te verminderen, zodat
ze zich gauw thuisvoelen in hun nieuwe omgeving?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#1788291
toen ot en sien voor de eerste keer naar hun nieuwe vakantie accommodatie gingen, werkte de feliwaystekker erg goed. ik plugde hem thuis uit en er daar weer in. vooral toen ze hun eigen speelgoed en paal van de vorige vakantieaccommodatie hadden, waren ze gelijk weer gevoelsmatig in eigen casa.
Door Anne in Zweden
#1788427
Ik moet bekennen dat wij nog nooit speciale maatregelen hebben genomen voor onze katten, terwijl wij toch regelmatig verkassen. Zeker onze Bambi is al heel wat keren in een nieuwe omgeving terechtgekomen (van Portugal naar Italië, in Italië een keer verhuisd, van Italië naar Spanje, van Spanje naar Duitsland, binnen Duitsland weer verhuisd, tussendoor naar Zweden...)

Ik zorg er wel altijd voor dat ik haar meteen in een afsluitbare ruimte zet, met eten en drinken, haar reiskooitje of hoe heet zo'n ding, met een lekkere deken erin en wat kleding van ons om haar heen zodat ze een bekende geur ruikt. Die ruimte gaat op slot, zodat niemand per ongeluk de deur kan openen en er geen verhuizers onverwacht naar binnen kunnen banjeren. Terwijl de meubels en de rest van de spullen in huis worden neergezet, heeft zij het dan rustig. Zodra de verhuizers/lieve vrienden weer vertrokken zijn en de deuren weer dicht kunnen blijven, mag zij haar afgesloten ruimte verlaten en ons helpen bij het uitpakken en alles op zijn plaats zetten... Iedere doos moet vanbinnen worden bekeken natuurlijk  ::), ze springt op alle kasten, onder alle kasten, in alle kasten...

Na een dag of zes mag ze dan aangelijnd naar buiten (ze is een tuigje gewend, dat is wel heel praktisch hoor!), en de nieuwe omgeving in zich opnemen. Op die dagen kijk ik dus om de vijf seconden uit het raam of ze niet ergens omheen gedraaid zit  ::)... Zodra ik merk dat ze zich steeds weer bij dezelfde deur meldt wanneer ze naar binnen wil, concludeer ik dat ze weet waar ze moet zijn, en dan mag ze ook zonder lijn naar buiten. De eerste twee dagen maak ik me dan natuurlijk vreselijk zorgen of ze de weg ook inderdaad terugvindt, maar tot op heden is dat geen probleem geweest.

Ik denk wel dat het een voordeel is als je ook honden hebt; volgens mij pikt een kat de thuisgeur dan veel sneller op, en wordt de nieuwe omgeving ook veel sneller vertrouwd.
Door flin
#1788543
'k zou me de meeste zorgen om de reis zelf maken,

maar misschien vinden je katzels reizen leuk?

hier ging er 1 zodanig tijdens de reis over de zaik, dat 'k bang was dattie 't niet zou halen, ohw wat was dat erg!
Door Rianne145
#1794237
Ik ben een aantal keer verhuisd het afgelopen jaar. Ik heb de eerste en tweede keer ze cold turkey overgezet, zo lang mogelijk op hun vertrouwde plekje gelaten en nadat alles rustig was ze opgehaald en vrij gelaten. De derde keer heb ik een felyway stekker gebruikt en het ging aanmerkelijk soepeler! Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat bij de eerste verhuizing er ook alleen maar nieuwe spullen stonden en de tweede keer een paar weken later was. De derde keer met stekker was het een feest van herkenning, dat ze in dat vreemde huis wel hun eigen mandje etc weer tegen kwamen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door