Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#1783797
Benthe zit de laatste tijd vaak op haar poten te kluiven. Ik weet dat dat kan wijzen op rugproblemen, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen, want ze rent, springt en vliegt als vanouds. Ze doet het eigenlijk altijd als we terugkomen van het wandelen, het lijkt wel of ze steeds dwangmatiger haar poten wil schoonmaken.

Herkent iemand dit?  :-\
Door Lizzy
#1783855
Het kan ook duiden op een allergie voor iets. Maakt het nog uit waar je hebt gelopen? Doet ze het alleen na het lopen? Krijgt ze voldoende omega 3 vetzuren?
Door diergedrag
#1783862
Hierbij zou ik zeker niet aan rugproblemen denken! Allergie kan het inderdaad zijn.
Waar precies en aan welke pootjes doet ze het? Likt ze ook eerst of is het eerst en meteen kluiven? Is de rest van haar huid, vacht helemaal in orde? Wat gebeurt er als je haar afleidt?
Merk je verder ook dat ze het snel vervelend vindt als er bijvoorbeeld iets op haar vacht zit, is ze dus heel schoon op zichzelf? Als je Bach wilt geven, dan past Crab apple daarbij.
Door *Natasja*
#1783865
Lizzy schreef: Het kan ook duiden op een allergie voor iets. Maakt het nog uit waar je hebt gelopen? Doet ze het alleen na het lopen? Krijgt ze voldoende omega 3 vetzuren?
Ja, ze doet het alleen na het lopen, ondergrond maakt niet uit: bos, strand, veld...

Maar die omega-3, daar zeg je wat... Sinds een tijdje eten ze geen zalm meer, Beau omdat hij er hartstikke beroerd van wordt, Benthe laat het staan. Ik geef ze wel eens per week/per 2 weken een half blikje sardientjes. Maar ik vraag me nu af of dat voldoende is. Hoe moet ik trouwens de link zien tussen die 2, krijgen ze daar jeuk van?
Door *Natasja*
#1783871
diergedrag schreef: Hierbij zou ik zeker niet aan rugproblemen denken! Allergie kan het inderdaad zijn.
Waar precies en aan welke pootjes doet ze het? Likt ze ook eerst of is het eerst en meteen kluiven? Is de rest van haar huid, vacht helemaal in orde? Wat gebeurt er als je haar afleidt?
Merk je verder ook dat ze het snel vervelend vindt als er bijvoorbeeld iets op haar vacht zit, is ze dus heel schoon op zichzelf? Als je Bach wilt geven, dan past Crab apple daarbij.
Ze is wel schoon op zichzelf, maar dat is ze altijd geweest. Ze kan zo in de reclame voor Witte Reus  ;) Ik weet eigenlijk niet of ze eerst likt of eerst kluift, het kluiven valt me altijd het meeste op, omdat dat veel geluid maakt  :-\ De rest van haar huid is niets aan te zien, het zijn alleen haar pootjes. Een tijdje geleden had ze een wondje onder haar voorpootje (kussentje), maar ik heb het idee dat ze voornamelijk op haar achterpoten kluift. Die beginnen nu ook een beetje roze te zien.
Door Anthraciet
#1783882
Nanuk hier doet het ook regelmatig, ik kom er ook niet achter waarom hij het doet :-\

Ik hou het topic even in de gaten voor alle tips! :-*
Door Lizzy
#1783886
*Natasja* schreef: Ja, ze doet het alleen na het lopen, ondergrond maakt niet uit: bos, strand, veld...

Maar die omega-3, daar zeg je wat... Sinds een tijdje eten ze geen zalm meer, Beau omdat hij er hartstikke beroerd van wordt, Benthe laat het staan. Ik geef ze wel eens per week/per 2 weken een half blikje sardientjes. Maar ik vraag me nu af of dat voldoende is. Hoe moet ik trouwens de link zien tussen die 2, krijgen ze daar jeuk van?
Ja, daar kunnen ze jeuk van krijgen, wanneer ze te weinig omega 3 binnen krijgen. Bovendien maakt het gevoeliger voor allergieen en ontstekingen. Ik zou algen of visolie gaan geven (algenolie is milieu/vis vriendelijker en ook erg goed).

Zijn haar voetkussentjes wel gewoon hard, als normaal?
Door *Natasja*
#1783892
Lizzy schreef: Ja, daar kunnen ze jeuk van krijgen, wanneer ze te weinig omega 3 binnen krijgen. Bovendien maakt het gevoeliger voor allergieen en ontstekingen. Ik zou algen of visolie gaan geven (algenolie is milieu/vis vriendelijker en ook erg goed).

Zijn haar voetkussentjes wel gewoon hard, als normaal?
Nou, ze zijn door al dat gelebber inmiddels wel een stuk rozer en dus ook zachter dan normaal. Maar ze heeft er geen last van, loopt nog gewoon iedere dag met me door de polder (op het asfalt). Wbt algenolie, heb je suggesties qua merk?
Door ulla
#1783907
Hier ook eentje die op haar voorpoten bijt,maar die heeft ook een paar keer per dag jeuk in haar nek,en schouders.
Haar poten likt ze ook.
m.i. krijgt ze voldoende omega 3, 1 zalmkop per week en een halve dagmaaltijd sardien of makreel.
Verder wild als haas, en fazant,of ree wild is weet ik niet.
Het wordt minder,maar het bijten,likken en krabben is nog wel aanwezig, en uh nee ze heeft geen vlooien. :biggrin2:
Door Veerle-scrappyToo
#1784171
Hier ook eentje die aan haar poten likt en momenteel echt héél zwaar en een beetje op haar lijfje  :'(  en bij haar is het dus een allergie.  Het gaat echt op en af en tot nu toe nog niet echt een lijn in kunnen vinden waarom het net dan weer zwaarder wordt... ( grasallergie en we houden ze volledig van 't gras af)
Ik ben ook wel benieuwd welke algenolie dan de voorkeur krijgt...
Door Lizzy
#1784196
Ik ken er persoonlijk maar 1 en dat is van Royal Green. Ik heb nog niet zo lang ervaring met algenolie, maar tot nu toe vind ik de resultaten veelbelovend. Ik neem het zelf en ik geef het aan de honden en ik merk echt groot verschil bij mezelf (aangezien ik vegetarier ben, neem ik geen visolie, ben ik nu dus algenolie aan het nemen en dat bevalt zeer goed).
Door Skatje
#1784483
De meeste honden die ik gekent heb die dat deden hadden stress. Puur obsersief die poten likken.
Door Veerle-scrappyToo
#1784489
Maar hoe haal je het dan uit elkaar: likken omdat ze jeuk hebben of likken omdat ze stress hebben?  Ons Nena is eentje dat angst en stress heeft én een allergie...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1784494
Veerle-scrappyToo schreef: Maar hoe haal je het dan uit elkaar: likken omdat ze jeuk hebben of likken omdat ze stress hebben?  Ons Nena is eentje dat angst en stress heeft én een allergie...
Eénmalig een kortdurend werkende injectie met corticosteroiden kan uitkomst bieden, helpt wel bij jeuk niet bij stress.
Door Veerle-scrappyToo
#1784507
Dan kan ik er wel regelmatig een spuit doorjagen want de jeuk komt gans de lente-zomer en herfst toch voor in vlagen.  En laat ik dat nu net niet zo een leuk vooruitzicht vinden om er cortesoiden in te jagen  ???  Als het nodig is OK maar niet om even te testen...ik heb te veel nadelen gezien van cortesoiden bij mijn vader vroeger.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door