Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1786456
Hallo allemaal,

De uitslag van het bloed van onze hond is binnen!
Hij blijkt een chronisch ontstoken alvleesklier te hebben en moet nu op een vetarm dieet!
Deze aandoening is erg pijnlijk voor de hond.....en daarom wil hij niets eten!
We zijn begonnen met maagzuurremmers.....
Wie heeft hier mee te maken gehad en kan ons nu advies geven ivm eten????

Alle reacties en advies is welkom!

hij heeft een te hoog enzymenwaarde.

Groetjes Ellen en Jake
Laatst gewijzigd door Ellen44 op wo 20 okt 2010, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1786480
He bah, wat vervelend voor jullie!
Ik heb persoonlijk geen ervaring maar ik weet wel dat je je hond inderdaad een dieet moet geven met kwalitatief goede eiwitten (vlees) en weinig vet. Overigens kan een chronische alvleesklierontsteking volgens mij veroorzaakt worden door diabetes. Ik weet niet of je hond daarop gecontroleerd is?

Goed, wat belangrijk is, is voldoende vezel. Dus, rauwe of gekookte groenten. Verder moet je vleessoorten geven die mager zijn. Te denken valt aan rund, hert, kip, wild, kalkoen, etc. (je kunt via de diverse voedings-sites wel achterhalen hoeveel vet er in welk vlees zit. Geit, lam, gans en eend zijn vette vleessoorten, die zou ik niet geven). Vooral vlees van wild is er goed. Snijd in ieder geval wel het vet van het vlees dat je geeft, zeker ook van de kip (dus het vet en het vel).

Ik geef even een overzichtje van de hoeveelheden vet in 1000 gram diverse soorten vlees:

Rundvlees: 40.9 gram, paardenvlees: 20 gram, geitenvlees: 134 gram, schapenvlees: 63.8 gram, runderlever: 28.8 gram, rundernieren: 44.7 gram, runderhart: 47.4 gram, rundertong: 118 gram, kip: 41 gram, gans: 195 gram, eend: 138 gram, pens: 37 gram (moet je wel die vette/witte stukken eraf snijden).

Het beste ga je ook minder vleesbot voeren. Want vleesbot is ook vet. En het beste ga je meer groenten voeren. Komen de percentages er ongeveer zo uit te zien: 20% a 30% vleesbot, 10% a 20% groenten, 15% a 20% orgaanvlees (vet eraf halen een geen tong geven), en de rest spiervlees.

Mocht jouw hond te mager worden, doordat je minder vet voert, dan kun je helaas niet anders dan wat koolhydraat toe te gaan voegen. Te denken valt aan zoete aardappel en quinoa.
Door 202Spots
#1786531
Cissy en Tor hebben alle twee 'n acute pancreatitis aanval gehad...ik weet niet of met chronische pancreatitis anders gaat,
maar ik heb ze eerst 'n hele tijd alleen maar gekookt eten moeten geven en daarna heel langzaam weer op rauw over gegaan.
idd meer groentes (gekookt) geven en alleen maar mager vlees, eventueel met gemalen eierenschaal erbij voor de calcium.
Als je pancreatitis in de zoekfunctie tikt, dan kan je daar meer lezen hoe 't gegaan is..
Success.
Door Pedro98
#1786602
Kan alleen maar zeggen veel sterkte met jullie hond, en hopen dat hij door het menu aan te passen zich beter gaat voelen. Buiten de maagzuurremmers krijgt hij niks van de dierenarts?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1786917
Je weet nu iig waar het vandaan komt dat hij zo slecht eet.
Maar dit is wel een vervelende uitslag  :-\
Hoop dat het menu wat werkt bij hem en dat hij het wil eten.
Omdat je zegt dat het flink pijnlijk kan zijn, is pijnstillers een idee? of krijgt hij die al?
Door Ellen44
#1786944
Hoi Allemaal

Ja inderdaad een trieste diagnose.....maar het goede nieuws is dat hij ermee zou kunnen leven...maqar goed dan moet hij wel gaan eten...anders gaat hij het niet lang volhouden!!!
Zijn suiker is in orde(gelukkig)....en voor de pijn krijgt hij pijnstillers!
De da geeft niets anders...antibiotica heeft geen zin omdat zijn ontstekingswaarden in orde zijn.....alleen zijn alvleesklier is ernstig afwijkend!
Dus vanaf direct op vetarm...in de vorm van mager vlees enz. De verhoudingen die Lizzy beschrijft hou ik aan....maar dan moet ik het helaas weer hebben over ONS PROBLEEM!!! HIJ EET NIET!!!!
Jake valt zienderogen af,......en weigert nog steeds al het eten!
Omdat hij al zo mager is probeer ik extra koolhydraten te geven in de vorm van aardappel en macaroni...maar ook dat hoeft hij niet!
Als hij zo doorgaat valt hij binnenkort om en we maken ons vreselijke zorgen!
A.s.vrijdag wederom contact met internist en DA
Ik blijf jullie reacties lezen......en natuulijk prberen we alles

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes Ellen en Jake
Door Jantina
#1786962
Och jee, ook ik weet wat je mee maakt helaas. Je krijgt zelf van alle spanning vast ook geen hap meer door je keel. Geloof me, ze kunnen echt heel, heel lang zonder eten hoor. Hij valt niet zo maar om. Wat ik er bij Bas wel in kreeg toen het bij hem cruciaal werd waren de blikjes recovery voer van Hills. Jouw hond moet even de knop om, en weer weten dat hij geen pijn van eten krijgt. Je kunt dit bij de dierenarts halen. Het is het voer wat honden als eerste krijgen na narcose. Als je daar om vraagt weten ze het wel. Zijn kleine blikjes en het is heel vloeibaar spul met hoge energie-waarde en niet vet. Er zit ook een super lekkere geur aan dus het prikkelt ze wel. Ik gaf het in eerste instantie met een spuitje in zijn mond, dat hij even opknapte. Aan het vlees-rijtje van Lizzy voeg ik graag struisvogel toe. Dat gaat bij ons als enige goed. Dit is vrijwel geheel vetvrij. Als hij op termijn rustig is kan je natuurlijk gaan proberen en experimenteren.
Erg veel sterkte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Door Lizzy
#1786965
Oh oeps, ik zie het, hij wil niet eten van de pijn :(

Ik vrees dat je er nu niet aan ontkomt (in overleg met de internist) om hem met gemalen iets te dwangvoeren. Of lukt dat ook niet?Welke Internist hebben jullie? Pfft, het is vandaag dinsdag, kunnen ze niet eerder dan vrijdag overleg hebben?
Door Ellen44
#1787276
Hoi Hoi

Op dit moment krijgt hij rimadyl.....2x daags en nog een maazuurremmer. Dwangvoeren is een drama...hij wil echt niet en begint te grommen!!!
Ik ben de baas en dwangvoer hem toch alhoewel ik bang ben dat ik zelfs daar schade mee aanricht wat betreft willen eten!!

De blikjes heb ik opgehaald maar ook daar draait hij zijn kop om...straks weer met een spuitje wat geven!
Hoe dan ook...voordat hij weer durft.......echt heel zielig!

Ik moet vrijdag bellen hoe het met hem gaat.........of hij eet of niet!
Door 202Spots
#1787352
Na dat de aanvallen begon. moesten ze hier eerst 4-5 dagen bij de DA blijven,en  met infuus voor vocht en meds
zodat de pancreas niet hoeft te werken en kan krijgt om te genezen.
Daarna hele kleine maaltijden van gemalen eten over de dag verdelen.

Als hij wel wil drinken, kan je misschien 'n soepie van z'n eten maken? Kijken of ie 't dan wil oplikken?
Door Jantina
#1787547
Nou joh, wat een ellende. Ja ik weet het, je kunt NIETS. Al laat je hem los laat bij de slager dan eten ze nog niks. Wij moesten met 2 man sterk Bas op tafel zetten, 1 hem in de houtgreep houden en de ander zn kop omhoog houden en spuitje erin. Net een gans met een trechter in z'n bek. Wat voel je je slecht dan... Maar goed, dat was de enige manier wat binnen te krijgen. En ook niet iets van een mini stukje bifi worstje ofzo? Tuurlijk is dat vet als bagger, maar even om een smaakje in z'n mond te krijgen? Bij ons was het zo dat hij even weer moest weten hoe dat werkt, en toen ging het recovery voer er wel aardig in.
Door Ellen44
#1787768
:'( :'(

Vandaag wil hij beslist niets eten.......we hebben een klein beetje speciaal blikvoer erin kunnen krijgen......
Het is een drama
We zien hem achteruit gaan...en kunnen niets!
Weten jullie hoe deze ellendige ziekte verloopt?Kan hij er oud mee worden? of is dit nooit het geval?Krijgen honden met deze ziekte sowieso suikerziekte???
Beter wordt hij niet meer....maar wanneer kunnen wel spreken van kwaliteit?
Vandaag is hij erg rustig....en zielig!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door