Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door debbieD
#1770349
nu ik weer een menu aan het maken ben voor mambo wil ik ook gelijk de 2 vers etende katten over gaan proberen te zetten.

ik begin met een menu voor curry de makkelijkste dan kan ik ondertussen kijken wat showtime wel en niet lekker vind.
murphy heb ik voorlopig opgegeven wat betreft vers die wil namelijk alleen kipfilet

ik begin met 4 dagen barf en 3 dagen kvv

curry weegt 4,5 kg maar daar mag nog wat vanaf.
de persentages zijn:
40 % vleesbot
35 % spiervlees
15 % orgaan
8 % vis
2 % overig

orgaanmix is runderhart en kippenmaagjes konijnenlever en niertjes(kip of konijn)
en dan is het de bedoeling dat er 2x zoveel hart als lever in zit toch?

Hier mijn eerste kattenmenu:

maandag:
75 gr kippennek
30 gr rundvlees
30 gr orgaanmix

dinsdag:
kvv

woensdag:
70 gr eendennek
40 gr lamsvlees
25 gr orgaanmix

donderdag:
kvv

vrijdag:
kvv

zaterdag:
70 gr parelhoenkarkas
40 gr hertenvlees
25 gr orgaanmix

zondag:
80 gr kipfilet
10 gr zuivel
45 gr visje (sardientje oid.)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1785421
ziet er op het eerste gezicht goed uit hoor.

kippennieren zijn mini, ik heb ze nog nooit los verkocht zien worden. vaak zitten ze nog wel in een karkasje.
lamsniertjes zou je ook kunnen geven, sien vindt ze goed te eten en ze zijn niet zo vet als konijnennieren.

je zou op maandag mogelijk wat dunnere poep kunnen verwachten. want je geeft op zondag én vis én zuivel  en geen bot.
Door flin
#1785846
debbieD schreef: zit het zo slecht in elkaar dat niemand wil beginnen met commentaar geven? :'(
nee, maar...


perzzzoonlijk vinnik 't een hondenmenu :-[

bedenk wat 'n kat int 'wild' zou eten, op wat voor diersoorten kom je dan?

'k zou 't zelf liever iets meer kleinere diersoorten voeren; kwartel, duif, konijn, haas, patrijs, fazant, parelhoen en kip, en misschien nog muis en gerbil oid, je vis % vindt ik persoonlijk ook aan de hoge kant, en zou 'k liever vervangen door wat wild

mwjah, 't eea hangt ook af van wat de poezelige poezels willen vreten, niet? >:(
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1786388
flin schreef: nee, maar...


perzzzoonlijk vinnik 't een hondenmenu :-[

bedenk wat 'n kat int 'wild' zou eten, op wat voor diersoorten kom je dan?

'k zou 't zelf liever iets meer kleinere diersoorten voeren; kwartel, duif, konijn, haas, patrijs, fazant, parelhoen en kip, en misschien nog muis en gerbil oid, je vis % vindt ik persoonlijk ook aan de hoge kant, en zou 'k liever vervangen door wat wild

mwjah, 't eea hangt ook af van wat de poezelige poezels willen vreten, niet? >:(
Ik was ook wel van plan om zo veel mogelijk hetzelfde te geven als aan de hond. ::)

ik ben ze ondertussen aan het laten proeven van dingen en curry en showtime lusten aardig veel.

en tot mijn verbazing een Murphy ook al het gevogelte mee maar wil geen orgaan.

als prooidier lusten ze iig eendagskuiken (al vind Murphy dit dan weer niet lekker)
en morgen krijgen ze een muisje. geen idee wat ze daarvan vinden.
Door Too
#1786491
Ik snap flins 'commentaar' wel maar hier wissel ik ook af met koe, schaap en paard -een beetje te groot als je t species appropriate bekijkt-
t merendeel van wat ze eten is wel 'klein genoeg'

Je orgaanmix : als je t op 'prooidier-niveau' bekijkt... dan is de lever groter dan t hart en zou je wat meer lever dan hart moeten voeren

Een lepeltje [zure] zuivel is lekker maar niet essentieel
Door flin
#1788047
debbieD schreef: Ik was ook wel van plan om zo veel mogelijk hetzelfde te geven als aan de hond. ::)

ik ben ze ondertussen aan het laten proeven van dingen en curry en showtime lusten aardig veel.

en tot mijn verbazing een Murphy ook al het gevogelte mee maar wil geen orgaan.

als prooidier lusten ze iig eendagskuiken (al vind Murphy dit dan weer niet lekker)
en morgen krijgen ze een muisje. geen idee wat ze daarvan vinden.
sjah,
'n kat is geen hond; eet liever geen aas of kadaver, en kan niet vasten... ::)

hoe was de muis?
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1788238
flin schreef: sjah,
'n kat is geen hond; eet liever geen aas of kadaver, en kan niet vasten... ::)

hoe was de muis?

Showtime werd er helemaal wild van ;D en de curry vond het leuk speelgoed ::)
Murphy vond het natuurlijk helemaal niks maar dat had ik al verwacht. maar ik heb er iig 1 die het lust.
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1790049
bij curry deze keer niet. maar hoop de volgende keer wel.

Ik heb vanmiddag kwarteltjes voor ze kunnen kopen. Ze hadden hele komplete bij de makro :D dus lekker een paar meegenomen.

Technisch gezien zou murphy dit ook lekker moeten vinden omdat het gevogelte is. misschien dat ik voor hem het vogeltje gelijk in delen hak. dan lijkt het minder echt vlees ::) :biggrin2:

Bij curry en showtime hoop ik dat het geen probleem is.
Door Mevroi Kruim
#1792651
Katten hier eten ook mee van grotere grazers, lappie paard of rund gaat er heel goed in, hert en ree worden ook zeer gewaardeerd. Ze krijgen ook echt katten-eten als duif, kwartel, patrijs, konijn, haas, het kleinere werk dus. Wilde eend lusten ze ook, fazant mwah.
Muizen, ratten en gerbils voer ik niet, ik vind ze erg prijzig en katzels krijgen sowieso iets van 15 soorten, da's wel genoeg vind ik.
Door *Flip*
#1792748
Ik voer ook wel rund, paard, ree en hert aan de kat. Elk 1x per week. Denk ook niet dat dat slecht is, gezien het voedsel van de biobeestjes ook niet hetzelfde is als dat van een wilde kip, kwartel, eend of konijn. Daarbij is zit er in het rode vlees veel meer ijzer en andere mineralen. Bio-beesten (bestaan wilde kippen überhaupt nog?!) bewegen niet veel, vooral gevogelte dat niet kan vliegen. De spieren zullen minder zuurstof en andere mineralen nodig hebben -> oa minder ijzer -> minder rood vlees.
Hierom probeer ik zoveel mogelijk wild te voeren, maar daar is helaas niet veel variatie in. Meneer heeft nu zelden 2x per week hetzelfde te eten, dus zit ook rond de 15 soorten.

Patrijs heb ik nog nooit ergens kunnen vinden, als iemand tips heeft?!
Door Too
#1792848
Pammie schreef:
Patrijs heb ik nog nooit ergens kunnen vinden, als iemand tips heeft?!
Herby. poelier
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1793010
Nou ik heb kwartel geprobeert en ze vinden het wel lekker maar kwamen niet zo ver. Ik denk dat dit nog een beetje te moeilijk was. ze zijn ook nog niet zo ervaren in het kluiven van botten.
Laatst gewijzigd door debbieD op zo 17 okt 2010, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1795073
Gewoon de botjes ff kraken met de snoeischaar, dikke mik dat ze ze dan wel wegkrijgen. Als Kruimel-zonder-tandjes het kan moet elke kat het kunnen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door