Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#1779351
weten jullie welke kruiden honden wel en niet mogen hebben?
Je ziet nl ook kant en klaar hondenvoer waar kruiden in verwerkt zitten, misschien vindt mijn hond het dan ook wel lekker als ik er wat verse kruiden door het vlees doe. Maar daarvoor wil ik natuurlijk eerst jullie advies!
Mij lijkt bieslook niet zo'n goed idee. Maar wat met bv tijm of peterselie, basilicum, munt?
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes!
Door Lizzy
#1779878
Nee, bieslook is inderdaad geen goed idee. Knoflook kan weer wel maar met mate. Er staat hier op Barfplaats wel hoeveel knoflook je dagelijks mag geven. Op zich kun je alle verse kruiden geven maar ze hebben altijd weer hun eigen uitwerking. Dus gebruik er nooit teveel van en geef ook niet alles door elkaar. Want geef je bijv. selderij + peterselie + paardenbloem + brandnetel, piest je hond zich helemaal suf want ze werken allen vocht afdrijvend. En dat is ook niet goed. Munt is prima. Werkt ook goed bij maagproblemen. Basilicum... Daar heb ik mijn twijfels over. Ik las laatst (moet de bron zoeken hoor) dat basilicum niet zo gezond is :g:. Gewoon geven maar alles met mate.
Door 202Spots
#1779927
Ik gebruik wel peterselie, knoflook en beetje gember en kelp door de groenten mix,maar echt kruiden voor de smaak is niet nodig.
De meeste verse kruiden ( die de mens lekker vind als smaakmaker) worden niet door de hond opgenomen,
maar kunnen wel gebruikt als er tea van word getrokken of in 't builtje gedaan en dan voor uitwendig gebruik worden.
Door viperenoscar
#1780163
Is tijm ook goed voor een hond? Ik weet dat het voor mensen gezond is omdat het ontstekingsremmend werkt en heel goed tegen verkoudheid is. Maar dieren kunnen daar natuurlijk anders op reageren.
Anders hou ik het alleen bij een beetje knoflook die ik al in de groentenmix verwerkt heb.
Door 202Spots
#1780519
viperenoscar schreef: Is tijm ook goed voor een hond? Ik weet dat het voor mensen gezond is omdat het ontstekingsremmend werkt en heel goed tegen verkoudheid is. Maar dieren kunnen daar natuurlijk anders op reageren.
Anders hou ik het alleen bij een beetje knoflook die ik al in de groentenmix verwerkt heb.
Je kan wel 'n tijm thee maken en dat op jeukende huid spuiten of deppen.
Maar net zoals veel andere kruiden, zou ik geen tijm door 't eten doen.
Door dancingdaydream
#1780532
viperenoscar schreef: Is tijm ook goed voor een hond? Ik weet dat het voor mensen gezond is omdat het ontstekingsremmend werkt en heel goed tegen verkoudheid is. Maar dieren kunnen daar natuurlijk anders op reageren.
Anders hou ik het alleen bij een beetje knoflook die ik al in de groentenmix verwerkt heb.
thijm-thee kan je wel weer bij verkoudheid geven :)
Door Lizzy
#1780637
Oh, ik gooi hier wel eens een paar tijm of munt takjes door de groentenmix hoor. Niet teveel. En niet geschikt voor drachtige honden.
Door Irish
#1780827
En daslook? Mag dat gegeven worden ter bevordering van de spijsvertering? Het heeft wat weg van knoflook volgens mij.
Door Lizzy
#1781861
Irish schreef: En daslook? Mag dat gegeven worden ter bevordering van de spijsvertering? Het heeft wat weg van knoflook volgens mij.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Lijkt daslook niet meer op bieslook? Of op de ui? Ui is een hond gevoeliger voor dan knoflook (kan er slechter tegen). Dus als daslook veel weg heeft van ui, zou ik met daslook ook uitkijken.
Door Jasmin
#1783973
Lizzy schreef: Dus gebruik er nooit teveel van en geef ook niet alles door elkaar. Want geef je bijv. selderij + peterselie + paardenbloem + brandnetel, piest je hond zich helemaal suf want ze werken allen vocht afdrijvend.
Hé, bedankt Lizzy. Ik was juist op zoek naar iets waardoor mijn hond wat meer ging plassen. Ze heeft al 2 keer blaasontsteking gehad na de loopsheid. Ze plast heel weinig en daardoor wordt de blaas niet goed doorgespoeld. Ook moet ik haar steeds aansporen om te drinken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door