Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1781448
Oke ik heb de aantallen berekend via de barf-rekenhulp en het vlees e.d ga ik kopen via www.devergeuldehond.nl. Ik ben ongeveer 6 euro per week kwijt aan dit menu.

Dag 1 Vleesbot 80gram / spiervlees 56gram / groente 16gram
Dag 2 Vleesbot 80gram / orgaan 56gram / groente 16gram
Dag 3 Vleesbot 80gram / spiervlees 56gram / groente 16gram
Dag 4 Vleesbot 80gram / orgaan 56gram / groente 16gram
Dag 5 Vleesbot 80gram / spiervlees 56gram / groente 16gram
Dag 6 Vleesbot 80gram / orgaan 56gram / groente 16gram
Dag 7 Vleesbot 80gram / spiervlees 56gram / groente 16gram

Vleesbot = kippennek
Orgaan = pens/hart
Groente = mix div.
Spiervlees = rund/lam/kip

En en en? is het wat? Lodewijk is nu ongeveer 8 kilo, ik heb 2 procent genomen.

Groetjes Renee
Laatst gewijzigd door ReneeGJ op do 07 okt 2010, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1781590
Ik kom op 53% vleesbot, 21% spiervlees, 16% orgaan, 10% groente.
Het percentage vleesbot is iets aan de hoge kant, dat zou ik iets minderen, je kan dan bijvoorbeeld het percentage spiervlees wat ophogen.

Alleen pens en hart als orgaan is niet voldoende.
Ik zou ongeveer de helft pens geven en de andere helft verdelen onder nier, lever, hart en eventueel nog ander orgaan.
Het komt niet op een paar gram! Maar nier en lever zijn wel belangrijk.

Verder zie ik maar 3 diersoorten, het absolute minimale is 4 + vis.
Als je hier voor een paar weken mee wil beginnen kan dat, maar daarna is het echt verstandig om meer soorten toe te gaan voegen.

Je zou bijvoorbeeld nog eendennekken en/of parelhoenkarkas als vleesbot toe kunnen voegen en bijvoorbeeld iets van geiten- of paardenvlees.
Andere soorten zijn ook goed, kijk even waar je makkelijk aan kan komen en wat goed betaalbaar is.
En dan nog een dagje (vette) vis. Sommige visboeren geven zalmstaarten en -koppen (koppen zijn misschien een beetje erg groot voor jouw hond) zelfs gratis weg.

Goed dat je iedere dag groenten gaat voeren.
#1781660
percentages zijn als volgt:

vleesbot 50%
groente 10%
orgaan 20%
spiervlees 20%

Minder bot doen en meer spiervlees? Als ik 1 keer per week vis geef is dat dan i.p.v spiervlees? Zelfde hoeveelheid ongeveer?
#1781751
Vleesbot:

  Eendennekken 
  Kippennekken

Orgaan:
  Kippenhart 
  Runder lever
  Runder nier 
  Pens lam geit 

Spiervlees:
  Geitensnippers
  Lamssnippers
  Stoofvlees
  Haas afsnijsels   
   
Vis:
  Zalmsnippers   

En dan nog groente mix en 2 eitjes per week erbij..Zo beter? Valt haas ook onder spiervlees?
 
#1781752
We hebben ergens een rekenverschilletje.  :)
Zo heb ik het berekend:

Als ik de totale gewichten op tel kom ik op 1064 gram per week, 152 gram per dag.

7x 80 gram = 560 gram = 52,6% van 1064
4x 56 gram = 224 gram = 2% van 1064
3x 56 gram = 168 gram = 15,8% van 1064
7x 16 gram = 112 gram = 10,5% van 1064

Panharing, sardine en makreel zijn complete visjes en kan je van het totale week gewicht aftrekken.
Zalmkop kan je als vleesbot zien en een staart moet je even bekijken, als er nog heel veel vlees aan zit dan kan dat wel als spiervlees geteld worden.
#1781791
[quote="ReneeGJ"]
en de groente rauw pureren? dan volgens mijn schema alles in 1 bak mikken? De botten eerst pletten met een hamer?
[/quote]
Yep de groente rauw pureren, echt een moes wordt het dan.

De eenden en kippennekken hoef je niet te pletten, daar heeft je hond die grote tanden voor  ;)
En niet schrikken als hij kippennekjes in 1x doorslikt, dit doen meer honden omdat ze erg klein zijn, maar het kan geen kwaad.
#1781801
Dan zit het inderdaad waarschijnlijk in de afronding  :)
Als je het spiervlees wat naar boven afrond is het prima.

Rauwe groenten moet je idd even pureren om de celwanden kapot te maken.
Meer info over groentenmixen vind je o.a. hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,795.0.html

De nekken kan je in het begin eventueel een beetje pletten met een (vlees)hamertje.
Heel belangrijke info over vleesbotten vind je hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,801.0.html
#1782493
Rekenwonder Hanneke: is het zo beter kwa percentage? Geef ik dan niet teveel orgaanvlees nu? (had de eerste keer orgaan verkeerd berekend)

Dag 1 Vleesbot 72gram / spiervlees 70gram / groente 16gram
Dag 2 Vleesbot 72gram / orgaan 75gram / groente 16gram
Dag 3 Vleesbot 72gram / spiervlees 70gram / groente 16gram
Dag 4 Vleesbot 72gram / orgaan 75gram / groente 16gram
Dag 5 Vleesbot 72gram / spiervlees 70gram / groente 16gram
Dag 6 Vleesbot 72gram / orgaan 75gram / groente 16gram
Dag 7 Vleesbot 72gram / spiervlees 70gram / groente 16gram
#1783561
Totaal per week: 1121 gram

7x 72 = 504 gram = 45%
4x 70 = 280 gram = 25%
3x 75 = 225 gram = 20%
7x 16 = 112 gram = 10%

Ziet er goed uit  :)
En je hoeft echt niet tot op de gram af te wegen hoor, als je dit als basis aanhoud en de ene keer wat meer en de andere keer wat minder is dat prima, anders wordt het zo'n gepriegel en dat is niet nodig.

20% orgaan is goed als de helft daarvan uit pens bestaat en de andere helft kan je verdelen onder (minimaal) lever, nier en hart.
Meer soorten orgaan mag natuurlijk.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door