Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1786037
Hallo allemaal,

gister naar de rasloze hondendag gewest in Apeldoorn. Dana is eerste geworden in haar klasse!!

Dana "staat voor graag een tikje Frans" zei de keurmeester en Eddie "staat voor wat frans met wat zwakke polsen".

Nu lees ik één en ander over voeding. Heeft iemand heeft ervaring in ow eet iemand hier meer over? Ik zou graag weten wat ik hiermee kan. Ik ga ook de dierenarts en een dierfysiotherapeut bellen voor informatie.
Door Lizzy
#1786053
Gefeliciteerd!

Dit schrijft Ir Nic Dhont erover (maar in een boekje dat al vrij oud is):

"Franse stand komt veel voor bij jonge honden tot 9 maanden en bij slecht gevoerde honden. Het spierstelsel en de gewrichtsbanden zijn te zwak en kunnen het lichaamsgewicht niet goed verdelen. De hond drukt ter ondersteuning de ellebogen tegen de borstkas, zodat de voeten naar buiten draaien. Over het algemeen komt het door overvoeding. Voornamelijk door te veel eiwitten waardoor onbalans bestaat en de stofwisseling wordt ontregeld. Direct aanpassen van voeding en zonodig ontwormen, is aan te bevelen. Over het algemeen trekt deze verkeerde stand, binnen enkele weken weer weg. Soms wordt door de dierenarts extra vitamine E voorgeschreven, dit is echter afhankelijk van de verstrekte voeding. In veel soorten voer wordt het vitamine E niet of nauwelijks benut. Vitamine E is een vitamine dat in samenwerking met andere stoffen wordt benut en opgenomen".

Dus, een paar kleine vraagjes aan je:

Hoe oud zijn Dana en Eddie? Wat voor ras is het? Wat eten ze?
Door _Sandra_
#1786096
Angelique schreef: Ik denk dat als jouw vriezer gearriveerd is dat dit probleem zich vanzelf oplost :)
Dit vraag ik mij af... ze hebben een hele tijd op rauw gezeten namelijk.
Dana is nu 1 jaar (vandaag) en Eddie is 7 maanden.
Ik heb wel op het oog gevoerd en Eddie is nogal een vreetzak. Bij Dana geloof ik niet dat zij overvoerd is, zij eet vrij weinig. Minder dan de aanbevolen hoeveelheid voor ene kleine hond.

Het zijn lancashire heelers.

Hoe zou ik met rauw voeren de hoeveelheid eiwitten kunnen beperken?
Door Lizzy
#1786103
_Sandra_ schreef: Dit vraag ik mij af... ze hebben een hele tijd op rauw gezeten namelijk.
Dana is nu 1 jaar (vandaag) en Eddie is 7 maanden.
Ik heb wel op het oog gevoerd en Eddie is nogal een vreetzak. Bij Dana geloof ik niet dat zij overvoerd is, zij eet vrij weinig. Minder dan de aanbevolen hoeveelheid voor ene kleine hond.

Het zijn lancashire heelers.

Hoe zou ik met rauw voeren de hoeveelheid eiwitten kunnen beperken?
Hoe zit het met de erfelijke belastbaarheid van Dana? Komt de Franse stand in haar lijnen voor? Want ik zie wel degelijk ook een erfelijke component, ook al heeft Dhont het daar niet over. Dana zal waarschijnlijk Frans blijven staan. Eddie kun je extra vitamine E geven, rustig aan met voeren, wel veel afwisselen. Wat voor rauw geef je? Bij Eddie kan het nog helemaal weg trekken, hij is jong.

Staan ze ook werkelijk Frans? Ik bedoel, sommige keurmeesters vinden zo ongeveer alle honden Frans staan (of koehakkig). Als je er net zo een hebt getroffen, weet je waarom allebei jouw honden Frans staan (zonder dat er misschien echt sprake is van echt Frans staan). Kun je een foto maken?
Door _Sandra_
#1786110
heb foto's gemaakt, zal even naar foto's van voorouders kijken... nooit zo opgevallen. Ik geloof wel in erfelijkheid.
Ik gaf echt rauw later, eerst kvv gedaan. Kip, eend, rund, paard, kwartel met name.

Dana (die valt echt wel mee). die heeft het in het begin net als Eddie gehad ongeveer, maar de polsen zijn echt veel rechter geworden met de tijd:
Afbeelding

Eddie:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op ma 11 okt 2010, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1786128
Ja, ze staan inderdaad wat Frans. Nou ben ik totaal niet bekend met dit ras maar als ik google op dit ras en naar de afbeeldingen kijk, dan zie ik persoonlijk vrijwel alleen maar hondjes met iets zwakke polsen en naar buiten gedraaide pootjes. Hoort het er niet gewoon een beetje bij, bij dit vrij laagbenige ras?
Door Lizzy
#1786133
Als je lekker afwisselend voert (ik tel 5 diersoorten. Dat is prima, zolang je alle 5 goed afwisselt), je volgens ongeveer 'de percentages' voert (en daar zit behoorlijk wat marge): dan gaat het met Eddie ook wel goed komen hoor. Je kunt voor je eigen gemoedsrust wat extra vitamine E rijke voedingsmiddelen geven (groenten, rauwe noten, rode palmolie, etc). Maar ik zou me eerlijk gezegd geen zorgen maken. Ik denk dat dit puur erfelijk is en niks te maken heeft met voeding.

Biscuit (mijn pup van 7 maanden) staat ook Frans op het moment. Linga stond dat ook op die leeftijd. Ik in de stress. Is vanzelf goed gekomen.

Ik denk dat Dana echt prachtig staat voor dit specifieke ras en dat Eddie nog een stukkie moet groeien. Komt goed :-*
Door _Sandra_
#1786140
Okee, bedankt lizzy voor je moeite.

Over Dana maak ik me zeker geen zorgen, maar dan hoor je over blessuregevoeligheid en zo... poeh poeh...

Die rauwe noten... welke mag ik geven? Walnoten? Hazelnoten?
En waar is die rode palmolie te koop?
Door saluki
#1786153
ik vind dat de donkere hond helemaal geen franse stand heeft, zoals Lizzy al zegt hoort dit niet bij de laagbenigen? Mijn ras de Saluki moet een ietwat franse stand hebben van voren gezien van opzij wat hoeking in de pols.
Echt een Franse stand die vaak te wijten is aan voedings fouten of overbelasting kun je herkennen als de ellebogen vlak tegen elkaar staan a.h.w geknepen of juist naar buiten gedraaid. Ook als de hond een te smal front heeft zie je vaak een wat andere stand van de voorbenen maar dit ziet er volgens mij redelijk normaal uit.
Door _Sandra_
#1786185
Ze staat alleen wat nauw, maar dat is niet altijd.
Max, haar boer heeft net zo'n rechte poten als zij heeft, daar zitten dus goede genen kan ik wel zeggen.

Wat vind je dan van Eddie Saluki?
Door diergedrag
#1786198
Gefeliciteerd!

Je kan Schüsslerzout nr 1 geven (Calcium fluoratum). Dat is een homeopatische verdunning en heft geen absolute tekorten op (als daarvan sprake zou zijn) maar zorgt wel voor een betere verdeling en versterkt de banden.
Vooral de zwart/bruine hond ziet er zo op de foto prima in orde uit :)
Door saluki
#1786233
misschien wat zwakke polsen en dan alleen rechtsvoor, , hij is nog jong bij mijn Saluki's geef ik dan primeval puppy gelatinaat met zeer goede resultaten en wat minder beweging vooral het draaien en spelen op kleine plaatsen. Ik heb de ervaring dat het wel goed komt en dat het geen voedingsgebrek is van te weinig kalk of a d.
hier moet je juist heel erg mee oppassen dat je niet te veel geeft.
Door diergedrag
#1786240
saluki schreef: misschien wat zwakke polsen en dan alleen rechtsvoor, , hij is nog jong bij mijn Saluki's geef ik dan primeval puppy gelatinaat met zeer goede resultaten en wat minder beweging vooral het draaien en spelen op kleine plaatsen. Ik heb de ervaring dat het wel goed komt en dat het geen voedingsgebrek is van te weinig kalk of a d.
hier moet je juist heel erg mee oppassen dat je niet te veel geeft.
Schüssler zouten kun je zonder gevaar geven omdat het een homeopatische oplossing is. Het wordt ook vaak ingezet bij gewrichtsklachten zoals artrose.
Door saluki
#1786267
met kalk bedoel ik de preparaten zoals gistokalk e.d niet dat wat jij bedoelt.
is dat wat jij noemt overal verkrijgbaar? zou het voor mijzelf wel willen proberen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door