Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1786086
hallo

ik wil graag jullie advies.
Nadat ik mijn sheltie met succes overgestapt is naar de barf, ben ik ook begonnen mijn malteser over te zetten.
De eerste paar dagen gaf ik hem KVV, wat gelijk heel goed ging.
Ik dacht dat hij niet erg gevoelig was en heb hem daarna op de barf gezet met kipnekken als vleesbot.
Ook gaf ik hem al wat vlees (zalm of rund of hert). Toen werd zijn ontlasting wat dunner waardoor ik hem alleen vlees en vleesbot gaf maar na een paar dagen ging het toch nog slechter en had hij flinke diarree en bloed bij de ontlasting. Gisteren at hij ook niet meer, heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat het waarschijnlijk een dikkedarm ontsteking was.
Gelukkig heeft hij vandaag niet meer gepoept (het is nog ochtend) en begint al weer een beetje te eten. Ik geef hem nu kleine porties witte rijst.
Ook heb ik zojuist Okugest tabletten gehaald van vsm ter ondersteuning van zijn darmen.
Hij weegt 6 kg, kan ik dan 1/4 dosis van wat mensen krijgen geven? en dat drie maal daags?
Nu ben ik wel aan het denken hoe ik straks hem het beste en veiligste kan voeren.
Zal ik die okugest dan blijven geven totdat hij helemaal overgestapt is op barf en dit wel goed gaat?
De overstap op barf vind ik ook wel moeilijk, zal ik nu alleen kipnek met gemalen rundvlees geven en dat overgoten met kokend water?
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
alvast bedankt!
Door Lizzy
#1786097
Deze aanval van diarree kan door de voeding komen maar hoeft niet hoor. Er heerst van alles en nog wat.

Tja, ik ben fel tegenstander van het geven van gekookte rijst. Dat verteert een hond niet. Ik ben een groot voorstander van of vasten of hetzelfde blijven voeren dat je altijd voert. In jouw geval is KVV dan handiger.

En dat zou ik in jouw geval doen. Terug naar KVV en dat voorlopig blijven geven. Met probiotica. Okugest heeft alleen zin zolang hij deze diarree heeft maar daarna moet je er (vind ik) mee stoppen. Zodra hij weer helemaal in orde is, kun je voorzichtig beginnen met het geven van 1 kippennekje. En als dat goed gaat, ga je steeds weer andere dingen erbij geven. En als dat goed gaat, ga je steeds meer barf geven en steeds minder KVV. Tot je over bent op BARF.

Je kunt nu bij het overschakelen naar KVV even 2 dagen de boel overgieten met gekookt water. En dan kun je daar weer mee stoppen. Bij de overgang naar barf zou ik geen gekookt water gebruiken. Want aan jouw verhaal te lezen is rauw niet het probleem. Anders zou hij bij KVV al problemen hebben gekregen.
#1786220
oke, dankjewel.
Ik ga het proberen, dat van rijst wist ik niet. Voorheen werd altijd gezegd dat als de hond ziek was je rijst kon geven. Maar goed dat je me dit nu verteld, ik wil natuurlijk dat hij weer zo snel mogelijk de oude is.
Hij is vandaag weer lekker levendig dus maak ik me al wat minder zorgen.
Ik laat wel even weten hoe het gegaan is.
Door Lizzy
#1786363
[quote="viperenoscar"]
oke, dankjewel.
Ik ga het proberen, dat van rijst wist ik niet. Voorheen werd altijd gezegd dat als de hond ziek was je rijst kon geven. Maar goed dat je me dit nu verteld, ik wil natuurlijk dat hij weer zo snel mogelijk de oude is.
Hij is vandaag weer lekker levendig dus maak ik me al wat minder zorgen.
Ik laat wel even weten hoe het gegaan is.
[/quote]

Veel dierenartsen adviseren het ook nog steeds. Maar veel dierenartsen hebben dan ook geen verstand van voeding.

Beterschap!
#1793069
Ja mijn dierenarts had ook nog maar kort geleden voor het eerst van Barf gehoord.
Ik wil je bedanken voor de tips!
Met oscar gaat het inmiddels goed, ben nu heel voorzichtig bezig hem weer op barf te zetten. Doe het in eerste instantie met rundergehakt en een kipnek per dag, en wil het zo uitbreiden naar meer kipnekjes en daarna ook met vlees varieeren. Is hert ook minder laxerend ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door