Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door TMG1961
#1776274
Ik heb naast Pixie ook nog een kat, ze zal ongeveer een jaar of 15-16 zijn. Ze heeft nier problemen en krijgt dagelijks een half tabletje fortekor 5mg, van kvv en botwerk moet ze niets hebben dus krijgt ze haar normale nier dieet. Wat ze wel eet is spiervlees van sommige diersoorten zoals haas, kalkoen, kip enz enz.

Nu vraag ik me af of dat veel kwaad kan als ik haar ook spiervlees geef als Pixie 's avonds vlees krijgt. 's ochtends krijgt ze gewoon haar normale eten.
Door Limpy
#1776377
Kattige nierpatienten die op vers zouden staan moeten wat minder bot + orgaan en meer spievlees, denk dat je je ouwe dame wel een plezier doet met spiervlees. Vooral geven als ze het lekker vind.
Door TMG1961
#1776654
Limpy´s aai-assistente schreef: Kattige nierpatienten die op vers zouden staan moeten wat minder bot + orgaan en meer spievlees, denk dat je je ouwe dame wel een plezier doet met spiervlees. Vooral geven als ze het lekker vind.
Lekker vindt ze het zeker, had vanavond amper de gelegenheid om het gemalen hazenvlees in haar bakje te doen, ze at het gewoon uit m'n hand. Voor de zekerheid maar even m'n vingers geteld nadat ze het vlees op had  :biggrin2:
Door Too
#1776665
;D ;D poes weet wat lekker is...
Als je haar niet kunt verleiden tot compleet vers dan zou ik gewoon kijken wat ze wel lust aan verse hap : spier, klein hapje hart etc en zo af en toe stiekem een [gehamerd] stukje vleesbot van t een of ander: [kip]karkas, nekje, eendenribbetjes, parelhoen of wat je maar hebt.. je weet t maar nooit met katten  ;)
Door Limpy
#1777881
Strak plan, laat dr vooral eten wat ze lekker vind = in haar geval spiervlees.
Kijk wel uit met hoeveelheden orgaan, voor versgevoerde nierkatten wordt ± 5% organen aanbevolen...
Mijn opaatje rammelt ook en beetje met zn eigen organen, die geef ik zo´n 9 % qua lever/nier maar hart geef ik hem wel 15 %. (ivm taurine)
Door flin
#1777933
TMG1961 schreef: Ik heb naast Pixie ook nog een kat, ze zal ongeveer een jaar of 15-16 zijn. Ze heeft nier problemen en krijgt dagelijks een half tabletje fortekor 5mg, van kvv en botwerk moet ze niets hebben dus krijgt ze haar normale nier dieet. Wat ze wel eet is spiervlees van sommige diersoorten zoals haas, kalkoen, kip enz enz.

Nu vraag ik me af of dat veel kwaad kan als ik haar ook spiervlees geef als Pixie 's avonds vlees krijgt. 's ochtends krijgt ze gewoon haar normale eten.
'k weet niet wat je  'normaal' nier eten/dieet bedoeld? 
vocht, is in deze al zeer belangrijk, dus 'k hoop dat je graanvrij blik oid voert  :P

en tuurlijk zijn èchte rauwe eiwitten gezond en lekker,
zonder bot, zou 'k er zelf wel wat gemalen eischil overheen doen, zodat de fosfor/calcium balans niet te ver afwijkt
Door flin
#1777940
Limpy´s aai-assistente schreef: Strak plan, laat dr vooral eten wat ze lekker vind = in haar geval spiervlees.
Kijk wel uit met hoeveelheden orgaan, voor versgevoerde nierkatten wordt ± 5% organen aanbevolen...
Mijn opaatje rammelt ook en beetje met zn eigen organen, die geef ik zo´n 9 % qua lever/nier maar hart geef ik hem wel 15 %. (ivm taurine)
taurine zit in alle delen van 'n prooidier/vlees , orgaan etc, 't 'probleem' is dat we niet exact weten hoeveel,
en daarnaast niet weten hoeveel een katzel aan taurine minimaal nodig zou hebben,

wèl weten we dat teveel taurine geen nadelige effecten zou veroorzaken, en tè weinig taurine serieuze problemen oplevert

er doen allerlei geruchten de ronde dat in hart meer taurine zit, (in verhouding dan) en in hersenen en ogen van dieren ook,
'k heb nog nooit 't bewijs gevonden: 'k kan 't nergens terugvinden in de nutritionele data en sites


... zelf geef 'k dus af en toe taurine bij, just in case, van Solgar...

neemt niet weg dat de meeste katzels hart gewoon lekkur vinden  ;)
Door Limpy
#1779188
Dan neem ik aan dat je het over volwassen prooidieren hebt en geen eendagskuikens?

Hier vinden ze hart ook lekkerder dan ander orgaan (mits van kip,eend of nijn)...
Zijn hersenen nou ook orgaan? (vinden ze hier ook lekker)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door