Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nicada
#1786404
hallo lizzy,
ik heb een shi tzu teef van vijf jaar die met zes maanden blaasgruis had en via jullie barf daarvan genezen is maar nu komt er een ander probleem naar voren ik geef al die jaren al bibi mix kant en klaar maar ze had al sinds die tijd last van veel haaruitval en jeuk tussen de tenen en sinds de afgelopen twee jaar twee keer oorontsteking ik heb nooit de link gelegd naar allergie heb nu,nu ze acht weken geleden ook hot spot kreeg naar da die denkt aan eiwit allergie ze heeft een spuit tegen de jeuk en een antibioticakuur gehad de plek ging goed over je jeuk op zich niet en dat betekend volgens de da dat het voedingsallergie is.van een dierenwinkel in mijn buurt hoorde ik van granenvrij vlees en dat sommige honden last van granen kunnen hebben geef dit nu zo,n acht weken (heb ook op jullie site gezocht en gevonden over de klachten die granen kunnen geven komt overeen) de jeuk leek te verminderen en de haaruitval ook maar na twee weken kreeg ze weer allemaal blaasjes op haar buik ze heeft ook veel last bij haar geslachtsdeel van jeuk en blaasjes lijkt op waterpokken blaasjes. ik weet niet meer wat ik moet doen ik wil niet terug naar eiwitvrije brokjes ben net zo blij met het vlees en zij ook. ps ik geef verder niets aan groente olie of wat voor aanvulling en als snoep krijgt ze sinds het dieet zonder granen gedroogde vis en kleine stukjes pensstaaf verder niets.
groeten ada vrij
#1786429
granen betekent ook geen rijst en geen mais ik zou liever gaan barfen met jouw hondje. In de meeste mixen zit namelijk wel rijst. of echt een mix waar naast geen graan, rijst ook geen lijnzaad olie zit. Daar kan je hond ook naar op reageren. Verder zouden je blaasjes ook zijn ontstaan na het lopen door hoog gras en bloeiend gras. De aren kunnen namelijk de huid goed irriteren.
#1786442
nicada schreef: hallo lizzy,
ik heb een shi tzu teef van vijf jaar die met zes maanden blaasgruis had en via jullie barf daarvan genezen is maar nu komt er een ander probleem naar voren ik geef al die jaren al bibi mix kant en klaar maar ze had al sinds die tijd last van veel haaruitval en jeuk tussen de tenen en sinds de afgelopen twee jaar twee keer oorontsteking ik heb nooit de link gelegd naar allergie heb nu,nu ze acht weken geleden ook hot spot kreeg naar da die denkt aan eiwit allergie ze heeft een spuit tegen de jeuk en een antibioticakuur gehad de plek ging goed over je jeuk op zich niet en dat betekend volgens de da dat het voedingsallergie is.van een dierenwinkel in mijn buurt hoorde ik van granenvrij vlees en dat sommige honden last van granen kunnen hebben geef dit nu zo,n acht weken (heb ook op jullie site gezocht en gevonden over de klachten die granen kunnen geven komt overeen) de jeuk leek te verminderen en de haaruitval ook maar na twee weken kreeg ze weer allemaal blaasjes op haar buik ze heeft ook veel last bij haar geslachtsdeel van jeuk en blaasjes lijkt op waterpokken blaasjes. ik weet niet meer wat ik moet doen ik wil niet terug naar eiwitvrije brokjes ben net zo blij met het vlees en zij ook. ps ik geef verder niets aan groente olie of wat voor aanvulling en als snoep krijgt ze sinds het dieet zonder granen gedroogde vis en kleine stukjes pensstaaf verder niets.
groeten ada vrij
Vreemde redenering van jouw DA! Het kan aan de voeding liggen hoor, dat wil ik niet bestrijden. Het hoeft echter niet. En door een spuit prednison erin te zetten, AB te geven en dan te zeggen "het is een voedsel allergie" is echt te makkelijk. Eiwit-vrije brokjes bestaan trouwens niet. Zonder eiwit gaat een hond namelijk dood. Wat ze met die brokken doen is de eiwitten dusdanig opsplitsen zodat de hond dit niet meer herkent en dus niet allergisch op kan reageren. Aangezien brok gelijk staat aan troep, zou ik dit dus niet doen/geven.

Wat je moet doen om te achterhalen of jouw hond allergisch is voor voeding is een eliminatie dieet geven. Dat betekent dat je jouw hond een diersoort moet geven die ze nooit eerder gegeten heeft. Bijvoorbeeld eend. Of geit. Of konijn. Dat geef je dan 6 tot 9 weken. Als de problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen, kun je met redelijke zekerheid concluderen dat ze een allergie heeft voor iets in de voeding. Dat is leuk, maar dan weet je nog steeds niet waar ze allergisch voor is. Je moet nu elke week iets nieuws aan de voeding toe gaan voegen en kijken waar ze op reageert. Dit is best een klus. Maar kan soms de moeite waard zijn!

Maar voordat je daar aan begint heb ik wat vragen aan je.

Wat geef je je hond nu te eten?
Hoe zien die blaasjes eruit? Kun je daar een foto van maken?
Heb je iets anders in huis gehaald zoals planten, ander wasmiddel, vlooiengif, etc?
Is ze gecastreerd?
#1787105
hallo lizzy,
allereerst iedereen bedankt voor het reageren want ik weet er zoiezo weinig van en ben blij met alle informatie om mijn hond op een gezonde en  voor de hond prettige manier oud te zien worden daar mijn vorige shi tzu vanaf haar 1e jaar negen jaar lang op nierdieet heeft gezeten en nooit iets lekkers heeft mogen eten ze is overleden en bij mijn nieuwe shi tzu heb ik hiervan gehoord. lizzy je vraagt of ik iets veranderd heb in huis, ik heb weinig planten in huis alleen op mijn salontafel en op een consol waar zij niet bij kan wat hei en meestal hedera verder niet, wasmiddel neem ik altijd verschillend net wat in de aanbieding is, ze is niet gecastreerd,en ze eet bibi vital glutenvrij nu acht weken de verpakking vermeld dat daar in zit vlees,hart,lever,extra pens,long van rund,mineralen van dierlijke produkten. ik heb wel het vermoeden dat ze ook allergisch is voor vlooien ik geef daarvoor vlooiendruppels. de rode plekjes zijn ongeveer een halve cm met in de midden een heel klein gelig pitje wat ook hard aanvoeld, ze bijt ook op die plaatsen, dus die plekjes jeuken en nadat ze eraan heeft gebeten onstaan er bruine schilfers een soort berg idee wat babies wel op hun hoofdje kunnen hebben, ik weet niet of je dat kent, en als ze door blijft gaan ontstaat er hotspot. als snoep krijgt zij nu gedroogde vis en pensstaaf in hele kleine stukjes geknipt  inplaats van de hondekoekjes die ze kreeg voor het glutenvrij dieet.
#1787295
ik ben nog vergeten te vermelden dat de da ook eerst met zo'n lamp gecontroleerd heeft op schimmels en mijten enz die waren niet aanwezig. ook heb ik geen idee waar je andere soorten vlees zoals eend en geit kunt kopen en is dat ook te koop als compleet voer.
groeten ada vrij
#1787324
Ik ben het eens met Lizzy!
Veel honden die niet tegen graan kunnen, kunnen wel tegen rijst. Rijst is een gras en geen graansoort. Het is helemaal niet gezegd dat jouw hond een voedingsallergie heeft maar het kan wel.
Bij een eliminatiedieet krijgt een hond alleen maar rijst met 1 eiwitbron (dat schrijft Lizzy al).
Geit kun je kopen bij een islamitische slager of bij 1 van de barfverkopers die op het forum zijn te vinden. Sommige verkopen ook eend. Eend kun je ook in Hardewijk kopen bij BSE.

Bij een echt goed onderzoek naar mijten etc. is een huidafschraapsel nodig! Waarschijnlijk heeft ze Prednison gehad en dat wordt inderdaad wel gegeven om te kijken of het voedselallergie is of een ander soort allergie. Klachten van een voedselallergie zouden er nl. niet op reageren. Ik vind daarbij een antibiotica-kuur wel een heel zware behandeling in 1 keer.
#1787340
diergedrag schreef: Ik ben het eens met Lizzy!
Veel honden die niet tegen graan kunnen, kunnen wel tegen rijst. Rijst is een gras en geen graansoort. Het is helemaal niet gezegd dat jouw hond een voedingsallergie heeft maar het kan wel.
Bij een eliminatiedieet krijgt een hond alleen maar rijst met 1 eiwitbron (dat schrijft Lizzy al).
Geit kun je kopen bij een islamitische slager of bij 1 van de barfverkopers die op het forum zijn te vinden. Sommige verkopen ook eend. Eend kun je ook in Hardewijk kopen bij BSE.

Bij een echt goed onderzoek naar mijten etc. is een huidafschraapsel nodig! Waarschijnlijk heeft ze Prednison gehad en dat wordt inderdaad wel gegeven om te kijken of het voedselallergie is of een ander soort allergie. Klachten van een voedselallergie zouden er nl. niet op reageren. Ik vind daarbij een antibiotica-kuur wel een heel zware behandeling in 1 keer.
Grappig dat jij het wel eens bent met mij en ik niet met jou :biggrin2:

Rijst is namelijk graan. Rijst is een grassoort maar behoort net als alle andere granen tot de grassenfamilie (Poaceae). En honden kunnen wel zeker allergisch zijn voor rijst. Ook al zit er in rijst geen gluten. Dan nog levert rijst grote gezondheidsproblemen op bij de hond. Dus, ook rijst is een no-no. Je voert dus alleen vleesbotten, vlees en orgaanvlees. Geen granen en dus ook geen rijst.
#1787402
volgens mij zit er in bibi granenvrij vlees geen rijst en lizzy je hebt gevraagd om wat informatie over de eventuele bronnen zoals planten,wasmiddel, wat ze eet en of ze gecastreerd is ik heb dat doorgegeven maar vraag mij ook af wat castratie ermee te maken heeft. ik ben wel van plan om haar te laten helpen omdat ik er twee maanden geleden een shi tzu reutje van 10 maanden bij heb genomen hij is wel gecastreerd maar zit nog op brok ook hem wil op vlees zetten misschien gelijk beter ook granenvrij maar. en ik begrijp uit de vorige reactie dat konijn en geit dus niet als kant en klaar mix te krijgen zijn. ik vind het zo naar om hele beesten uitelkaar te moeten plukken of door de honden te laten verorberen ik heb daar zo,n moeite mee omdat ik gek ben op alle dieren en liefst zou ik zelf ook geen vlees meer eten door alles wat je hoort en leest over de manier hoe er met dieren wordt omgegaan.
#1787507
nicada schreef: volgens mij zit er in bibi granenvrij vlees geen rijst en lizzy je hebt gevraagd om wat informatie over de eventuele bronnen zoals planten,wasmiddel, wat ze eet en of ze gecastreerd is ik heb dat doorgegeven maar vraag mij ook af wat castratie ermee te maken heeft. ik ben wel van plan om haar te laten helpen omdat ik er twee maanden geleden een shi tzu reutje van 10 maanden bij heb genomen hij is wel gecastreerd maar zit nog op brok ook hem wil op vlees zetten misschien gelijk beter ook granenvrij maar. en ik begrijp uit de vorige reactie dat konijn en geit dus niet als kant en klaar mix te krijgen zijn. ik vind het zo naar om hele beesten uitelkaar te moeten plukken of door de honden te laten verorberen ik heb daar zo,n moeite mee omdat ik gek ben op alle dieren en liefst zou ik zelf ook geen vlees meer eten door alles wat je hoort en leest over de manier hoe er met dieren wordt omgegaan.
All Animal heeft konijn. Haaksbarf heeft geit.
#1860654
RuBep schreef: Waar woon je?ivm vleesadressen.

Is het handig om je reutje op speciaal voedsel te zetten, als hij overal gewoon tegen kan lijkt me dat toch niet nodig?
TS wil het reutje van brok naar vlees overzetten, en dan ook granenvrij - wat we feitelijk allemaal doen, hier op barfplaats (de zelf-samenstellers althans) ;).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door