Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1784107
Hallo een ieder hier,

Sinds 7 weken is ons gezin uitgebreid met Jara (een Weimaraner korthaar) die een 4-tal dagen nadat ze bij ons was zelf de beslissing nam alleen nog vlees te eten nadat we haar dat een keer hadden voorgezet. Sindsdien weigert ze brokken te eten (waar we toch al mee wilden stoppen). Nu krijgt ze KVV van Farmfood, pens/hart compleet en rundvees compleet.  Nu wil ik voor de weekenden over op barf..mede door beperkte vriezer ruimte maar dit wordt in de toekomst wel beter. Woon wel vlakbij Wolvega dus kan makkelijk afhalen bij Herbyvers dus das wel een voordeel maar dat terzijde.

Concreet is mijn vraag of ik die 2-3 dagen per week de "regels"moet volgen vwb percentages en diversiteit of is dit ivm met het KVV vlees ernaast minder van belang?? Kan ik hierdoor eerder wat orgaanvlees weglaten en wat meer spiervlees en bot even deze dagen??
Tot nu toe krijgt ze als aanvulling naast haar KVV af en toe  kipvleugels, ossestaart, zalm en af en toe een rauw ei en dit gaat prima

Ben benieuwd naar jullie reacties en hoop op jullie ervaring mee te kunnen liften op weg naar misschien volledig Barf
Afbeelding

Met vriendelijke groet

Allard
Laatst gewijzigd door jara op za 09 okt 2010, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1784169
[quote="jara"]
Hallo een ieder hier,

Sinds 7 weken is ons gezin uitgebreid met Jara (een Weimaraner korthaar) die een 4-tal dagen nadat ze bij ons was zelf de beslissing nam alleen nog vlees te eten nadat we haar dat een keer hadden voorgezet. Sindsdien weigert ze brokken te eten (waar we toch al mee wilden stoppen). Nu krijgt ze KVV van Farmfood, pens/hart compleet en rundvees compleet.  Nu wil ik voor de weekenden over op barf..mede door beperkte vriezer ruimte maar dit wordt in de toekomst wel beter. Woon wel vlakbij Wolvega dus kan makkelijk afhalen bij Herbyvers dus das wel een voordeel maar dat terzijde.

Concreet is mijn vraag of ik die 2-3 dagen per week de "regels"moet volgen vwb percentages en diversiteit of is dit ivm met het KVV vlees ernaast minder van belang?? Kan ik hierdoor eerder wat orgaanvlees weglaten en wat meer spiervlees en bot even deze dagen??
Tot nu toe krijgt ze als aanvulling naast haar KVV af en toe  kipvleugels, ossestaart, zalm en af en toe een rauw ei en dit gaat prima

Ben benieuwd naar jullie reacties en hoop op jullie ervaring mee te kunnen liften op weg naar misschien volledig Barf
Afbeelding

Met vriendelijke groet

Allard
[/quote]

Hoi Allard,
Wat een beeld van een hondje, van harte gefeliciteerd met haar, ze is echt prachtig!

Wanneer je 2 a 3 dagen in de week zelf samenstelt, hoef je je niet echt aan de regels te houden. Er zijn wel een paar basis dingen waar je op moet letten.

Zo is het compleet zinloos om haar naast KVV gemalen prakken te geven (gemalen botmixen of spiervleesmixen of orgaanmixen). Je geeft al gemalen voer, is het een goed idee om die andere 2 a 3 dagen ongemalen voeding te geven.

Verder denk ik dat je toch moet proberen om juist die dingen te geven die niet in je KVV zitten. Stel je geeft KVV met rund en kip en lam, dan voegt het dus niks toe als je runderpens, runderkopvlees, kippennekken en lamshart gaat geven.

Ik zou in de zelf samenstel dagen dus vooral gaan voor dingen als : vleesbot, spiervlees, vette vis en orgaanvlees. Het hangt er ook wel een beetje vanaf wat voor merk KVV je geeft. Je hebt KVV's die voor een goed deel uit orgaanvlees bestaan. Ik heb op de site van Farmfood even gekeken wat er in Fresh zit:

FFF bestaat uit: runderpens, runderhart, rundvlees, runderlever, schapenvet, oliën, vitaminen, mineralen en sporenelementen of rundvlees, runderhart, runderpens, runderlever, schapenvet, oliën, vitaminen, mineralen en sporenelementen. Ik vermoed dus dat FFF echt ruim in z'n orgaan zit. En het is rund, rund en rund wat er in zit (misschien moet je ook serieus overdenken om naar FFF een ander merk KVV te gaan geven. Dit bevat en geen ongemalen bot als calciumbron en het is wel heel erg veel rund).

Dan zou je die 2 a 3 dagen zonder orgaan af kunnen maar als je al wat orgaan geeft (mag best, een beetje), zou ik iets van lamshart, lamsnier, lamslever of geitenhart, geitenlever, geitennier geven. En dus geen runderhart/lever/pens want dat zit in ruime mate in FFF. Ik zou op die 2 a 3 dagen niks geen rundproducten geven want dat voegt gewoon niks toe.

Dus, wat in mijn ogen toegevoegde waarde heeft is dat je op je zelfsamensteldagen dingen geeft als : eendennek, eendkarkas, parelhoenkarkas, kipkarkas, zalmkop, sardientjes (rauw/vers), lamsvlees, geitenvlees, kalkoenvlees, konijnkarkas, eieren, groenten, etc. etc. Vleesbot, spiervlees, vette vis, eieren en een beetje orgaan van andere diersoorten dan rund. En die ossenstaarten: ja, ik ben een zeikerd met vleesbot maar die knikkerde ik weg. Ik vind het gevaarlijke vleesbotten. Te hard (ossenstaart is van volwassen rund) en bovendien zouden die van mij ze zo maar in 1 keer in kunnen slikken. Dus kijk er mee uit.
Door Nynke
#1784182
Welkom op Barfplaats Allard  :) :)

Inderdaad een prachtig hondje  :) :)

Verder ben ik het geheel met Lizzy eens; geen ossestaart, maar wel bijvoorbeeld eendenvleugels  :) en lekker alles ongemalen geven, laat de tandjes het werk maar doen  :D
Door Jasmin
#1784251
[quote="jara"]


Sinds 7 weken is ons gezin uitgebreid met Jara (een Weimaraner korthaar) die een 4-tal dagen nadat ze bij ons was zelf de beslissing nam alleen nog vlees te eten nadat we haar dat een keer hadden voorgezet. Sindsdien weigert ze brokken te eten (waar we toch al mee wilden stoppen).

[/quote]

Slim beestje!  ;)

Ik heb mijn pup in het verleden ook een keer ossenstaart gevoerd. Dat was geen succes! Het was te hard en het kleinste botje pasten precies in haar bekje en ze maakte aanstalte om die zo door te slikken. Gelukkig kon ik hem nog net uit haar keelgat plukken!
Door Nadia
#1784292
mooie pup hoor.. Vind weimaraners echt mooi!! :smitten:
Ik heb niks meer toe te voegen ;)
Lekker genieten van je pupsel, voor je het weet zijn ze groot.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#1784584
[quote="Nynke F"]
Verder ben ik het geheel met Lizzy eens; geen ossestaart, maar wel bijvoorbeeld eendenvleugels  :) en lekker alles ongemalen geven, laat de tandjes het werk maar doen  :D
[/quote]

Wat een kanjer zeg!
Ik maak een lekkere bouillon van die ossenstaarten!
Door Too
#1784667
Wat een prachtige pup... ze moet nog wel een klein beetje in haar oren groeien  ;)

Lizzy heeft t al uitgebreid verwoord... barf naast kvv is t mooist als t toevoegt ..
Ossenstaart is ongeschikt als hondenvoer, eendennek, -rug, konijn[karkas], parelhoen ed zijn echte aanvullingen op je kvv
Door jara
#1784788
Bedankt allemaal voor jullie reactie, en Lizzy speciaal voor je uitgebreide uitleg!!
Heb vandaag het een en ander besteld en ga dat van de week afhalen...eens kijken of ze hetgeen wat ik besteld heb ook allemaal goedkeurt en eet.
Vwb de ossestaart ... ik had het hier in de handleiding zien staan tijdens een "inleessessie" als zijnde iets wat je kon geven. Ik had echter al wel het vlees van het kleinste stuk bot gesneden omdat ik al dacht dat ze die zo kon inslikken, en het grootste stuk bot heb ik idd nadat zij het vlees eraf had gegeten weggegooid omdat ik die vrij hard vond. De andere 2 stukken had ze helemaal op en de botten kauwde/maalde ze goed voor zover ik dat kon zien. Wel goed  op haar ontlasting gelet de volgende dag, maar dat ging allemaal goed en zag er goed uit. Maar goed, we schrappen het van de menulijst iig, lijkt me toch wel beter als ik het zo lees.

Bedankt voor jullie complimenten....we worden tijdens de wandelingen ook regelmatig aangesproken  en iedereen vindt haar mooi, maar zal ook wel komen door het feit dat je Weimaraners ook niet dagelijks tegenkomt....Het is iig een schitterend ras vinden wij....je moet alleen zelf van veel wandelen houden  ;) ;D


Groet Allard
Door Pedro98
#1785203
Welkom, kan je alleen vertellen dat je een pracht hond hebt. Zijn net zelf 2 dagen bezig met het opvoeden van een pup en ook voor het eerst met vleesvoer begonnen.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1785809
Welkom op BP.
Mooi hondje!
Super dat je je hond op vers voer zet, die van mij zijn dat nu net een paar maanden met geweldig resultaat!

Succes met barfen en veel plezier met Jara!

Groeten,
Ineke
Door spickenstef
#1785843
ten eerste gefelisiteerd met je pracht van een pup wat issie mooi en lief en slim want hij weet wat goed is voor hem
walkom op barfplaats en voor de rest denk ik dat de vorige posts duidelijk zijn :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door