Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aurinko
#1779565
Hoe is jullie ervaring met het geven van wild (karkas e.d. zonder huid) en het jachtinstinct. wordt dat versterkt?
Ik heb een vlinderhondje met een ontzettend jachtinstinct, ze is dol op barfen, maar ik ben toch wat huiverig om haar "dierdelen" voor te schotel van dieren die we tijdens een wandeling ook tegenkomen.

Groetjes,
Gerry
Door orinake
#1779581
maakt niks uit :)
Hier loopt Tristan vrolijk tussen kippen. Isack pakt ze vast aan een vleugel en gaat er mee wandelen. Maar ze opeten? nee hoor.
Ik heb konijnen en cavia's gehad en ook daar deden ze niets naar (de hond van de buren helaas wel)

BEwijs dat barfende rotjes die gek zijn op konijn kunnen samen leven met hun "maaltijden"

Afbeelding


Hier pikt Chipsy een witloofblaadje van Dory
Afbeelding
Door Daphne&Jayden
#1779752
Hier ook niet, Jayden krijgt bijvoorbeeld konijn (is denk geen wilde hoor), maar als hij tijdens het wandelen een ziek konijn vindt, wil hij het nog steeds mee naar huis toe nemen (dat moet dan verzorgt worden vind ie). Of als het konijn al dood is, moet het eerst begraven worden, anders loopt hij niet mee. Tja...wat 'n hulphond hè... :P
Hij is ook opgegroeid met konijnen en cavia's en is daar sowieso altijd heel lief mee. En zorgt daar op zijn manier dan voor, wanneer de hokken verschoont worden en ze dan op de bank gezet worden.
Door Aurinko
#1779768
Jullie weten vast wel dat er allerlei vreemde gedachtengangen de ronde doen over BARFen, dit is er vast ook zo eentje ;)
Leuk om te horen dat er veel honden totaal geen link leggen tussen dieren in en buiten de etensbak :)
Hier ook niet, Jayden krijgt bijvoorbeeld konijn (is denk geen wilde hoor), maar als hij tijdens het wandelen een ziek konijn vindt, wil hij het nog steeds mee naar huis toe nemen (dat moet dan verzorgt worden vind ie). Of als het konijn al dood is, moet het eerst begraven worden, anders loopt hij niet mee. Tja...wat 'n hulphond hè...


De gedachtenkronkels van een hond zijn niet altijd te begrijpen, maarja, dat zullen ze van ons ook wel vinden ;)
Mooi om te zien wat ze allemaal verzinnen, de "furbabies"
Door Barbaravh
#1779787
Ik doe jachttraining met mijn flatcoated retriever, ze heeft dus ook al wild moeten apporteren. Ze is nog steeds zacht in de bek ondanks ze hert, konijn en fazant eet. Dieren met vacht of veren geef ik niet.
Door Elvira
#1779817
Ik doe ook jachttraining met mijn golden en hij apporteert eend, konijn, haas e.d. en is heel zacht in de bek. Hij eet ook eend, konijn karkassen e.d. Geen probleem dus, hij gaat wel achter een konijn aan als hij de kans krijgt, maar dat deden mijn goldens die brokken kregen ook.  ;)
Door jasmijn
#1779938
ik denk zelf dat jagen en eten 2 dingen zijn die los van elkaar staan.
het jacht instinkt is aan geboren, niet aan geleerd.
als je kijkt naar roofdieren in het wild zie je dat het inpuls van het achter een dier aan rennen er echt al van het benin in zit, maar dat ze echt moeten leren om te doden.
heel grappig om te zien hoe een stel jongen leeuwe besluitloos staan te kijken bij een hert dat stijfbevroren is van angst, door dat het niet weg rend hebben ze geen idee wat ze er mee moeten doen.
het jagen wat onze huishonden doen is dus over het algemeen niet om het te doden maar meer voor de jacht, en heel vaak zie je dan ook dat als een hond iets te pakken heeft hij het niet dood.
zo kan je het jagen vergelijken met jagen achter de tennisbal of een stok aan.
of voor meer neus gerichte rassen het opspuren van honden snoepjes of speeltjes die je heb verstopt.
dat is ook de reden dat je een hond over het algemeen hele prooi dieren moet leren eten, dus ze laten zien dat onder dat vachtje vlees zit wat ze kunnen eten.
bij mijn hond heb ik nooit gemerkt dat omdat ze beesten met vacht eet dat ze nu de kippen wil opeten of het konijn wil verslinden.
nee ze vind het nog steeds leuk om ze te likken en te knuffelen.
helaas hebben we nu geen konijnen en kippen meer, dus moet ze het maar doen met de dieren van de kinderboedrij  :biggrin2: die ze nog steeds vool overgaven likt en beschermd :D
Door Aurinko
#1779966
Met jachthonden die aan jachttraining doen lijkt me wel het duidelijkste bewijs, als die het zelfs uit elkaar kunnen houden! :)

Ik begin te denken dat mijn man gevaarlijker is voor de bosbewoners, die gooide (lang geleden :)) zo'n harde bal aan een touw weg voor Daisy (Tervuerense herder)en die kwam terug met een konijn, dood, en nog warm (en met een bult op zijn kop) die bal had dus het konijn fataal geraakt ??? das' pas pech hebben :)

Die was trouwens ook dol op katten (niet als prooidier natuurlijk) vanuit de fokker waar ze honden en katten hadden waren de katten altijd helemaal nat van het knuffelen en poetsen (door de honden)
Door Barbaravh
#1780084
jasmijn schreef: ik denk zelf dat jagen en eten 2 dingen zijn die los van elkaar staan.
het jacht instinkt is aan geboren, niet aan geleerd.
als je kijkt naar roofdieren in het wild zie je dat het inpuls van het achter een dier aan rennen er echt al van het benin in zit, maar dat ze echt moeten leren om te doden.
Hmm daar ben ik het niet mee eens. Mijn labrador was een enorme jager toen ik ze pas had. Als ze iets kon vangen, at ze het dan ook op. Je mocht doen wat je wilde, lossen deed ze niet meer.
Door orinake
#1780464
Diena schreef: Hmm daar ben ik het niet mee eens. Mijn labrador was een enorme jager toen ik ze pas had. Als ze iets kon vangen, at ze het dan ook op. Je mocht doen wat je wilde, lossen deed ze niet meer.
Idem hier met Jabba de Aussie..;
Die heeft hier menig cavia en kippen gegeten....

Nu bij mijn huidige hondenen herplaatste Jabba is er ook nog een verschil: solo jagen of in groep....
Als ze alleen zijn jagen ze het op maar doen ze er verder niks mee...
Als ze in groep jagen dan zie je ze echt samen werken en eindigde de jonge kalkoen?? ?? ?? wel als maaltijd...
Door Aurinko
#1780685
Hmm daar ben ik het niet mee eens. Mijn labrador was een enorme jager toen ik ze pas had. Als ze iets kon vangen, at ze het dan ook op. Je mocht doen wat je wilde, lossen deed ze niet meer.
Idem hier met Jabba de Aussie..;
Die heeft hier menig cavia en kippen gegeten....

Nu bij mijn huidige hondenen herplaatste Jabba is er ook nog een verschil: solo jagen of in groep....
Als ze alleen zijn jagen ze het op maar doen ze er verder niks mee...
Als ze in groep jagen dan zie je ze echt samen werken en eindigde de jonge kalkoen?? ?? ?? wel als maaltijd...
Maar het is dus niet perse zo dat het jachtinstinct verergert door het BARFen, maar meer als het "jagen, vangen, eten" erin zit dan is het hardnekkig gedrag?!
Door orinake
#1780745
Aurinko schreef: Maar het is dus niet perse zo dat het jachtinstinct verergert door het BARFen, maar meer als het "jagen, vangen, eten" erin zit dan is het hardnekkig gedrag?!
goh hardnekkig gedrag... Jabba heeft het ook afgeleerd en de loopt nu bij zijn nieuwe baasje blijkbaar gwoon tussen de kippen...
Door Aurinko
#1780781
goh hardnekkig gedrag... Jabba heeft het ook afgeleerd en de loopt nu bij zijn nieuwe baasje blijkbaar gwoon tussen de kippen...
Het is dus meer zoals met zoveel dingen, heel veel verschillende ervaringen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door