Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1781987
Hoi allemaal,

We hebben pas onze eerste hond gekocht. Een schipperke van nu ruim 4 maanden. De fokker adviseerde ons om geen brokken te voeren maar of te gaan BARF-en of KVV-en. Dit advies hebben we opgevolgd en we hebben gekozen om Carnibest aan te schaffen omdat ze daarvan een speciale pupversie hadden. De eerste weken at onze Skip het vol smaak en da bak was zo leeg. Hij vond het zelfs lekkerder als het voer van de fokker. Nu komt hij ineens niet meer bij me staan als ik zijn voer haal. Ook als ik zijn bak laat zien komt ie niet meer. Ik moet hem bij zijn bak zetten, dan eet ie een paar happen en dan loopt ie weer weg.
Ik snap er niks van...
We hebben wel eens zakjes van Pedigree gegeven als we weg moesten omdat je de Carnibest niet zo makkelijk kan meenemen. Die lijkt ie ook onwijs lekker te vinden.
Net wilde ie weer zijn bak niet leegeten en had er een paar broekjes over gestrooid van een gratis zakje van de dierenarts. De brokjes at meneer gewoon op en het vlees liet ie liggen...
Nu las ik wel wat over verschillende diersoorten en gevarieerde voeding...
Moet ik nu ook andere soorten Carnibest in huis halen? Ook als dit nog geen pupvoeding is?
Tips en oplossing zijn zeer welkom.
#1782280
Welkom op Barfplaats  :)

De pup variant van Carnibest is alleen wat fijner gemalen dan de andere varianten.
Dat wordt vaak gebruikt om pups mee af te spenen maar een pup kan al heel snel zelf kauwen dus kan de pup variant vervangen worden door andere smaken (en evt. andere merken).
Ik zou dus inderdaad lekker af gaan wisselen met andere smaakjes.
Als je er een ander merk bij wil gaan geven dan zou ik wel opletten dat je een merk neemt wat een natuurlijke calciumbron gebruikt (gemalen botten).
Zeker voor de periode dat je pup volop in de groei en zijn ontwikkeling is, is dat extra belangrijk.

Wat is het gewicht van de pup en hoeveel krijgt hij te eten?

Als de fokker zelf ook kvv en barf geeft dan zou je ook eens contact met hun opnemen voor tips en overleg.
Zij vinden het vast ook fijn om hun pup kopers vooruit te kunnen helpen met dit soort dingen.
#1782821
[quote="HannekeKjell"]
Welkom op Barfplaats  :)

De pup variant van Carnibest is alleen wat fijner gemalen dan de andere varianten.
Dat wordt vaak gebruikt om pups mee af te spenen maar een pup kan al heel snel zelf kauwen dus kan de pup variant vervangen worden door andere smaken (en evt. andere merken).
Ik zou dus inderdaad lekker af gaan wisselen met andere smaakjes.
Als je er een ander merk bij wil gaan geven dan zou ik wel opletten dat je een merk neemt wat een natuurlijke calciumbron gebruikt (gemalen botten).
Zeker voor de periode dat je pup volop in de groei en zijn ontwikkeling is, is dat extra belangrijk.

Wat is het gewicht van de pup en hoeveel krijgt hij te eten?

Als de fokker zelf ook kvv en barf geeft dan zou je ook eens contact met hun opnemen voor tips en overleg.
Zij vinden het vast ook fijn om hun pup kopers vooruit te kunnen helpen met dit soort dingen.
[/quote]

Bedankt voor de tip, ik wist niet dat dat voor het afspenen gebruikt werd. Wij zagen 'pup' staan en namen aan dat we het tot een jaar moesten gaan geven. Maar dan gaan we de andere smaken ook halen en dan wisselen we het gewoon af. Wel balen dat we nu zoveel van die soort gekocht hebben maar dat zal wel opkomen...
Hij is nu 4,6 kilo. Ik weet niet precies hoeveel hij krijgt per keer, maar we geven hem 4 keer per dag te eten. Op de verpakking staat 40-60 gram per kilo per dag en ik geloof dat we daar ook wel aan komen.
De pedigree was eigenlijk alleen als we ergens heen gingen en geen KVV mee konden nemen maar ja, dan denk je, hij moet toch eten...We gaan proberen wat strenger te zijn. Dan maar een keer geen eten...
#1783211
De 'pup' is exact hetzelfde als 'natuur', maar dan fijner gemalen. De natuur-versie hoef je dus niet aan je assortiment toe te voegen ;)
Rond de 4 mnd. begint een fase die ze 'rangordefase' noemen. Hierin gaan ze uitproberen. En één van de dingen is "Wat gebeurt er als ik niet eet?"
Het laatste wat je jouw pup leren wilt is "Dan gaat ze baas aan de slag om het nóg lekkerder te maken" :biggrin2:
Als je pup niet eet, geen aandacht aan besteden, maar na een kwartier resoluut de bak weg halen en écht pas weer aanbieden bij de volgende etenstijd.
Dus niet aanmoedigen, niet voeren, niet opleuken.. Alle aandacht die je er aan geeft is beloning van ongewenst gedrag en geeft je pup goede hoop dat je over stag gaat.
Als een puppy ziek is ligt eea natuurlijk anders, maar daarvan is nu geen sprake.
Een koppig puppy kan dit overigens best een volgende maaltijd herhalen. In dat geval: koppiger zijn dan je pup ;)
#1783582
Op de verpakkingen die je nu gaat kopen staat waarschijnlijk een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zo'n 20 gram per kilo.
Dat is voor volwassen honden, pups hebben wat meer nodig (zoals ook op de pup variant vermeld wordt).
4-6% (40-60 gram per kilo per dag) vind ik overigens niet zo heel erg veel voor een pup van 4 maanden, maar het zou kunnen dat ie een beetje verzadigd is.
Kan je zijn ribbetjes nog voelen onder een dun laagje spek?
#1783791
We hebben gekeken hoeveel we hem gaven en het was inderdaad iets meer als dat nodig was voor hem.
Dan zal hij misschien inderdaad gewoon nog te vol zitten van de vorige maaltijd.
Nu wilde hij weer maar een paar happen eten - om 7 uur en hij had om 3 uur gegeten, de hele maaltijd - dus misschien is het inderdaad beter om terug te gaan naar 3 keer per dag eten.
Morgen gaan we andere smaken kopen en dan zien we wel hoe het gaat.
Dan laat ik het wel weten ^^

Van tandjes heb ik nog niks gemerkt...wat zou hij dan verder kunnen aangeven als hij daar last van heeft?
#1784589
Ik raad je aan te voeren op het oog vanaf nu, zolang hij er goed uitziet en goed aanvoelt (ik hou van een dun laagje spek op de ribjes bij een pup), geef je de goede hoeveelheid. Je eigen pup geeft je meer informatie dan de verpakking, dat is een richtlijn. 3 keer per dag lijkt me ook slimmer.

Kijken jullie regelmatig in zijn bekje? De meeste pups beginnen te wisselen met de voortanden, dan zie je een mooi fietsenrekje :D, daarna gaan de wat grotere tanden en kiezen. Van die voortanden hebben ze zelden last met eten, de kiezen kunnen meer last geven. Sommige pups krijgen zelfs paars-rood tandvlees wat opgezet en pijnlijk is! Meestal gaan de kiezen niet allemaal tegelijk maar ik ken wel pupjes die wel in een paar dagen tijd alles wisselden en dat is ook geen pretje voor ze.
Als je het idee hebt dat hij pijn in z'n bekje heeft door het wisselen kan je de KVV iets koud geven (niet rechtstreeks uit de koelkast maar nog wat koel), dat is fijn aan het tandvlees. Een appeltje uit de koelkast om in de bijten vinden sommige pupjes ook heel fijn tijdens het wisselen, vergelijk het maar met een bijtring voor een baby'tje.
#1785943
Zaterdag hebben we twee andere smaken gehaald en in kleine plakjes gezaagd.
Ik heb een klein beetje van de andere smaak gemengd met een beetje pupvoer en hij at het allemaal op.
Hij deed even moeilijk met een wat groter stukje vlees (is ie niet gewend en hij wist ineens niet meer hoe ie moest kauwen volgens mij :P) maar verder ging alles op.
Hij likte zelfs nog even zijn bak na, iets wat ie al een tijdje niet meer deed.
Hij spuugde wel een beetje uit dus mss toch iets te snel gegeten.
De twee volgende maaltijden ook weer alles op en spuugde hij niet meer.
Nu alleen nog even de pupvoeding opmaken door hem steeds te mengen en dan hoeven we die niet meer te kopen, dan kunnen we meer smaken aanschaffen en andere merken ook eens gaan proberen.
Is er ergens een lijstje te vinden van merken die een natuurlijke calciumbron bevatten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door