Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rianne145
#1776631
Hallo mensen,

Ik weet niet goed of ik nu overbezorgd ben of dat er inderdaad wat aan de hand is maar als mijn nieuwe kat een lap vlees eet knarst en kraakt hij met z'n gebit. Kan het zijn dat dat komt doordat hij niet gewent is aan vlees? Ik heb hem nu 2 weken en de eerste dagen heeft hij nog brokken gehad, maar na een dag of 4 is hij volledig over gegaan op cb/bibi. Het valt me op dat hij zijn vlees oplikt ipv het normaal op te eten. Dat probeert hij dus bij een lap vlees ook maar dat lukt natuurlijk niet  :-*.
Het zou toch zonde zijn als ik een kat heb die lekker wil kauwen maar het niet kan..., heb ik weer  :(
Herkent iemand dit, is dit onervarenheid? Aan de voorkant staat zijn gebit keurig recht, aan de zijkant kan ik het slecht beoordelen, zal eens plaatjes opzoeken van hoe het zou moeten zijn. Ik wil hem zo graag aan het knagen hebben aangezien hij echt vreselijk uit z'n giegel stinkt en een viese laag op al zijn tanden heeft.
Laatst gewijzigd door Rianne145 op zo 03 okt 2010, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1776661
Geen idee.. toen de bejaarde Omo moeilijke tandjes had/kreeg knarste ze ook op de brok/blik, toen t huidige koppel tandjes wisselde hoorde ik ook wel 's :knerssss... k zou t even in de gaten houden, misschien moet poes gewoon wennen aan t knippen van vlees, vleesjes in repen aanbieden zodat t te knippen deel wat beter te overzien is?
Door Rianne145
#1776667
Hij is 4 dus ik ga er vanuit dat hij wel klaar is met wisselen :P. Ik ga het in de gaten houden, anders maar even langs de da.

Brrr, ik kan helemaal niet tegen dat geluid, als ik er aan terugdenk krijg ik weer last van m'n kiezen.
Door Too
#1776669
Rianne145 schreef: Hij is 4 dus ik ga er vanuit dat hij wel klaar is met wisselen :P. Ik ga het in de gaten houden, anders maar even langs de da.

Brrr, ik kan helemaal niet tegen dat geluid, als ik er aan terugdenk krijg ik weer last van m'n kiezen.
Ja t gaat door merg en been... misschien is t echt een kwestie van wennen aan t efficient gebruiken van de kaakjes  ;)
Door Rianne145
#1776673
Dat kan best, hij heeft ze nog nooit hoeven gebruiken. Ik hoop het van harte. Als ik het in kleinere stukjes snij (twee hapjes) dan kan hij het stukje wel doormidden kauwen en wegwerken, misschien echt een kwestie van wennen.
Door Limpy
#1777886
Heeft een dierenarts recentelijk wel eens zijn gebit gecontroleerd en is dat goed bevonden?

Mijn ouwe limpy knarst nl net zoals jij beschrijft en zijn gebitje doet het niet meer 100% (hij is ook al 16 ½)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1777905
nu jullie t zeggen..  :-X
max deed dat ook altijd.. schraap schraap tijdens t eten..
maar sinds hij geholpen is aan zijn rampzalige gebitje.. doet hij dat volgens mij niet meer..
dwz.. het is mij niet meer opgevallen..
Door Limpy
#1777926
Limp heeft ± 3 jr geleden ook een renovatie in zn bek gehad en toen was het ook een lange poos goed, nu dus weer minder en knarst hij dus ook weer...
Door Rianne145
#1778871
Limpy´s aai-assistente schreef: Heeft een dierenarts recentelijk wel eens zijn gebit gecontroleerd en is dat goed bevonden?

Mijn ouwe limpy knarst nl net zoals jij beschrijft en zijn gebitje doet het niet meer 100% (hij is ook al 16 ½)
Ik heb hem past 2 weken. Ik ga hem regelmatig reepjes vlees aanbieden zodat hij wat spieren kan krijgen. Als het zo blijft laat ik het maar eens nakijken. Als hij gaapt tikken zijn voortanden (?) tegen elkaar als hij z'n bek weer sluit.
Door Rianne145
#1799752
Inmiddels zijn we 3 weken verder en ik ben toch maar even bij de dierenarts langs geweest. Er is niets mis met zijn gebit en het kraken komt waarschijnlijk uit zijn kaken of keel. Het is inmiddels minder geworden maar hij bakt er nog steeds niet zoveel van. Hij is op dit moment bezig met een duif, die vind hij echt verschrikkelijk lekker!!!!!! Er ligt nu alleen nog een karkasje en hij heeft al het vlees van de botjes af geschraapt met zijn voortanden. Hij is daar in twee sessie wel 1,5 uur mee bezig geweest, acht het houd hem lekker bezig hihi. Af en toe gebruikt hij ook zijn kiezen maar het lukt niet goed om er dan wat af te knagen. Ik bied hem regelmatig grotere stukken vlees aan en die hou ik dan vast. Hopelijk krijgt hij het onder de knie en kraakt hij binnen no time mooi. We zullen zien. Ik wil zo graag dat hij goed gaat kraken aangezien hij behoorlijk vieze tanden heeft en onwijs uit z'n giegel stinkt.
Door san :)
#1819861
beetje laat maar nu ik dit lees, onze kater doet dit ook wel eens! soms is het weg en dan ineens is ie weer aan het knarsen.

gebit van hem ziet er verder mooi uit en lijkt er zelf geen last van te hebben, alleen de omgevin
Door DeDiana
#1831349
Eén van mijn poezen, Lola van 4, doet dit ook al haar hele leven. Haar gebit is gecontroleerd bij de dierenarts en 100% oké bevonden. Ze 'knarst' soms ook als ik haar aai, alsof ze met haar kiezen over elkaar schuift. In Lola's geval lijkt het wel een soort tandenknarstic. Ze lijkt er zelf helemaal geen last van te hebben en ik merk ook niet dat ze pijn heeft aan haar kiezen of kaak. Alleen eten van grote lappen vers vlees kost haar wat meer moeite, maar dan neemt ze er dus ook maar lekker die tijd voor. Ik denk niet dat je je hier zorgen om hoeft te maken, tenzij je denkt dat het pijnlijk is voor de kat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door