Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ria7
#1785831
Puk heeft twee soorten bacteriën in zijn oor.Pseudomonas aeruginosa en de andere bacterie ,enterococcie.De eerste is bijna niet te bestrijden en kan tot gevolg hebben dat zijn hele gehoorgang moet worden verwijderd of worden ingekort.
Ik heb nu speciale antibiotica en zalf.Heeft iemand ervaring met deze bacteriën?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1785847
ria , welkom op het barfplaats forum ;)
vertel eens wat meer over puk en jezelf  :)
Door Lizzy
#1785916
Ria7 schreef: Puk heeft twee soorten bacteriën in zijn oor.Pseudomonas aeruginosa en de andere bacterie ,enterococcie.De eerste is bijna niet te bestrijden en kan tot gevolg hebben dat zijn hele gehoorgang moet worden verwijderd of worden ingekort.
Ik heb nu speciale antibiotica en zalf.Heeft iemand ervaring met deze bacteriën?
Ja, ik.
De celwand van P. aeruginosa is zeer impermeabel voor antibiotica en bovendien bezit deze bacterie een efflux pomp (MexAB-OprM) waardoor antibiotica naar buiten gepompt worden. De oraal toedienbare ß-lactam antibiotica, ampicilline, amoxicilline, de eerste generatie cefalosporines (cefadroxil, cefalexine, cefatrizine, cefradine), de tweede generatie cefalosporines (cefaclor, cefuroxime), de macroliden, de tetracyclines, cotrimoxazole, de nitrofuranen, hebben geen effect op P. aeruginosa. De parenterale antibiotica behorend tot deze klassen hebben ook geen effect.
P. aeruginosa is gevoelig voor de aminoglycosiden, het nefrotoxische colistine en het verwante polymyxine B, de anti-Pseudomonas penicillines (piperacilline, ticarcilline), de anti-Pseudomonas cefalosporines (ceftazidime, cefepime, ea), de carbapenems (imipenem, meropenem) en de fluoroquinolones. Van de oraal toedienbare antibiotica zijn enkel de fluoroquinolones bruikbaar. Van de huidige fluoroquinolones is ciprofloxacine de meest actieve molecule. Ernstige infecties worden doorgaans behandeld met een combinatie van een anti-Pseudomonas-penicilline of een anti-Pseudomonas-cefalosporine met een aminoglycoside of een fluoroquinolone. Swimmer’s ear kan doorgaans goed lokaal worden behandeld (polymyxine B, neomycine, 2% azijnzuur…).
Bron: http://www.mcharts.be/artsen/Documenten ... 2000lm.pdf

Mijn hond Whoofer (Basset) had deze bacterieen in haar oor. Ik heb jarenlang aan lopen tobben. Zij is uiteindelijk behandeld met een AB waar de bacterie nog wel gevoelig voor is (alleen lokaal behandeld). Dat hielp wel maar ze bleef ontzettend gevoelig voor oorproblemen. De kunst is om het oor na behandeling droog te houden (dus ook niet steeds met reiniger in het oor klooien. Gelukkig zwom Whoofer niet). En de weerstand van de hond zo hoog mogelijk te houden. Ik weet niet precies wat je voert? Ik neem aan vers/rauw? 
Door Ria7
#1786147
Ik had al naar een topic gezocht waarin je jezelf kon voorstellen,maar ik kon die niet vinden.Ik zal mij even voorstellen .Ik ben moeder van drie volwassen zonen en oma van 4 kleinkinderen .Ik ben met honden opgegroeid,zo ook mijn zoons .Ik ben nooit langer dan twee jaar zonder een hond geweest.Ik heb twee Cavalier King Charles Spaniëls .Zij zijn nu 5 jaar oud.Zij zijn allebei behoorlijk ziek.Om Puk en Cappy hun hele verhaal te lezen en ook een filmpje van Puk te kunnen zien, refereer ik naar deze website
(http://members.upc.nl/j.teunissen83/ ) waar in hun hele verhaal te lezen is onder het item; Overzicht met verhalen van honden met deze ziekte
Door diergedrag
#1786206
Je zou je hond colloïdaal zilver kunnen geven en daarmee ook het oor druppelen. Het versterkt de weerstand en werkt bacteriën tegen.
Door Lizzy
#1786361
diergedrag schreef: Je zou je hond colloïdaal zilver kunnen geven en daarmee ook het oor druppelen. Het versterkt de weerstand en werkt bacteriën tegen.
En dat kan in de oren wel eens hysterisch verkeerd uitpakken bij deze bacterie. Volgens mij heeft Angelique daar ervaring mee. Bovendien moet je bij deze bacterie zorgen dat het oor uiterst droog blijft. Wat wel een goed idee is, is het inwendig geven, zilverwater.
Gebruikersavatar
Door nova
#1786434
Er zijn oordruppels die het oor  laten opdrogen, in die druppels zit o.a. alcohol.
Ik heb ze via mijn DA gekregen met een afbouwschema.
Je begint met 3 weken 3xdr. /week, om terug te gaan naar 2x dr. per week en eindigen met een onderhoudsdosering  van 1x per week druppelen.
Maar je mag deze niet gebruiken bij een oorontsteking, pas als deze gekeerd is mogen deze druppels ingezet worden.
Oorproblemen zijn we hier helaas ook bekend mee :-\De enige zalf die nog helpt is meteen ook de heftigste.
Nystatriam.... en nog wat
Door diergedrag
#1786868
Lizzy schreef: En dat kan in de oren wel eens hysterisch verkeerd uitpakken bij deze bacterie. Volgens mij heeft Angelique daar ervaring mee. Bovendien moet je bij deze bacterie zorgen dat het oor uiterst droog blijft. Wat wel een goed idee is, is het inwendig geven, zilverwater.
Wat goed dat je het even aanvult! Weer wat geleerd :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1786882
nova schreef: Er zijn oordruppels die het oor  laten opdrogen, in die druppels zit o.a. alcohol.
Ik heb ze via mijn DA gekregen met een afbouwschema.
Je begint met 3 weken 3xdr. /week, om terug te gaan naar 2x dr. per week en eindigen met een onderhoudsdosering  van 1x per week druppelen.
Maar je mag deze niet gebruiken bij een oorontsteking, pas als deze gekeerd is mogen deze druppels ingezet worden.
Oorproblemen zijn we hier helaas ook bekend mee :-\De enige zalf die nog helpt is meteen ook de heftigste.
Nystatriam.... en nog wat
Neonystatriam werkt inmiddels ook niet meer altijd, mede dankzij dierenartsen die dit middel zonder kweek te pas en te onpas inzetten.
Door hamada
#1787753
zou een kruidentinctuur niet kunnen werken? Ik weet nog dat Prince, onze kat met een afschuwelijke ontsteking in zijn oogkas (steeds weer terugkomend na een AB kuur), fantastisch herstelde met druppels die Hitam toen heeft voorgeschreven. Of zijn deze bacterieen zo agressief dat dat niet goed uitpakt?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door