Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jasmin
#1777553
Dat sammetje van mij heeft vandaag een lamsschouder op. Nu las ik hier dat dat als recreatiebot word gebruikt, omdat het te hard zou zijn om helemaal op te laten eten. Maar dat kleine bottenmonster van mij heeft hem bijna helemaal weggewerkt! Het is dat ik het laatste lange pijpbot (stukje bovenarm?) heb afgepakt, omdat ik het vond splinteren, anders had ze die ook nog weggekregen. Ik begin aan het geluid van het kraken te horen hoe hard een bot is en het meeste klonk niet eens zo heel hard. Ja op dat lange bot na, dus. Ik heb het merg er voor haar uitgetrokken en de rest weggegooid. Mevrouw liep me achterna met zo'n snuit van: "Wat doe je nou!  :( Je gaat mijn bot toch niet weggooien?"

Wat beschouwen jullie als recreatiebot en hoeveel mogen ze ervan opeten?

Louise
Door Mevroi Kruim
#1777557
Schouderblad van lam of kleine geit krijgen ze hier ook wel weg, bekken idem. Poten vind ik de grens, dat doe ik niet. En ik voer niks van volwassen rund, schaap of paard.
Ik geef sowieso geen recreatiebotten maar alleen eetbotten, dat vind ik genoeg lol. Als ze klaar zijn met een stevig bot hoeven ze geen recreatie meer.
Door Jasmin
#1777604
Jouw herders krijgen het vast wel weg idd., maar dat spook van mij weegt maar 21 kilo bij een stokmaat van 20 cm! Ze is wel sterk in haar kaken. Met een trekspelletje moet je alle zeilen bijzetten anders trekt ze je ondersteboven.

Dus je voert ook bekken?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1777630
Die herders zijn denk ik net zo zwaar als die van jou  ;)
Bekken zou ik alleen voeren als het van zeer jong lam/geit komt, vindt dat net wat harder dan schouderblad.
Zowiezo zou ik recreatiebotten alleen nemen van jonge dieren.
Vindt nek, kop en staart ook leuke eetbotten.
Door Mevroi Kruim
#1777638
Mijn herders wegen 14 en 15 kilo  ;) maar ze zijn wel wat hoger, rond de 45-48 cm. Zijn nl IJslandse herders  :D behalve Tara natuurlijk, die was een kruising Mechelaar maar woog ook maar 20 kilo, beetje te heet gewassen.
Door Jasmin
#1777643
Van welk beest voer je dan de staarten, May Linn? Heb eens een avontuur gehad met ossenstaart (wist ik veel, toen) dat was geen succes. Zeker geen aanrader!
Door Jasmin
#1777649
Mevroi Kruim schreef: Mijn herders wegen 14 en 15 kilo  ;) maar ze zijn wel wat hoger, rond de 45-48 cm. Zijn nl IJslandse herders  :D behalve Tara natuurlijk, die was een kruising Mechelaar maar woog ook maar 20 kilo, beetje te heet gewassen.
Hahaha!  ;D

Tjonge op de foto zien ze er groter uit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1777658
Jasmin schreef: Jouw herders krijgen het vast wel weg idd., maar dat spook van mij weegt maar 21 kilo bij een stokmaat van 20 cm! Ze is wel sterk in haar kaken. Met een trekspelletje moet je alle zeilen bijzetten anders trekt ze je ondersteboven.

Dus je voert ook bekken?
Het gaat er niet om of woef het goed weg kan krijgen, maar meer om of het wel goed verteerd. Keiharde botten kunnen nog best gekraakt worden door het gebit, maar de stukken kunnen als onverteerbaar in het darmkanaal terecht komen met alle hele nare gevolgens van dien.
Een echt lamsschoudertje is goed eetbaar, maar vaak krijg je i.p.v lam van een schaap mee en dan wordt het al snel te hard.
Door Jasmin
#1777672
Zal morgen haar ontlasting checken, als ik ook maar een splintertje bot vind krijgt ze geen schouder meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door