Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1776723
Klopt het dat honden geen kastanjes mogen? Ik lees er nu wat over op internet...

Hier liggen ze zo in het bos en mijn hondjes eten er nu dagelijks wel een paar  :-[ want ze vinden ze overheerlijk! Dana opent zelfs de bolsters met stekels om ze te bemachtigen.
Geen klachten gehad trouwens en het zijn honden van een klein ras

PS: en hoe zit het met eikels?
Op beide kauwen ze trouwens goed. Er gaan geen hele noten naar binnen, maar wel ook stukken schil ervan werken ze naar binnen.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op zo 03 okt 2010, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#1776755
Klopt, dat mogen ze NIET; er zit teobromine in, dat kan braken en diaree veroorzaken en zelfs verstopping.

Ik zou het verbieden en ze afnemen!


Suzanne
Door Truus
#1776758
Tamme kastanjes krijgen ze hier wel, niet teveel maar ze vinden het heerlijk en is volgens mij gezond.
Door Suzanne
#1776773
Truus schreef: Tamme kastanjes krijgen ze hier wel, niet teveel maar ze vinden het heerlijk en is volgens mij gezond.
Nee, dat is het dus niet; het is ongezond!!

Noten is wel goed (zonder schil lijkt me) maar kastanjes dus niet!

Suzanne
Door Alba
#1776825
Volgens mij zit er wel degelijk verschil tussen de kastanje en de tamme kastanje. Tamme kunnen wij mensen ook gewoon eten, de 'gewone' niet. Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.
Door Lizzy
#1776972
Tamme kastanjes kun je prima geven. Er is een Belgische pro-vers DA die ze zelfs aanraad. Wilde niet. Mijn honden eten echter ook wel eens stiekem een wilde.... En ook wel eens eikels.... Ze schijnen ze toch lekker te vinden en ik soms helaas wel eens te laat met het voorkomen ervan.
Door Nyncke
#1776996
Kastanjes weet ik niks van.
Eikeltjes, nooit iets van gemerkt dat ze daar last van krijgen.
Djinger at ze heel veel, hoorde toen dat als everzwijnen veel eikels eten ze zoeter van smaak worden. Maar of je het dieet van beide dieren moet gaan vergelijken .... maar het was wel erg veel rede voor grapjes.
En al mijn andere honden eten ze ook als ze vallen maar niet zoveel.
Door Mevroi Kruim
#1777110
Paardenkastanjes zijn idd niet echt gezond, tamme kastanjes kunnen geen kwaad. Eikels vers van de boom zitten vol met looizuren die niet bepaald gezond zijn; na een tijdje liggen kan het niet zoveel kwaad meer.
Ik verbied Logi om dingen van de grond op te eten, die aap vreet echt alles, inclusief paddestoelen en daar word ik niet vrolijk van  :-X dan maar helemaal niks eten.
Door 202Spots
#1777186
Ik zou 't helemaal niet laten eten..

Horse chestnuts/Conkers: Afbeelding    
en deze zijn tamme kastanjes Afbeelding

The Horse Chestnut is a large deciduous tree, commonly found in parks and urban areas and its seeds, the horse chestnuts or “conkers”, usually ripen from August to October.  If conkers are eaten in large quantities by dogs, for example, the animals can develop dramatic sickness and diarrhoea and excessive salivation within an hour or so of eating the conkers.  There have also been a few isolated cases where plant material or actual whole conker has obstructed the gastrointestinal tract.  Fortunately, for animals that show signs related to the ingestion of large numbers of conkers they often respond well to supportive veterinary treatment and care.  In the infrequent cases where obstruction is suspected, surgical removal of impacted plant material may be necessary.  

Oak - acorns:
Afbeelding
The Oak tree is well known for its production of acorns, which often appear in the autumn months.  If pets, such as dogs, happen to eat acorns in large numbers, the result can be severe diarrhoea and vomiting.  These signs occur because of a substance called ‘tannic acid’ in the acorns.  Similar to accidental ingestion of conkers, if eaten by dogs, there can also be a risk of gastrointestinal obstruction by the acorn nut.  
http://jerseygreyhounds.webs.com/dogsandpoisons.htm

Many people do not realize that acorns are toxic to dogs. The toxic principle is unknown, but they do contain gallotanins, a combination of gallic acid and tanic acid. Oak trees are very common and most people don’t have problems, but they are not the trees of choice to have in a backyard full of pets. Acorns, oak buds, leaves, and drinking water that acorns and oak leaves have soaked in, have all caused symptoms of oak poisoning.
Dogs have been poisoned by drinking water that oak leaves have soaked in. Two Chihuahua puppies were seen chewing on a couple of acorns. They developed a bloody diarrhea and their kidney values became markedly elevated. In spite of emergency treatment, they died of renal failure.
Acorns could potentially cause an obstruction of the intestines, but this would probably occur in a smaller dog.
If possible, minimize your dogs’ exposure to acorns, and be especially careful that their water bowl is not contaminated.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 03 okt 2010, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door _Sandra_
#1782798
de bolster van de wilde en tamme kastanje zijn wel goed te onderscheiden hoor. Hier in het bos staan alleen tamme  ;)

Een enkele bruine oude eikel eten ze wel eens... wordt al minder. Paddestoelen laten ze fijn staan.
Door Nadia
#1782986
hmm ik heb dinsdag zelf uit het bos een berg kastanjes gegeten.. Jammer dat ik er niet zo vaak kom.. Zondag een zakje meenemen. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door