Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ingrid B.
#1785626
Ik ga binnenkort 2 katten adopteren,die gewend zijn om brokken en paté uit blik te eten...omdat al mijn honden op vers vlees staan wil ik ook de katten gaan omzetten op vers vlees en vis.Ik woon in Frankrijk en kant en klare verse voeding hebben/kennen ze hier niet...dus hoe moet ik zelf gaan samenstellen?
Want een kat heeft meer eiwitten nodig dan een hond!Wat mag ik ze geven en hoeveel?

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

hartelijke groet van Ingrid en haar dieren
www.123website.nl/Goudenhartjes1
Door Too
#1785652
Hi Ingrid, leuk hoor poezels erbij!

Een katten menu is niet zo ingewikkeld:
40-50% vleesbot
15% orgaan [iig lever, nier,hart ]
35-45% spiervlees

In eerste instantie echt zachte botten voeren : kippennek [evt voorpletten met de hamer] zodat ze kunnen wennen aan de vertering van bot
daarna kan je goed bevleesd bot van kleinere dieren voeren : kip, eend, konijn [van deze 3 vinden de mijne de achterpoten te hard, de rest gaat prima], patrijs, parelhoen, kwartel, duif.

Af en toe een vet visje voor de omega3, rauw eitje [van een heel ei krijgen ze hier nog al eens platte poep] of 1dags kuiken

Voila... keus genoeg :)

Ik ben benieuwd hoe t gaat!
Door Ingrid B.
#1785670
Dank je wel,Too :)
Ik ben ook erg benieuwd of ik ze krijg overgezet en hoe ze het gaan vinden en anders moeten ze maar muizen gaan vangen,haha...
Ik zal even vragen hoeveel ze wegen...nu zitten ze nog bij een opvangadres...maar als hun 'abri' is ingericht worden ze naar me toe gebracht...hun avonturen zijn te lezen op mijn site.

hartelijke groet van Ingrid en co
Gebruikersavatar
Door koekje
#1785770
welkom!

wat too zegt. ik heb er weinig meer aan toe te voegen. frankrijk is een barf-walhalla, je kan vrij makkelijk bijna alles halen. het is alleen iets duurder dan hier, want de Fransen eten zelf ook graag orgaanvlees bv.
barfen voor de kat is eigenlijk zowat hetzelfde als voor de hond. je voert ongeveer 3% van het lichaamsgewicht (kittens natuurlijk naar behoefte) en geen pens, wat dat moeten veel katten niet en geen groentemix, want daar doen katten niet zo veel mee. liefst minimaal 5 diersoorten en rekening houden met het formaat van de kat met de hardheid van de botjes (lamsribben zullen ze niet wegkrijgen).


als je de poeskes naar buiten laat en ze dan muizen laat vangen, let er dan wel goed op. ik vind dat er in frankrijk nogal veel muizengif wordt gebruikt en het is ook erg makkelijk te bemachtigen bij iedere bricolage of hypermarché.
Door Ingrid B.
#1785850
Hoi Koekje,

Een Barfwalhalla?  :biggrin2: Het is hier werkelijk vréselijk duur allemaal,omdat wat je zegt ze zelf alles eten!Ik mag al blij zijn,dat de slager afvalvlees van het rund voor mij achterhoudt(viande pour animaux)en betaal dan nog 3,80 u de kilo!Heel erg jammer ook,dat ze hier geen vuile pens mogen verkopen!(voor mijn honden dan)
Maar goed,we gaan eens kijken wat de poezenkinders gaan verorberen en anders vraag ik het wel weer hier aan jullie.

Voor muizengif hoef je niet bang te zijn!Ik woon héél afgelegen à la campagne en mijn buren van 500 meter verderop hebben ook katten rondlopen;dus die zullen die troep wel niet gebruiken ook...

Dank in elk geval voor je antwoord! ;)
Laatst gewijzigd door Ingrid B. op ma 11 okt 2010, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ingrid B.
#1816222
Op 3 november zijn  Léon en Carla dan gearriveerd!Ik geef ze nu nog hun oude voer,maar wil ze langzaamaan gaan overzetten op vers,maar ik voel me erg onzeker erin en weet niet hoe te beginnen en met wat...
Wie kan mij een menu'tje maken voor de hele week?Het gaat mij niet zozeer om het vlees/vis,maar wat ik over de week persé niet moet vergeten,zodat ze alles binnen krijgen!Een yoghurtje gaat er goed in heb ik gemerkt...een 1/2 rauw ei lust maar eentje;de ander trekt de neus op!
Ik heb in de vriezer biologische kip met gemalen karkas en ook rundvleesafval(van een koe,die net geslacht is)...kippevleugeltjes kan ik aankomen en ik heb aan iemand gevraagd de 'abats' voor mij te bewaren van hun konijnen(zij gooien dit weg anders).
En vis kan ik goed aankomen...

Dank alvast!

groetjes van Ingrid en alle dieren
www.123website.nl/Goudenhartjes1
Gebruikersavatar
Door koekje
#1816239
per week geef je ongeveer 3% van het lichaamsgewicht (kittens meer, en mogelijk ook wat meer in de wenperiode)
40-50% vleesbot (bot met 50% bot en 50% vlees)
15-20% orgaanvlees (lever, hart en nier zijn essentieel)
de rest spiervlees
het liefst minimaal 4-5 diersoorten en ook ei of eendagskuikens en vette vis (1x per week)
Door Limpy
#1816852
Maar jouw kater is ook wel heul groot hoor  ;D
Maar als de katsels van TS nou zelf muizen e.d. vangen scheelt dat ook weer....
(mijn zusje heeft 2 van zulke do-it-yourself-barfers-in-the-woods)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door