Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1781871
Pfff de mening zijn duidelijk verschillend over barfen, deze reactie kreeg ik van de fokker van mijn hond (geen broodfokker!!!):

Hmmm barfen... dat is weer zo een hype van iedereen (sorry dat ik dit zo schrijf hoor maar merendeel eigenaar geeft veels te weinig aan suplementen en toevoegingen met de voeding).

Wel weet ik dat ik jaren geleden een voedingsstudie ben begonnen om toen te gaan vers-voeren (zoals het toen nog heette) maar je moet zoveel weten van je hond en in het begin zoveel onderzoek doen om te weten of je wel genoeg supplementen of andere toevoegingen geeft waardoor de hond genoeg waardes van alles binnen krijgt. Dan nog niet gesproken over de wijze waarop je het vlees aan moet bieden om ze zo optimaal uit het vlees te laten halen wat ze nodig hebben.... of het nu buiten in de zon ligt of niet....

Ook denk ik dat we veels te weinig van weten om te kunnen zeggen dat je je hond dan nog verantwoord voert en dat je er zeker van bent dat ze alles binnen krijgen.
Overigens met barfen behoor je je hond de hele dag door te voeren en is het niet zo afgepast als nu 2 maaltijden per dag natuurlijk dus als je een paar uurtjes weg wilt word het al weer moeilijker en als je werkt al helemaal niet te doen.
Kijk er is natuurlijk ook een groot verschil tussen vers voeren (zoals het tegenwoordig dan gedaan wordt) zoals b.v smuldier of Rodi worsten of duck of etc of dat je echt barft.
Wij denken dat als je echt wilt barfen je er eerst voorafgaand er een studie van gemaakt moet hebben om je hond alles te geven wat ze nodig hebben dus ook die groentes want een hond is niet alleen een vleeseter natuurlijk.

Ow ik weet het niet meer!!!

Groetjes Renee
Door Lizzy
#1781875
Je schrijft zoveel dingen waar ik zoiets van heb van "huh, waar heeft hij het over?!". Hoe kom je erbij dat je met barfen de hele dag door hoort te voeren? En dan praat je over de wijze waarop je het vlees aan moet bieden, of het nu buiten in de zon ligt of niet....? Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.

Ik weet wel dat brokken nog maar een jaar of 60-70 bestaan. En ze de laatste 30 jaar pas echt in aan het burgeren zijn. En er fanatieke verkooptechnieken worden gehanteerd door de brok-maffia. En die werkt blijkbaar goed. Want dat carnivoren het al miljoenen jaren prima doen op vlees (en botten, orgaanvlees, etc): dat verdoezelen ze maar even voor het gemak. We praten ook maar niet over de welvaartziektes waar onze honden mee worden geplaagd, sinds de brok z'n intreden heeft gedaan..... Dus wat is hier nu een hype?

Kijk, niemand hoeft van mij zelf samen te stellen. Als je brokken wilt voeren: vooral lekker doen. En nee, je hoeft er geen studie van te maken. Doe je dat voor jezelf en je kinderen ook? Wij (de mens) zijn voedingstechnisch een veel gecompliceerder wezen dan de hond. En toch heeft de brokmaffia ons bij de ballen door te roepen dat wij te dom zijn om zelf eten voor de hond klaar te maken. Dat je gestudeerd moet hebben. Terwijl we onze kinderen wel zelf voeden. Maar goed, geef dat nog 20 jaar en onze kinderen eten ook alleen nog maar uit potjes. Nutricia roept nu al "geef onze potjes, daar zit tenminste alles in wat uw kind nodig heeft".
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1781895
hihi, nee zeker niet! Ik wil graag barfen om de volgende redenen:

-afwisseling voor Lodewijk
-ik geloof echt dat in brokken ook een hoop rommel zit
-meer betrokken zijn bij het eten van Lodewijk en niet zo maar een bak neerzetten idere dag

Ik las hier ook dat het beter is voor zijn spierontwikkeling enz. Kortom ik wil ook graag barfen maar als ik dan hoor dat je misschien dan belangrijke vitamines/mineralen enz  verliest dan twijfel ik weer....ik wil het beste voor mijn hondje  :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1781900
Tja...ik vergelijk het altijd maar met onze pot.
Zolang je een beetje de schijf van 4 aanhoudt en afwisselt, eet je gezond genoeg.
Bij de hond is dat toch ook zo, zolang je ongeveer de percentages van een prooidier/barf/nrv aanhoudt en afwisselt, zal je hem heus niets tekort doen.
Klinkt voor mij net zo logisch als dat water nat is.
Door Lizzy
#1781905
DJ en Doerak schreef: Het is een reactie van de fokker die Renee hier neer heeft gezet, niet haar/zijn eigen bewoording. ;)
Ohhhww, op die fiets! Sorry Renee! Overal waar je leest "je of jij" in mijn reactie, moet je lezen "de fokker". En twee keer sorry, voor dat ik jou met "hij" aanspreek terwijl je een meisje bent :-[

Nog wat he. Dat BARF een hype is. Laten we wel wezen, 20 jaar geleden is het zo'n beetje "her ontdekt", deze normale gezonde manier van voeren. Toen Ian Billinghurst (Australische dierenarts) het boek "Give Your Dog a Bone" schreef. Dus deze "hype" duurt al 20 jaar voort en spreidt zich nog steeds als een olievlek uit. Dus wat nou, hype? Dit geeft aan dat de fokker van jouw hond (iemand die anti BARF is hoeft geen broodfokker te zijn hoor. De meeste zijn dat niet. Veel grotere fokkers hebben zich met hun kennel echter wel verbonden aan een bepaald merk brok. En worden daar ook zeker door gesponsord in bijv. shows enzo) weinig tot geen verstand heeft van BARF. Dat geeft op zich niet maar dan net doen of je wel weet waar je het over hebt een een hoop onzin oplepelen, gut ja, daar word ik dan licht van in mijn hoofd.

Mijn hond Linga is trouwens 2de generatie BARF gevoerde hond. En mijn hond Biscuit is 3de generatie BARF gevoerde hond. Jaaa, ze zien er ontzettend zielig uit en ze hebben een heel zwaar leven :biggrin2:

Ik heb wel een complete studie van BARF gemaakt. En ik heb alles wat wij gemiddeld voeren berekend en naast de benodigde vitamines/mineralen gelegd uit de "Nutrient Requirements of Dogs". Niet omdat ik denk dat het nodig is. Maar wel omdat ik vond dat ik als eigenaar van het grootste rauwe/verse hondenvoerforum van Nederland en Belgie van A tot Z moet weten waar ik het over heb. In ieder geval zoveel mogelijk. Wat jouw fokker zegt is gewoon niet waar. Wanneer je 40% a 50% vleesbotten voert, 5% a 15% groenten, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees maar ook vette vis en eieren en je gebruikt minimaal 4 verschillende diersoorten: dan krijgt jouw hond alles binnen wat ie nodig heeft. Punt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 07 okt 2010, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1781907
ReneeGJ schreef: hihi, nee zeker niet! Ik wil graag barfen om de volgende redenen:

-afwisseling voor Lodewijk
-ik geloof echt dat in brokken ook een hoop rommel zit
-meer betrokken zijn bij het eten van Lodewijk en niet zo maar een bak neerzetten idere dag

Ik las hier ook dat het beter is voor zijn spierontwikkeling enz. Kortom ik wil ook graag barfen maar als ik dan hoor dat je misschien dan belangrijke vitamines/mineralen enz verliest dan twijfel ik weer....ik wil het beste voor mijn hondje :)
Er is juist over nagedacht dat je hond voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.
Daar zijn de richtlijnen op gebaseerd, maar het blijven richtlijnen, er zit dus wel wat speling in.
Stel nou dat je bv geen orgaan geeft, ja dan loopt je hond tekorten op op den duur.
Dan is net zoiets als dat jij nu zou stoppen met groentes eten, dan is ook niet geweldig voor je lichaam op lange duur.
Maar als jij een week geen groente eet, kiep je ook niet om  ;)
Snap je de link met je eigen voeding of bv de voeding van een kind ;)
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1781909
het klink ook logisch! Maar je weet het: al krijg je 1000 goede verhalen: die ene slechte blijft hangen! Probeer gewoon door zoveel mogelijk meningen en zoveel mogelijk te lezen enz mijn mening te vormen...
Door Lizzy
#1781918
ReneeGJ schreef: het klink ook logisch! Maar je weet het: al krijg je 1000 goede verhalen: die ene slechte blijft hangen! Probeer gewoon door zoveel mogelijk meningen en zoveel mogelijk te lezen enz mijn mening te vormen...
Ja, kun je nagaan waar wij met dit forum tegenop moeten boksen..... :-\. Al 7 en een half jaar, dag in dag uit. Tegen de anti-rauw maffia. Die bestaat uit: alle brok-fabrikanten, de meeste dierenartsen (99%), de meeste dierenspeciaalzaken (99%). sommige KVV fabrikanten, en de meeste fokkers (98%). En al die lui spreken zich niet een beetje negatief uit, nee, ze kletsen de grootste onzin en hangen de afschuwelijkste onzin horror verhalen op. En mensen horen dat, raken compleet in paniek en sommige komen dan Godzijdank hier vragen hoe het wel zit. En andere rennen gauw naar de DSZ om een zak brokken te halen. Sommige komen echter wel weer hier terug. Soms al snel, soms na een paar jaar. Als hun hond stikt van de huidproblemen. Of maagproblemen. Of alsmaar aan de diarree is. Of artrose krijgt. Of diabetes. Of kanker.
Door Migudu
#1781972
Misschien dat ik het gemist heb hoor, maar zijn er ook foto's of i.d. van broketende honden met problemen die positief zijn veranderd na het overgaan op barf?

Groetjes,
Gerda
Door Lizzy
#1781974
Oh, die worden zo nu en dan wel geplaatst. Maar aangezien deze nooit als serieus argument of bewijsmateriaal worden gekenmerkt/geaccepteerd, hebben we er geen aparte categorie/topic voor gemaakt.
Door Benjy en Misty
#1782002
ReneeGJ schreef: het klink ook logisch! Maar je weet het: al krijg je 1000 goede verhalen: die ene slechte blijft hangen! Probeer gewoon door zoveel mogelijk meningen en zoveel mogelijk te lezen enz mijn mening te vormen...
Maar ehhh hoeveel slechte verhalen zijn er niet over br*k?

Mijn eerste hond heeft 7 jaar van zijn leven gestreden tegen zijn voedingsallergie, was soms zo ziek dat ik vreesde voor zijn leven. Heeft astronautenvoeding gehad en gaf zelfs met de br*k die hij wel verdragen kon nog zeker 2x per week over. Na 5 jaar vonden we dan eindelijk wel een br*k die hij verdragen kon maar ik weet zeker dat hij het op BARF veel beter gedaan zou hebben. Helaas wist ik toen nog niks van BARF af.  :(
Door pallas
#1782090
ReneeGJ schreef: Pfff de mening zijn duidelijk verschillend over barfen, deze reactie kreeg ik van de fokker van mijn hond (geen broodfokker!!!):

Hmmm barfen... dat is weer zo een hype van iedereen (sorry dat ik dit zo schrijf hoor maar merendeel eigenaar geeft veels te weinig aan suplementen en toevoegingen met de voeding).

Wel weet ik dat ik jaren geleden een voedingsstudie ben begonnen om toen te gaan vers-voeren (zoals het toen nog heette) maar je moet zoveel weten van je hond en in het begin zoveel onderzoek doen om te weten of je wel genoeg supplementen of andere toevoegingen geeft waardoor de hond genoeg waardes van alles binnen krijgt. Dan nog niet gesproken over de wijze waarop je het vlees aan moet bieden om ze zo optimaal uit het vlees te laten halen wat ze nodig hebben.... of het nu buiten in de zon ligt of niet....

Ook denk ik dat we veels te weinig van weten om te kunnen zeggen dat je je hond dan nog verantwoord voert en dat je er zeker van bent dat ze alles binnen krijgen.


( en de brokken fabrikanten weten het dus wel?)

Overigens met barfen behoor je je hond de hele dag door te voeren en is het niet zo afgepast als nu 2 maaltijden per dag natuurlijk dus als je een paar uurtjes weg wilt word het al weer moeilijker en als je werkt al helemaal niet te doen.


Dit vind ik de grootste onzin. Je maakt eenmalig een menu voor 2 weken en voert je honden één keer per dag (of twee) hoeft zelfs niet elke dag. Net als met brokken hou je er rekening mee wanneer je ze voert. Zodat ze rustig alles verteren.

Kijk er is natuurlijk ook een groot verschil tussen vers voeren (zoals het tegenwoordig dan gedaan wordt) zoals b.v smuldier of Rodi worsten of duck of etc of dat je echt barft.
Wij denken dat als je echt wilt barfen je er eerst voorafgaand er een studie van gemaakt moet hebben om je hond alles te geven wat ze nodig hebben dus ook die groentes want een hond is niet alleen een vleeseter natuurlijk.

Omdat je barfen aanpast op de hond zelf zal je je er wel in moeten verdiepen. Een hele studie vind ik wat overdreven. Net zo makkelijk/ moeilijk om voor jezelf een goede maaltijd te maken. Ik heb in de jaren dat ik barf wel heel veel bijgeleerd, maar dat gaat beetje bij beetje. Net als dat je veel over honden opvoeden en trainen leert met de jaren.
Als er nog vragen of problemen zijn weet ik de mensen (lees Lizzy en co) te vinden om me te helpen.


Ow ik weet het niet meer!!!

Groetjes Renee

Renee, de opmerkingen voor je fokker heb ik vet gedrukt.
Laat je niet gek maken. Barfen is niet moeilijk en heel gezond meer en meer dierenartsen en fokkers komen daar ook achter.
Als je voor gemak wilt gaan vergelijkbaar met brokken kan je voor een goede kvv kiezen, maar voor een beetje meer inzet pas je een menu helemaal aan op jouw hond en dan zal je zien dat hij/zij daar heel erg van kan opknappen.
Bovendien is het eten van barf voor een hond elke dag weer genieten, dus de relatie met jouw als baas heeft dan de beste basis die je maar kan wensen. :)
Laatst gewijzigd door pallas op do 07 okt 2010, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door