Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tine
#178700
Het begon ongeveer drie weken geleden......een van mijn poezels had een plekje onderaan het oor......Ik dacht in eerste instantie dat het van een stoeipartij kwam......Binnen drie dagen was het een open plek.......En behoorlijk groot........Dus op naar de da....Onderzocht onder de microscoop en het bleek een soort mijt te zijn :( . Een stronghold in de nek en dermapet mee......Over twee weken terugkomen.....Het oor knapte zienderogen op en ben eergisteren voor controle weer bij de da geweest.......Het oor genas goed,maar er waren ook plekjes bijgekomen :( :( Weer een stronghold in de nek en doorsmeren met dermapet.Ook opperde de da dat er misschien voedselallergie in het spel kon zijn( kan er een voedselallergie van mijt ontstaan?).......Nu ben ik daar niet zo van overtuigd.......Mijn poezen eten kvv en felidaebrokken......

Iemand ervaring??

Ik behandel overigens mijn poezels regelmatig tegen vlooien en dergelijke.......
Door Lizzy
#178706
Volgens mij is het niet mogelijk dat er een voedselallergie van mijt ontstaat. Misschien dat jouw DA denkt dat de kat mijt heeft gekregen doordat hij allergisch is voor voedsel. Maar eerlijk gezegd zie ik ook daar niet echt verband.

Is jouw kat toevallig onlangs gevaccineerd?

Weet je trouwens dat heel veel dieren ongelofelijk allergisch zijn juist voor al die vlooien-gif-troep?

Misschien is het een idee om deze kat voorlopig eens helemaal geen brokken meer te geven en alleen KVV. Want als er een overgevoeligheid aan ten grondslag ligt, dan eerder de brokken dan het KVV.
Door Lizzy
#178707
Wat voor mijten zijn er trouwens aangetroffen?

Mogelijk zijn er ook goede alternatieve behandelingen trouwens. Ik denk dan aan homeoapathische behandelingen.
Door tine
#178710
Nee,hij is onlangs niet gevaccineerd...Vorig jaar en daar blijft het dus bij........Voor de rode plekken was er niets aan de hand........Helemaal niets.........Ik behandel wel regelmatig voor vlooien,maar niet om de 4 weken.......Ik baal er ontzettend van,want het is natuurlijk geen kijk die rode plekken .......Ik zal dat vers vlees proberen.....Hij eet weinig brokken,want hij is gek op vlees.Dat eet hij al ruim een half jaar drie keer per week......

Toen ik de da vertelde dat ie kvv en felidae kreeg(waar hij volgens mij nog nooit van gehoord had ???),kreeg ik daar weinig reactie op........

Ik geloof dus niet in die voedselallergie.......Maar ben wel blij met andere ervaringen.....
Door tine
#178713
Hij had het over huidmijt,maar welke weet ik niet.....Welke homeopatische behandelingen zijn er?

Als ik de mogelijkheid om een homeopatische da te bezoeken dan deed ik dat......Maar die woont hier niet in de buurt..........
Door Ilse
#178977
Bedoel je huidmijt of vachtmijt? De laast leeft in de vacht en leeft van huidschlifers. Ze hebben heel veel jeuk en krabben veel. De huid is dan ook erg rood en ze zitten vol schilfers. Dit is erg besmettelijk. En je moet prefentief behandelen. Omdat ierdere 10 dagen dan de eitjes uitkomen. Belangrijk is dan ook om de omgeving goed schoon te houden. Stronghold is goed spul hoor. Ik weet niet of er iets homeopatisch is, ik ga het opzoeken. Succes ermee ;)
Door tine
#178982
Volgens de da was het huidmijt......Ik weet wat voor spul dat is en ben er dus helemaal niet blij mee......Ik hoop dat het binnenkort "weg" is.Die niets anders dan schoonmaken........
Door Ilse
#178989
Over huidmijt weet ik helaas niks :(, is dat niet het zelde als schruftmijt? Want die leeft ook onder de huid. Mijn honden hebben vachtmijt gehad en ik heb veel baat gehad met stronghold.
Door tine
#178997
Volgens mijn da niet.........Ik hoop dat de stronghold vruchten gaat afwerpen...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#179664
Bij plekken aan de kop denk ik altijd eerst aan een voedselallergie. Mijten komen niet zo vaak voor bij katten. Maar als hij ze onder de microscoop heeft gezien............
Ik zou sowieso een poosje alleen kvv geven.
Door tine
#179716
Wat ik vreemd vind,is dat hij huidmijt constateert( hij heeft een afkrabsel gemaakt en onder de microscoop bekeken) en ook het woord voedselallergie noemt......Volgens mij passen die twee dingen niet bij elkaar.......

Het zijn rode plekken met een korstje erop.......Hij heeft er geen noemenswaardige jeuk van.......Bij het oor is het nu wel opgeknapt.Niet meer rrod maar mooi roze......Tis zo sneu...Een mooie witte kat met van die rode plekken........Zoals al gezegd eet hij sinds een half jaar felidae en carnibest...Dus nu voorlopig maar even alleen vlees....Hopelijk valt het allemaal mee...

Ik dacht overigens dat felidae een hypo allergeen voer was???
Door Lizzy
#179717
Ik heb even naar de ingredienten van de brok gekeken en dit kan geen hypoallergeen voer zijn. Ten eerste bevat het lijnzaad en alfalfa en ten tweede bevat het diverse soorten vlees en vismeel. Het is niet gezegd dat het van dit voer komt hoor, maar een kat is eerder allergisch voor brokken als kvv. Welk kvv geef je?
Door Rosita
#180095
Stronghold werkt bij katten tegen vlooien, oormijt, spoelwormen en haakwormen :P. Verder staat er dat bij oormijt een eenmalige toediening van een pipetje voldoende is. Waarschijnlijk dacht de DA daarom aan een voedselallergie, omdat het na een behandeling nog niet over was. Heeft de DA bij de tweede keer weer opnieuw huidmijt gevonden of heeft hij daar niet meer naar gekeken? Persoonlijk vind ik Felidae een van de betere brokken die er op dit moment zijn, maar het blijft een brok. Ik zou dus een paar weken alleen maar CB geven (misschien zit er in prins lijnzaadolie). Verder ben ik niet zo op smeerseltjes bij katten. Heb ooit iets op een van mijn katten gesmeerd waardoor de boel alleen nog veel erger werd. Beter lijkt het mij dan ook om de boel gewoon eens twee weken met rust te laten en dan kijken hoe het verder gaat op uitsluitend vers vlees.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door