Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joke I
#1782914
Hoi,

Ik heb een reu van inmiddels 11 jaar. Tot op heden heb ik hem eigenlijk zonder er bij na te denken elk jaar nog laten enten voor alles wat nodig was.
Afgelopen voorjaar is hij heel erg ziek geweest en had het weinig gescheeld of we hadden afscheid moeten nemen. Gelukkig hebben we nog uitstel gekregen.  :)
Maar nu zit ik met het volgende. Eigenlijk wil ik hem niet meer laten enten, anti-stoffen heeft hij denk ik wel genoeg. Maar ik zit mert het probleem dat ze altijd mee gaan naar het buitenland.
Ik heb namelijk hier wel al regelmatig gelezen over titeren, maar mijn vraag is nu of dat ook geldig is voor het buitenland. Kan iemand me daar meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1782973
Ja oké. Maar daar gaat het nu eigenlijk juist om. Hij moet dus eigenlijk weer geënt worden tegen rabiës. Als ik dat niet laat doen, heb ik een probleem in het buitenland. Hoe gaat dat met titeren. Ik ga er even van uit dat hij voldoende antistoffen heeft, krig je dan een verklaring en kan je dan gewoon de grens over?
Door bloemetje
#1783240
Joke I schreef: Ja oké. Maar daar gaat het nu eigenlijk juist om. Hij moet dus eigenlijk weer geënt worden tegen rabiës. Als ik dat niet laat doen, heb ik een probleem in het buitenland. Hoe gaat dat met titeren. Ik ga er even van uit dat hij voldoende antistoffen heeft, krig je dan een verklaring en kan je dan gewoon de grens over?
Dat durf ik echt niet te zeggen.. Ik weet ook zo gauw niet waar je dat na kan vragen.. Misschien eens je da vragen?
Door sella
#1784664
Voor rabies moet je sowieso weer enten na 3 jaar.
Titeren van de waardes van de antistoffen rabies, is om o.a. naar Engeland en Zweden te mogen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1784676
*anna* schreef: je kan de hond het beste laten titeren bij een echte holistische Da.
Waarom zou je je hond voor rabies moeten laten titeren door een echte holistische dierenarts?
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1784677
Dus als ik het antwoord goed begrijp. Ontkom ik niet aan een rabiës enting, ook al zou blijken dat na het titeren de hond voldoende antistoffen heeft?
Door Fido
#1784683
Voor de wet MOET je binnen het vaccinatie schema vaccineren voor rabies (dat houdt nu in iedere drie jaar). Voor bepaalde landen moet je hiernaast ook een titerbepaling doen voor rabies. Is dit goed dan voldoet het optijd vaccineren binnen het schema als voldoende de rest van de hond zijn leven.

Het is helaas niet andersom. Dus als je hond altijd gevaccineerd is dat je het vaccineren overslaat en je via een titerbepaling controleert of er voldoende antistoffen aanwezig zijn.

Helaas zal je moeten vaccineren wil je met je hond volgens de wet de grens over gaan  :-\
Door Fido
#1784686
Joke I schreef: Dus als ik het antwoord goed begrijp. Ontkom ik niet aan een rabiës enting, ook al zou blijken dat na het titeren de hond voldoende antistoffen heeft?
Ja. Balen he  :(
Door Alba
#1784692
Fido schreef: Voor de wet MOET je binnen het vaccinatie schema vaccineren voor rabies (dat houdt nu in iedere drie jaar). Voor bepaalde landen moet je hiernaast ook een titerbepaling doen voor rabies. Is dit goed dan voldoet het optijd vaccineren binnen het schema als voldoende de rest van de hond zijn leven.

Het is helaas niet andersom. Dus als je hond altijd gevaccineerd is dat je het vaccineren overslaat en je via een titerbepaling controleert of er voldoende antistoffen aanwezig zijn.

Helaas zal je moeten vaccineren wil je met je hond volgens de wet de grens over gaan  :-\
De titerbepaling gaat halverwege volgend jaar opgeheven hoogstwaarschijnlijk worden, als het goed is voor alle EU landen (zegt mijn zwager, die is dierenarts in Zweden, hij heeft zijn info via de Zweedse overheid). Ik heb zelf mijn twijfels over Engeland.

Maar punt blijft dat je aan die enting vast zit ja...  :(
Door ~anna~
#1784697
*Dorothea* schreef: Waarom zou je je hond voor rabies moeten laten titeren door een echte holistische dierenarts?
omdat de meesta da's raar staan te kijken als je een hond wil laten titeren.
staan ze niet raar te kijken dan moet je ik weet niet wat betalen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1784699
*anna* schreef: omdat de meesta da's raar staan te kijken als je een hond wil laten titeren.
staan ze niet raar te kijken dan moet je ik weet niet wat betalen.
Nou de meeste dierenartsen staan niet raar te kijken hoor als je om een titerbepaling voor rabies vraagt, dat is vrij standaard.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door