Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DJ_Doerak_Tucker
#1784564
Hé ik lees net dat wanneer je een hond met een normale goede (dus niet gevoelige) spijsvertering hebt in één keer kunt overzetten van brok naar barf? Ik dacht altijd dat je eerst een aantal weken kvv moest voeren, of in ieder geval nog niet meteen botwerk. Dat is dus niet nodig? Ik geef Spike nu (5 jaar brok gegeten) nu kvv en kipfilet, runderspiervlees e.d. om hem even te laten wennen aan vers en grotere stukken vlees, ik kan ook al een keer een eendennek of klein karkasje proberen?
Gebruikersavatar
Door judith vd
#1784579
Diza kreeg als pup bij de fokker brokken. Ik ben gelijk overgegaan naar 2/3 kvv en 1/3 barf. Eerst rustig met kipkarkas, platgeslagen kippenvleugeltjes, visjes en spiervlees.
Ze is nu 5 maanden en eet allerlei soorten karkas, eendenrug, eendennek, reerib, enz.
Nooit problemen mee gehad (ook niet toen ze een platgeslagen kippenvleugeltje in 1x naar binnen slikte  :D).
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1784592
Ja hoor dat kan :)

Dan ga ik er wel vanuit dat hij geen brok meer krijgt want brok en BARF vind ik geen fijne combinatie
(i.v.m. het pH verhogend effect van brokken op 't maagzuur).
Helemaal over op kvv en meteen ook BARF-happen is geen probleem.
Door Suzanne
#1784604
Kan ook best (als de hond en baas het aankunnen), maar het is WEL verstandig om met beginnersbotten te beginnen en in ieder geval de brok weg te laten. Begin desnoods met 50% kvv en 50% barf... ?

Suzanne
Door Lizzy
#1784636
[quote="DJ en Doerak"]
Hé ik lees net dat wanneer je een hond met een normale goede (dus niet gevoelige) spijsvertering hebt in één keer kunt overzetten van brok naar barf? Ik dacht altijd dat je eerst een aantal weken kvv moest voeren, of in ieder geval nog niet meteen botwerk. Dat is dus niet nodig? Ik geef Spike nu (5 jaar brok gegeten) nu kvv en kipfilet, runderspiervlees e.d. om hem even te laten wennen aan vers en grotere stukken vlees, ik kan ook al een keer een eendennek of klein karkasje proberen?


[/quote]

Nergens voor nodig hoor, om eerst over te schakelen naar KVV. Je kunt ook vleesbot geven. Maar, alleen beginners vleesbotten en zonodig even geplet. Als hij nu geen brok meer eet en het gaat goed, kun je al prima een eendennek en een karkasje gaan geven.
Door Benjy en Misty
#1784649
Mij is dat in het begin ook verteld, door een bedrijf dat nato bene barf verkoopt ( en ook KVV) Ik ben daarom ook met Eddy en Benjy langzaam over gegaan en begonnen met Smuldier.

Misty (nu 8 mnd bij ons) is meteen van brok naar barf gegaan zonder problemen.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1784673
Zie de barfplaats bibliotheek: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789
Daar heb ik het ook gevonden, maar ik dacht dat ik juist daar gelezen had dat je eerst kvv moest voeren om het maagzuur zuurder te krijgen... Nou ja, weer wat geleerd! Verder weet ik wat ik moet doen, beginnersbotten e.d. zijn mij bekend. Gaat goed komen, bedankt voor de adviezen! :)

Hij kreeg meteen vers toen hij hier was, heb geen brok meer in huis ;D.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1784695
Het hoeft niet persé, maar persoonlijk vind ik een klein tussenstapje in veel gevallen helemaal niet verkeerd. Dit tussenstapje is dus niet per definitie noodzakelijk voor de hond, maar meer voor de baas die té enthousiast wil beginnen en voor het einde van de eerste week al een rij lamsribben op het menu heeft staan of ergo...zo'n lekker groot bot van de slager. Met het tussenstapje kvv zit woef dan toch al op rauw en kan baaslief zich de tijd gunnen om zich rustig in te lezen.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1785549
Dus vandaag maar meteen 2 parelhoenvleugeltjes (netjes ingeknipt) erbij gegeven... Eerst de kvv hap slik weg en toen wat voorzichtig gekraak en hij had meteen door hoe het moest!!! ;D :D Ik helemaal blij :circle:. Je ziet hem genieten van zn vlees, super gewoon!
Door mad_trapper
#1788517
Mijn hond kreeg op vakantie veel afwisseling.
Op 4 dagen tijd kreeg ze soms; droogvoer (Iams), 1kg biefstuk ,een grote zalm-kop en zalmhuid....en er was niks mis met haar stoelgang.

Het hangt dus heel sterk af van het ras. Een sterke maag kan gerust Barf en droogvoer in eenzelfde maaltijd verteren.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1788545
[quote="mad_trapper"]
Mijn hond kreeg op vakantie veel afwisseling.
Op 4 dagen tijd kreeg ze soms; droogvoer (Iams), 1kg biefstuk ,een grote zalm-kop en zalmhuid....en er was niks mis met haar stoelgang.

Het hangt dus heel sterk af van het ras. Een sterke maag kan gerust Barf en droogvoer in eenzelfde maaltijd verteren.

[/quote]

??? En hoe weet jij dan van tevoren of jouw hond een sterke maag heeft en wat versta jij onder "een sterke maag"?
Als hij geen verstopping krijgt van je "menu" en hij gaat er niet aan dood dan heeft hij een sterke maag of zo?

Brok zorgt voor een stijging van de pH waarde in de maag van de hond waardoor bot minder goed of niet verteerd.
En ja, het zou misschien best eens goed kunnen gaan, maar ik zou persoonlijk het risico absoluut niet willen nemen!
Door mad_trapper
#1788578
Sledehonden krijgen meestal droogvoeding als basis
en extra zalm of vlees naar gelang het heel koud is, of wanneer ze lange afstanden moeten afleggen....
Ik ken een farm waar ze (alleen tijdens sledetochten) zalmstukken (inclusief karkas) met brokken en water mengen. En die honden zijn daar kerngezond.
Door Lizzy
#1788579
[quote="mad_trapper"]
Sledehonden krijgen meestal droogvoeding als basis
en extra zalm of vlees naar gelang het heel koud is, of wanneer ze lange afstanden moeten afleggen....
Ik ken een farm waar ze (alleen tijdens sledetochten) zalmstukken (inclusief karkas) met brokken en water mengen. En die honden zijn daar kerngezond.
[/quote]

Maar misschien moet je er op een openbaar forum toch wat rekening mee houden dat iedereen mee leest. Ook mensen met honden die niet zo'n sterk binnenwerk hebben maar dat nog niet weten. En de meeste mensen zitten er niet op te wachten om dat empirisch vast te stellen. Vandaar dat wij altijd wat voorzichtig adviseren. Niet te voorzichtig maar wel voorzichtig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door