Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door vitess
#1785552
Een tijdje terug, toen Sanne nog veel jonger was, wilde ik van vers vlees overschakelen op barf. Door omstandigheden is hier niet echt iets van gekomen maar vorige week toch weer een haring, konijneoor en paar andere dingetjes geprobeerd. Het ging erg goed, ze heeft er enorm van genoten en ik wil nu starten met de helft barf/helft kvv. Sanne is een golden van 30kg. Ze krijgt dan 300 gram kvv 's ochtends en 300 gram barf 's avonds.
Als ik de percentages verdeel zou ik het als volgt doen:
- 45% vleesbot = 135 gr p/d
- 10% groente = 30 gr p/d
- 5% orgaan = 15 gr p/d
- 5% vis = 15 gr p/d
-35% spiervlees = 105 gr p/d
Het lage percentage orgaan heb ik gedaan omdat ze ook nog kvv krijgt, waar dit al genoeg in zal zitten. Ik wist niet precies of ik vis ook apart moest uitrekenen. Als ik die percentages zo zie dan lijkt het me wel een werkje om dit voor elke dag zo te gaan afwegen. Zou dit ook anders kunnen? Orgaan zou ze dan 105 gr per week mogen, kan ik daar ook 2 x 50 gr van geven bijvoorbeeld? En vis, misschien één dag een vismaaltijd van 100 gr? Dan krijgt ze toch wat ze moet hebben per week.
Klopt het dat ik wel het beste iedere dag vleesbot en spiervlees kan geven? Nou, een wirwar aan vragen maar ik ben soms net wat te voorzichtig...
Gebruikersavatar
Door nova
#1785854
Zoals jezelf aangeeft  mag je de hoeveelheid vis of bijv orgaan van 1 week in 1 maaltijd geven.  :)
Heb je ook wat in diverse diersoorten om te vermelden?
percentages die je vernoemt lijkt niks mis mee, en af en toe mag je een eitje bijgeven  :)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1785935
Je hoeft niet elke dag iets te geven ,ik doe dat ook niet,anders wordt het zo klein allemaal.

Dus de ene dag vleesbot en dan de andere dag visdag en dan weer spiervlees of hoe je dat ook wilt gaan doen.

je kan bijv. 4 vleesbotdagen doen dan kan je 236 per keer geven .

Ik reken uit x 7 gedeeld door zoveel dagen dat ik iets wil geven.

en als het een keer beter uitkomt kan je de KVV laten en dan ook in de ochtend barf geven.
Door vitess
#1785952
Eigenlijk moet ik dus zorgen dat ik in een week aan de percentages kom, en dan komt het dus niet zo precies welke hoeveelheid per dag als ik het goed begrijp. Dat is prettig, want anders worden het zulke kleine beetjes. Ik heb gemerkt dat Sanne bij alleen kvv nogal gefocused blijft op eten, en dat ze na het eten van wat barfdingen meer voldaan is. Ik wil het daarom eerst even half half doen (ook voor manlief die nog net niet om is al vindt 'ie het wel leuk om Sanne met zo'n konijneoor te zien genieten). Heb wel het vermoeden dat dit verslavend gaat werken, vind het nu al erg leuk om van alles uit te zoeken. Zodra ik zeker weet dat ik dus een beetje in de buurt zit met mijn percentages en dat ik dit kan verdelen over de hele week zal ik mijn menu hier neerzetten. Qua diersoorten wil ik haar alles voeren, behalve kip en rund.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1785963
Inderdaad als je maar in 1 of 2 weken alles hebt gegeven.

Ik doe orgaan 3 x per week geven anders is het diarree en dan doe ik het altijd als ik vleesbot geef die dag.

Succes met het maken van je menu :)
Door vitess
#1785981
Oke, dus orgaan beter in combinatie met vleesbot. Nou wil ik niet veel orgaan extra geven omdat ik nog voor de helft kvv voer. Daarom had ik 5% orgaan bedacht, is dit een beetje in de richting en zoja.. is er dan nog speciaal orgaan wat ik het beste kan geven?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1786083
Dat is voor mijn honden beter,sommige honden hebben nergens last van als ze het in een keer krijgen dat orgaan.
Door Anne in Zweden
#1786535
Je kunt inderdaad flexibel zijn in de combinaties die je voert. Zelf geef ik meestal wel iedere dag vleesbot en vlees, maar slechts 1 x per week hart, lever en nier (dus de hele weekhoeveelheid in één keer) en 2 x per week pens en 2 x groente (dus de hele weekhoeveelheid verdeeld over 2 keer).
Qua orgaan: ik denk dat veel kvv's voornamelijk pens en lever bevatten, omdat dat de goedkopere orgaansoorten zijn, dus ik zou kiezen voor nieren en misschien ook hart om erbij te geven.
Door vitess
#1787682
Was eigenlijk nog aan het twijfelen over de groente, dit zit natuurlijk ook nog in de kvv die ze 's ochtends krijgt. Is 10% dan niet een beetje overdreven? Zoja, hoeveel kan ik dan beter doen en waar kan ik dan iets meer van geven, spiervlees misschien?
Door Lizzy
#1788104
[quote="vitess"]
Was eigenlijk nog aan het twijfelen over de groente, dit zit natuurlijk ook nog in de kvv die ze 's ochtends krijgt. Is 10% dan niet een beetje overdreven? Zoja, hoeveel kan ik dan beter doen en waar kan ik dan iets meer van geven, spiervlees misschien?
[/quote]

De hoeveelheid groenten is KVV is erg beperkt hoor dus die 10% lijkt me prima.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door