Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1783672
Vandaag zijn we met Alba voor de heupfoto's geweest, omdat we ook PenHIP-foto's wilden is ze rond kwart over 11 onder narcose gebracht (methadon, xylanine en ketamine als ik het goed spel). Om kwart voor 12 kreeg ze 't antagonist-spuitje. Ze stond vrij snel weer en rond kwart over 12 zijn we naar huis gegaan omdat ze weer kon staan en (enigszins dronken) kon lopen.
Inmiddels is het ruim 3,5 uur later en ik zie nog geen enkele verbetering ten opzichte van dat moment, behalve dat ze nu ook piept en meer in de war lijkt te zijn. In de auto heeft ze zelfs een paar keer rechtop gezeten en naar buiten gekeken maar zo alert is ze daarna niet meer geweest.

Ze reageert nog vrij paniekerig op geluiden of bewegingen, is nog steeds heel slap in staan en lopen en algemeen volledig van het padje. Haar slikreflex lijkt nog weinig verbeterd, haar tongetje hangt buiten haar bekkie. Ik hoopte dat ze lekker in slaap zou vallen maar hoewel ze soms wat wegzakt, slaapt ze niet echt. Haar ademhaling is wat rommelig, varieert van ineens hijgen tot vrij oppervlakkig.
Ze raakt echt wat in paniek als er niet minstens 1 van ons bij haar is, ze lijkt het rustigst als ik bij haar zit en haar aanraak (hand op de rug onder 't dekentje) dus ik ga vriendlief weer aflossen.

Ik heb voor de zekerheid de praktijk nog even gebeld en ze zeggen dat dit helemaal normaal is. Nou zal dat vast wel, maar ik kreeg onder andere door de toon van de assistente toch het gevoel afgedaan te worden als zeikerd en dat vind ik niet prettig. Ook overbezorgde hondenmoeders mag je een beetje vriendelijk te woord staan lijkt me.

Wanneer moet ik me zorgen gaan maken, wat zijn jullie ervaringen? Ik heb hier toch vanuit stages en vakantiewerk wel ervaring mee maar met je eigen hond vind ik het toch weer moeilijker :-\ :-[.
Door Bien
#1783682
Het is wellicht geen vergelijking maar toen Che gesteraliseerd was, was/deed zo ook heel erg zielig, ik kreeg er wat van... piepen, draaien.... onrustig... bijna niet willen lopen...

Het ligt, dat kan ik achteraf zeggen, ook heel erg aan de hond hoe deze reageert.

Je hoeft je echt geen zeikerd te voelen, je bent bezorgd en daar is niets mis mee, ze moeten je gewoon netjes en naar jouw tevredenheid antwoorden. Ook al is het misschien niet helemaal het antwoord dat je wilt horen.

Alba heeft natuurlijk ook nog niets gegeten.

Drinkt ze wel gewoon?
Misschien wil je wel wat kvv eten later vanavond?

Heel veel sterkte!!! Knuffels voor Alba!!!
Door nikèdog2000
#1783715
ik heb woensdag tanden laten trekken bij mijn hondje
dus ook onder narcose
ik laat nooit een spuitje geven om weer wakker te worden
na 5 uurtjes liep hij weer gewoon
niks niet piepen of waggelen
heupfoto's kan toch zonder narcose?
en wat is penhip?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1783731
nikèdog2000 schreef: ik heb woensdag tanden laten trekken bij mijn hondje
dus ook onder narcose
ik laat nooit een spuitje geven om weer wakker te worden
na 5 uurtjes liep hij weer gewoon
niks niet piepen of waggelen
heupfoto's kan toch zonder narcose?
en wat is penhip?
Dus jij vindt het acceptabel dat je hond 5 uur lang een lage bloeddruk heeft, een verminderde nierdoorbloeding, trage hartslag en kans op onderkoeling?
Door nikèdog2000
#1783739
*Dorothea* schreef: Dus jij vindt het acceptabel dat je hond 5 uur lang een lage bloeddruk heeft, een verminderde nierdoorbloeding, trage hartslag en kans op onderkoeling?
volgens mij kan dat geen kwaad
anders had mijn da dat wel gezegd
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1783741
pff voor Maci rontgen foto's moest narcose (Belgie  >:( )
Nou ten eerste viel hij veel eerder om dan DA gedacht had (was een zeer ervaren)
Bijspuiten lukte ook niet bijzonder. We hebben daar nog een uur moeten wachten voor hij weer wilde bewegen (vlgs mij was ie enorm misselijk, hij ging gewoon liggen en was geen beweging in te krijgen, hij wilde echt niet) en de rest van de dag is ie echt niet lekker geweest.

Knuffels voor Alba
Door inni
#1783742
Berre kreeg de eerste keer een roesje om bloed te trekken toen 't via de aders in z'n voorpootjes niet wou lukken. Om +-11uur in de voormiddag ging hij onder zeil en 't duurde tot 6 uur 's avonds eer hij wakker begon te worden, 'k was er toen echt niet gerust in maar kon die DA niet meer bereiken omdat 't op een feestdag was en zij die voormiddag toevallig in haar praktijk was. De volgende keer was 't om biopten te nemen en is hij tot hij wakker werd bij de DA gebleven, om 11.30 onder narcose en toen we hem om 19 uur mochten halen was hij zo wakker als maar kon.
Door Lizzy
#1783743
Linga was ook echt raar hoor, van de methadon. Ze liep alsmaar te piepen en zag de wereld compleet voor een doedelzak aan. De dag erop was het helemaal over, was ze weer helemaal in orde. Ik vond haar 's avonds, rond een uurtje of 10 al wel een stuk beter. Dus ik zou het nog even geven. Knuffel voor je meis :-*
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1783744
nikèdog2000 schreef: volgens mij kan dat geen kwaad
anders had mijn da dat wel gezegd
nee hoor, is heel goed voor de nieren  :-X
Door Alba
#1783753
Bien schreef: Het is wellicht geen vergelijking maar toen Che gesteraliseerd was, was/deed zo ook heel erg zielig, ik kreeg er wat van... piepen, draaien.... onrustig... bijna niet willen lopen...

Het ligt, dat kan ik achteraf zeggen, ook heel erg aan de hond hoe deze reageert.

Je hoeft je echt geen zeikerd te voelen, je bent bezorgd en daar is niets mis mee, ze moeten je gewoon netjes en naar jouw tevredenheid antwoorden. Ook al is het misschien niet helemaal het antwoord dat je wilt horen.

Alba heeft natuurlijk ook nog niets gegeten.

Drinkt ze wel gewoon?
Misschien wil je wel wat kvv eten later vanavond?

Heel veel sterkte!!! Knuffels voor Alba!!!
Ze heeft 1 keer eerder een klein roesje gehad, daar reageerde ze helemaal niet zo heftig op. Maar dit is de eerste keer narcose, dus ik ken haar reactie daarop nog niet echt. Inderdaad is elke hond anders, hoewel ik Alba niet had ingeschat als het piep-en-zeur typje ;).

Drinken gaat niet echt, de slikreflex is nog niet echt best. Inmiddels slikt ze wel als we met een spuitje wat in 'r bek doen, ze krijgt dus wel wat vocht binnen nu.
Eten heeft ze nog niet gedaan, normaal eet ze 's avonds vrij laat. Gisteravond heeft ze haar hele maaltijd op, kon precies met het nuchter zijn voor vanmorgen (om half 9 gegeten, om 11 uur 'smorgens afspraak dus ruim 12 uur ervoor). Als ze vanavond nog niets wil, zou het me niet verassen, maar als ze wat wakkerder is op de avond proberen we het wel. Ik heb KVV en wat spiervlees staan.
vanaalst schreef: vince was 3 dagen van het padje af..
maar bel anders even de da en leg het uit, zou ik effies doen!
vanaalst schreef: oh shit, lees het nu pas goed, je heb al gebeld...
Ik heb dus idd gebeld, de assistente heeft ook met de dierenarts overlegd. Omdat ik al tijdens dat we daar waren niet zo helemaal happy was met hoe er met klanten (algemeen) omgegaan wordt, heb ik al extra gevraagd wát ze aan narcose gehad heeft. Als ik het echt niet vertrouw ga ik naar de eigen dierenarts hier en weet ik dat tenminste, hoewel ik ze best geloof dat het allemaal erbij hoort hoor dus nog geen echte stress hoor. Maar ik ben wel snel bezorgd he :D.
nikèdog2000 schreef: ik heb woensdag tanden laten trekken bij mijn hondje
dus ook onder narcose
ik laat nooit een spuitje geven om weer wakker te worden
na 5 uurtjes liep hij weer gewoon
niks niet piepen of waggelen
heupfoto's kan toch zonder narcose?
en wat is penhip?
Normale heupfoto's kunnen zonder roesje (al had ik dat liever niet gedaan) maar de PenHIP moet zowiezo onder narcose. PenHIP is een andere methode dan we hier in Europa gebruiken, ik heb me daar al jaren geleden in verdiept en wil dat graag voor mijn eigen honden (naast dus de methode die we verplicht zijn, dat is nu ook gedaan). Een roesje of narcose is natuurlijk niet fijn, maar in dit geval vind ik het waard.
Het wakker spuiten doen ze daar denk ik standaard, ze laten je ook niet naar huis gaan voor de hond weer kan staan en wat lopen. Dat vind ik op zich prima!

Voor tanden/kiezen trekken lijkt me dat je ook niet een heel lichte narcose hebt, dus zo te lezen is jouw hond een snelle!

Dat hoopte ik natuurlijk voor Alba ook, maar ze overleeft het zo ook wel hoor. Arm puppenkind, wat doe je ze aan voor zo'n onderzoek eigenlijk he. Maar goed, het betekend wel dat áls we ooit met haar gaan fokken ik een nog beter overwogen beslissing kan nemen.
*Dorothea* schreef: komt door de methadon
Is dat de reden dat ze zo langzaam verder bijkomt na het wakker spuiten?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1783757
Alba schreef: Is dat de reden dat ze zo langzaam verder bijkomt na het wakker spuiten?
Dat speelt mee, maar het kan ook zijn dat er niet genoeg tegenprik is gegeven. Heeft ze de injectie in haar spier gehad?
Door Alba
#1783770
*Dorothea* schreef: Dat speelt mee, maar het kan ook zijn dat er niet genoeg tegenprik is gegeven. Heeft ze de injectie in haar spier gehad?
Ja, beide spuitjes.
Ze was wel heeeel snel overeind na de tegenspuit, dus op zich zou je dan niet verwachten dat het te weinig is of is dat te simpel gedacht?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door