Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door siempie73
#1780431
Hoihoi,

Na een paar maanden kvv (na 14 jaar brokken,....) ga ik nu toch overstappen naar helemaal barf.

Het gaat om mijn 2 border collies. Ze zijn 3 jaar en bijna 1 jaar oud. De oudjes (12 en bijna 15) blijven op kvv voorlopig.
Ik wil het pas op deze manier gaan geven als ik het kvv in m'n megavriezer een beetje weg heb dus dat zal over een maand ongeveer zijn. Dan is de jongste ook een jaar geworden.

Ik ga dan uit van beiden 20 kilo, maar ik zal het verder per hond noemen om het overzichtelijker te houden.

Gewicht 20 kilo
Percentage 2%, geeft 400 gram per dag en 2800 gram per week

Bot 45 %, geeft 180 gr pd en 1260 gr pw
Orgaan 20%, geeft 80 gr pd en 560 gr pw
Spiervlees 35%, geeft 140 gr pd en 980 pw

Dat is weer 100%, 400 gr en 2800 gr. check!

Ze zijn gewend aan kippennekken, kipkk, runderstrotten, pens.

Het menu wat ik heb bedacht (maar kom ajb graag met op/ en aanmerkingen!!'

ma  kipnek             180 gr
      kopvlees         140
      eendlever       80

di    eendrug          180
      hert                140
      lampens         80

wo  eendnek         180
      paard             140
      runderhart     80

do  kipnek             180
     rundvlees        140
     lamsnier           80

vr   eendnek          180
     paard               140
     runderpens      80

za  kipkarkas          180
     eend                 140
     lamshart            80
     ei

zo  eendrug            180
     rundvlees          140
     lamslever           80

Klopt dit een beetje?

Ik heb het echt per dag genoteerd (controlfreakje....)

Graag jullie reacties



Groetjes Simone
Laatst gewijzigd door siempie73 op vr 08 okt 2010, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#1780550
Zo op het oog ziet het er goed uit, al denk ik dat je bij je jongste hond op het randje zit qua hoeveelheden. Als ze nog zo jong zijn, mogen ze best een procentpuntje meer hebben - al hangt dat ook af van de manier waarop je hondje verteert natuurlijk. Ik heb hier een jonge boxer (precies 1,5 jaar nu) die nog steeds op 900 gram voer per dag zit bij d´r schamele 25 kilootjes, die wordt met geen mogelijkheid dik (nog). Hou dus in de gaten of je jongste niet afvalt bij 2%.

Voor de rest: de afwisseling ziet er goed uit. Ik mis alleen een beetje het groentenprutje; weet je of je honden groenten lusten? Is toch vaak wel een goed onderdeel van het menu hoor! Als ze het lusten, gemalen of gekookt, zou ik ze zeker af en toe groente voorzetten.

Verder denk ik dat je misschien over een tijdje zat zult zijn van het gepriegel met de organen (80 gram per keer is niet veel), dus wellicht ga je het dan anders inrichten, maar zolang je het niet vervelend vindt om die kleine hoeveelheden af te wegen, is er niets aan het handje.

Ik zeg: smullen maar!
Door tessa
#1781134
Ziet er goed uit hoor.
Ik voer zelf niet iedere dag compleet.
De ene dag krijgen ze spiervlees, de andere dag weer orgaan (kan niet bij iedere hond ivm diaree, dan combineren met bot), dan weer een dagje vis etc.
Ik koop per 6 weken in volgens de percentages die ik nodig heb en als het op is hebben ze alles gehad.
Ook kun je bijv, twee keer in de week een rauw ei geven.
Had je ook vette vis in je menu? (zalmsnippers of koppen, rauwe markreel, sardines), is ook wel belangrijk ivm de omega's.
Door TMG1961
#1781777
Vindt dat je wat weinig pens geeft en wat veel lever. Ik zou 280 gram pens geven, lever 100 gram per week, nier zou ik ietsje minder geven, zou zelf een gram of 50 geven. Je kan de pens op 1 dag geven. Ik geef zelf op woensdag 's ochtends bot en 's avonds alleen pens
#1781789
Je afwisseling is prima  :)

Het percentage pens is nu 6%, dat zou inderdaad wat omhoog mogen.
Lever is ook 6%, dat vind ik ook wat aan de hoge kant, je zou 1x lever kunnen vervangen door pens.
Dan wordt het 9% pens en 3% lever.
3% nier vind ik geen probleem, de verdeling van het orgaan komt ook niet op een paar gram hoor!
Je kan het grofweg verdelen in 20% orgaan waarvan ongeveer de helft pens en de andere helft verdeelt over lever, nier, hart en eventuele andere organen.

En verder mis ik inderdaad een (vet) visje en ik zie persoonlijk wel voordelen in het toevoegen van een groentenmix,
maar je zou zelf het verschil met en zonder groenten eens een tijdje uit kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1781834
Ziet er helemaal prima uit!
Idd dat puntje van de lever, maar het komt niet allemaal zo precies  ;)
Wel even opletten op je border van 1 jaar, kan zijn dat hij nog wat meer nodig heeft aan voer, maar dat is vooral kijken met je ogen.
En op de lange duur zou ik wat meer afwisselen in vleesbot, bv konijn, parelhoen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1782146
Hey Simone,

Meeste puntjes op je menu zijn al genoemd. Je zou ook nog een dagje vis in kunnen plannen.
Hier krijgen ze de zalmmix van herby, omdat ze geen hele vis blieven, maar je zou ook sardientjes of de zalmstaarten van Lupa kunnen geven.

Als ik hier kijk naar mijn honden, dan krijgt Darky (20kg) 400 gram per dag.
De meiden (15-16 kg) krijgen hier 700-800 gram per dag. Bora krijgt zelfs nu nog wel eens een kilo per dag, omdat ze erg moeilijk op gewicht blijft.

Groetjes Chantal
Door Lizzy
#1782571
siempie73 schreef: Hoihoi,

Na een paar maanden kvv (na 14 jaar brokken,....) ga ik nu toch overstappen naar helemaal barf.
Hee gaaf!
Gewicht 20 kilo
Percentage 2%, geeft 400 gram per dag en 2800 gram per week
Dit betreft dus jouw hond die nog geen jaar is begrijp ik? Ik weet niet of je het met 2% gaat redden. Een jonge hond van een actief ras zou mogelijk meer nodig hebben dan die 2%.
Bot 45 %, geeft 180 gr pd en 1260 gr pw
Orgaan 20%, geeft 80 gr pd en 560 gr pw
Spiervlees 35%, geeft 140 gr pd en 980 pw

Dat is weer 100%, 400 gr en 2800 gr. check!
Check :biggrin2:
ma  kipnek             180 gr
       kopvlees         140
       eendlever       80

di    eendrug          180
       hert                140
       lampens         80

wo  eendnek         180
       paard             140
       runderhart     80

do  kipnek             180
      rundvlees        140
      lamsnier           80

vr   eendnek          180
      paard               140
      runderpens      80

za  kipkarkas          180
      eend                 140
      lamshart            80
      ei

zo  eendrug            180
      rundvlees          140
      lamslever           80
Ik mis groenten in je menu.
Verder geef je nu iedere dag iets van orgaan en spiervlees. Dat mag, dat is prima, maar het hoeft niet. Je zou ook bijv. 4 keer per week spiervlees en 3 keer per week orgaanvlees kunnen geven. Ik tel 6 diersoorten, toch? Dat is prima! Je zou nog wel 2 keer per week een rauw ei en 2 keer per week een sardientje kunnen geven. Dat zijn goede aanvullingen! Vette vis is wel goed vanwege de omega 3 vetzuren die je hond wel nodig heeft en eieren zijn gewoon super gezond.

Verder ziet het er hartstikke goed uit! Ik zou lekker beginnen. Ik las dat iemand het percentage lever heeft uitgerekend. Zo ver ga ik nooit, tot die details uitrekenen. Maar 6% is rijkelijk veel. Ik zou de helft gaan geven. Of iets meer dan de helft.
Door siempie73
#1783534
Hoi,

Met jullie tips en aanwijzingen (groente en vis erbij, iets meer pens en minder lever en jezelf makkelijker maken) heb ik mijn menu gewijzigd.

Ik heb ook de totaalhoeveelheden iets verhoogd. Nilo is als ik begin net een jaar en wat hij meer nodig heeft zal ik denk ik voorlopig aanvullen met kvv (toch in huis voor de oudste 2). AJ is erg actief (adhd, stuiter stuiter....)
Ze krijgen nu dan iets meer

Vinden jullie dit een goed menu?

ma    200 gr kippennekken  250 gr kopvlees          ei
di      200 eendrug                85 rundhart                  visje
wo    200 konijnkarkas        250 eend                      75 groente
do      200 kipkarkas              170 lamsnier/ lever      visje                (elke week wisselen)
vr      200 eendnek              250 hert                      ei
zat    200 parelhoenkarkas  250 runderpens
zon    200 eendrug                250 paard                    75 groente     

Dan hou ik 45 % vleesbot    33% spiervlees    16% orgaan wv 8% pens    5% groente  en 2x beetje vis en 2x ei

Gaan jullie accoord???? ;)
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1783569
Ik heb de percentages niet nagerekend maar het ziet er heel goed uit 8 soorten + vis en groenten, dat komt helemaal goed  :)
Zoals je het nu gedaan hebt is inderdaad makkelijker voor jezelf, ook met porties maken.

Volgens mij kan je beginnen  :D
Door siempie73
#1796453
Nou, alles is besteld en veel is al binnen.

Volgende week nog Lupa bij Chantal, zaterdag lama bij Iris en dan heb ik alles.

Gister tijdens het portioneren van de turkse slager (nou ja, ongeveer dan he...) had ik 4 grote fans!!!  :) stukje lever, stukje hart pens nier kopvlees, ze hebben alles even voorgeproefd! Geloof wel dat ze het lekker vonden.

Groetjes Simone
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door