Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#1775563
Mijn border collie reu is nu 17 maanden, zelf gefokt maar bij vrienden geboren.
Ivm mijn werk had ik de keuze of helemaal geen nest, of mijn teef bij anderen laten bevallen.
Zelf was ik wel bij de bevalling aanwezig en heb ik dus een reu aangehouden.

In dat huishouden woonden al drie borders en een kat.
Toen de pups 2 weken waren heb ik ze al met frontline spray moeten behandelen, omdat er op alle pups
vlooien zaten.
Alle dieren in huis zijn toen behandeld.
En er wordt ook regelmatig ontvlooid, maar deze mensen geloven niet in het feit dat een huis met dieren ook
vlo vrij kan zijn.

Ik ben een beetje bang dat mijn reu daar een allergie aan overgehouden heeft.
Hij likt heel regelmatig zijn voor en achterpoten, maar voornamelijk zijn voorpoten. Die zouden normaal
gesproken wit moeten zijn, maar je ziet een ligt dondere verkleuring door het vaak likken. Hij bijt zo nu en dan uit het niets opeens in zijn zij. Ook krapt hij met z'n achterpoot bij zijn nek (hij heeft geen halsband om) Hij
heeft dus duidelijk regelmatig jeuk.
Ik heb ook twee katten.
Tot nu toe probeer ik regelmatig te ontvlooien, (1x per maand, behalve in de winter, dus voorjaar, zomer en najaar) het is gewoon vreselijk om dat gelik en bijten te zien.
En ik heb het id dat 1 tot 2 weken na het ontvlooien de jeuk wel iets minder is, maar dat het daarna toch weer terug komt.
Als ik ontvlooi, ontvlooi ik alle dieren tegelijk. Ik was het kleetje waar hij op ligt regelmatig. En probeer de Advantage (ik zag dat er nu Advantix is) compleet op de huid toe te dienen.

Ik heb jaren geleden een markiesje over genomen van iemand die na bij Steven Schukking geweest te zijn
een vlooien en huismijt allergie had.
Na de zoveelste corticost. inj. had ik er zo schoon genoeg van dat ik op advies bij hem terecht kwam. Wat een verademing was dat!! En niet meer aan de pretnison.

De medicatie deed haar ook erg goed.
Na in de 'barf bieb' gelezen te hebben en begrepen te hebben dat er verschillende soorten van vlooienovergevoeligheid is, leek me het een id om ctenocephalum D30 te geven. Evt. in combi met Ledum D30
Wat is jullie id hierover?
Of is het toch een beter id eerst naar alternatieve d.a. te gaan?

Ik heb zelf niet het id dat het door verveling komt, mijn border komt gemiddeld 6x per week bij de schapen, en krijgt een flinke training, waar hij met volle teugen van geniet.

Wat is jullie id/advies hiervoor?

Alvast dank,
Gaby ;)
Door Lizzy
#1775682
Je vraag is dus of je deze middelen aan jouw border collie kunt geven? Persoonlijk, als je mij om mijn mening vraagt? Vind ik beide middelen voor geen meter bij de klachten van jouw hond passen. Vlooien-beet-allergieen uiten zich niet vaak in bijten op poten. Of dat hij een andere contact allergie heeft. Of is het toch iets van zenuwen die hij op deze manier uit. Likken op de poten is vaak of een contact allergie of een zenuwen-trek (automutilatie) en in een elk geval duidt het op een voedsel allergie.

Dus, om maar eens bij het begin te beginnen: wat voer je hem? Wat heb je op de vloer liggen? Wat voor manden heb je?
Door Gaby
#1775761
Dank je wel Lizzy voor je reactie en meedenken.
Ik was in de bibliotheek aan het lezen voordat ik de vraag had gesteld, en las daar dat ze wel aan de voorpoten kunnen likken.

Uit de bieb
De 3e “soort”, de primaire vlooienbeetallergie is een hele lastige. Zowel voor de reguliere diergeneeskunde als voor de homeopathie.

Kenmerken zijn; heftige jeuk, om gek van te worden. Je hoeft maar naar hem te wijzen en hij begint heftig te krabben en te trekken met zijn vel. Dikwijls vinden we relatief weinig vacht en huidbeschadigingen, terwijl de jeuk zeer heftig is; fanatiek bijten, schuren, krabben. De jeuk is gelocaliseerd op het kruis; indien er een kale plek is, zien we die dan ook daar!

Tengevolge van de heftige, bijna ondraaglijke jeuk op het kruis zien we ook nog heftige en frequent krabben op de flanken/buik met de achterpoten en vooral ook bijten (“grazen”) aan de voorpoten of likken aan/tussen de tenen.

Ik moet zeggen dat ik idd niet zie dat hij die o zo gigantische jeuk heeft die hierboven omschreven wordt.
Wel bijt hij regelmatig op z'n dij en likt dus vaak aan zijn voorpoten.
Zijn vacht glanst wel.
En ik zie het terwijl ik aan het schrijven ben weer, maar dat doet hij niet heel vaak, zich op zijn buik/lies likken. En ik zie hem nu ook voor het eerst bijten op zjin buik.

Op de grond ligt laminaat. Er ligt 1 kleetje waar hij op ligt.
Hij eet deels kvv en ben hier en daar wat aan het bijleren (dankzij barfplaats) en voer hem bij.
In het (niet complete) kvv zit kopvlees van rund, lever, nier, hart en schapenvet.
Verder voer ik hem kipkarkas, yoghurt, eitje 2x per week.
Nu ook zalmkop (sinds vandaag) en parelhoenkarkas.
Geef ongeveer 2x per week pens (stawi)
En ik heb nog wat borstbeen (rund) in de vriezer liggen, maar ik begreep al op het forum dat dit misschien
toch nog iets te hard is.

Misschien een wat inmogelijke vraag, en misschien ook beter om een d.a. te bezoeken..
Maar ben zeer dankbaar voor het mee denken! :)
Door Lizzy
#1775937
Gaby schreef:
Dank je wel Lizzy voor je reactie en meedenken.
Ik was in de bibliotheek aan het lezen voordat ik de vraag had gesteld, en las daar dat ze wel aan de voorpoten kunnen likken.

Uit de bieb
De 3e “soort”, de primaire vlooienbeetallergie is een hele lastige. Zowel voor de reguliere diergeneeskunde als voor de homeopathie.

Kenmerken zijn; heftige jeuk, om gek van te worden. Je hoeft maar naar hem te wijzen en hij begint heftig te krabben en te trekken met zijn vel. Dikwijls vinden we relatief weinig vacht en huidbeschadigingen, terwijl de jeuk zeer heftig is; fanatiek bijten, schuren, krabben. De jeuk is gelocaliseerd op het kruis; indien er een kale plek is, zien we die dan ook daar!

Tengevolge van de heftige, bijna ondraaglijke jeuk op het kruis zien we ook nog heftige en frequent krabben op de flanken/buik met de achterpoten en vooral ook bijten (“grazen”) aan de voorpoten of likken aan/tussen de tenen.
Ik weet niet wie dat beweerd maar ik heb serieus die indruk niet. Ik vind overigens ook dat heel veel allergieen maar op 1 hoop worden gegooid, allergieen vaak een vlooien of voer allergie worden genoemd terwijl jeuk aan de poten serieus vaker een gedrag-ding of contactallergie-ding is. Maar goed, dat is mijn eigen persoonlijke waarneming.
Ik moet zeggen dat ik idd niet zie dat hij die o zo gigantische jeuk heeft die hierboven omschreven wordt.
Wel bijt hij regelmatig op z'n dij en likt dus vaak aan zijn voorpoten.
Zijn vacht glanst wel.
En ik zie het terwijl ik aan het schrijven ben weer, maar dat doet hij niet heel vaak, zich op zijn buik/lies likken. En ik zie hem nu ook voor het eerst bijten op zjin buik.
Is het seizoensgebonden, de jeuk? Zwemt hij?
Op de grond ligt laminaat. Er ligt 1 kleetje waar hij op ligt.
Hij eet deels kvv en ben hier en daar wat aan het bijleren (dankzij barfplaats) en voer hem bij.
In het (niet complete) kvv zit kopvlees van rund, lever, nier, hart en schapenvet.
Verder voer ik hem kipkarkas, yoghurt, eitje 2x per week.
Nu ook zalmkop (sinds vandaag) en parelhoenkarkas.
Geef ongeveer 2x per week pens (stawi)
En ik heb nog wat borstbeen (rund) in de vriezer liggen, maar ik begreep al op het forum dat dit misschien
toch nog iets te hard is.
Ik weet niet wat voor KVV je hem voert maar voer je al met al niet veel te veel kip en rund/pens? Pens kan overigens ook jeuk veroorzaken. Dus ik zou eens stoppen met de Stawi pens. Want de meeste merken KVV bevatten al voldoende KVV. Ik zou vooral dingen gaan geven die niet in de KVV zitten. Geef je hem ook voedingssupplementen? Heb je bijv. wel eens geprobeerd om hem elke dag vis of algenolie te geven (omega 3 vetzuren)?
Misschien een wat inmogelijke vraag, en misschien ook beter om een d.a. te bezoeken..
Maar ben zeer dankbaar voor het mee denken! :)
Ik denk zelf dat er eerst goed nagedacht moet worden over wat de oorzaak is van dit probleem. Als je daar een idee van hebt, kun je daar je therapie op gaan afstemmen. En dan mag je best dingen uit proberen natuurlijk. Maar ik heb mijn grote twijfels of dit door vlooien allergieen komt. Is hij daar wel eens op getest?

Wat ik ook nog wilde vragen: wat voor vlooiengif gebruik je? Want dit is een van de grote veroorzakers van huidproblemen en jeuk, vlooiengif!
Door Gaby
#1776935
Hij zwemt wel ja, maar dat is al wel weer een hele poos geleden. Hij gaat er alleen in als ik iets gooi.
Goh, dat pens ook jeuk kan veroorzaken.
Ik heb hem met vier weken afgespeend op Energique, en toen hij een maand of 5 was heeft hij een tijdje ergens gelogeerd en heb toen een zak farmfood mee gegeven.
Hij zit nu pas sinds een anderhalve maand op rauw voer. Die stawi heb ik heb gegeven vanaf pup af aan.
Maar ik gaf het toen 1x in de week ongeveer.
Nu geef ik hem ook 1x per week stawi.
Zou die stawi de boosdoener wel zijn dan..?
Nee heb hem nog niet eerder iedere dag vis of algenolie gegeven. Dat is dan misschien nog wel een optie. Ik ben hem nu wel zalm aan het voeren, maar wilde dit wekelijks gaan doen.
Maar misschien is de visolie wel een goede ondersteuning.. Waar zou ik evt aan die algenolie kunnen komen?

Wat me wel al langere tijd opvalt is dat als ik hem kam zo 1x in de zoveeltijd dat hij dan achter op z'n rug wat gevoelig is.

Ik zie dat hij ook wat geïrriteerdheid heeft aan de binnenkant van zijn rechter voorpoot, wat kleine rooie bultjes.
Ook z'n poten aan de achterkant hebben iets irritatie.
Denk dat ik toch met hem maar eens naar een dierenarts moet, de zorgen beginnen wel wat toe te nemen bij mij..
Ik ga wel het liefst naar een alternatief arts.

Ik ontvlooi hem met advantage. nee, hij is nog niet eerder getest op allergieën.

Ja ik geef idd van dat kvv wat uit rundvlees bestaat, en ben zo langzamerhand steeds meer zoekende
naar meer afwisseling in vleessoorten.
Door Gaby
#1806152
Even een update en vraag... 
Met het bovengenoemde verhaal ben ik naar dierenarts kortenoord geweest.
Daar heeft de dierenarts allereerst op demodex gecontroleerd (hij is 17maanden)
Dit was negatief. Na mijn verhaal heeft de dierenarts voorgesteld om hem een combinatie van klassieke
en 'gewone' homeopatie voor te schrijven alvorens aan een allergie test te beginnen.
Mijn reu, jawel kreeg als type ignatia. Niet veel voorkomend bij reuen zei hij maar het kan.
En het leek hem onwaarschijnlijk dat het uit het voer kwam dus koos hij voor "PUUR" huid, die verschillende hoeken
aanpakt. Daarnaast visolie erbij, maar dat was ik hem al gaan geven.

Nu 4 weken later ben ik 10 dagen weg geweest en heeft hij op de proplan sensetive gezeten in die 10 dagen.
En is nu weer terug op vers.
Ik heb nog een jonge teef van 1.5 die bij vrienden uit logeren is geweest.
Zij is nu bij mij terug en is voor het eerst op vers. Behalve af en toe vuile pens, maar dat telt niet echt mee.
Beide honden vertonen nu dezelfde symptomen, beide likken aan de voor en achterpoten, en ook bijten. krabben met de achterpoot in de nek. Likken en bijten aan de binnenzijde van de oksels (voorpoten)
En bijten op de achterhand. Alleen de reu waarmee ik bij kortenoord geweest ben heeft kleine geirriteerde bultjes aan de binnezijde van de voorpoten.
Verder hebben beide een glanzende vacht en zie je niks aan ze behalve dat gekrap en gebijt. Ze zijn opgegroeid bij mensen die 4 honden hebben in huis met vloerbedekking en die geloofden nooit in een vlo vrij huis. Hun honden krabben ook vaak al behandelen ze de honden wel, de vlooien heb ik gezien.
Ik geef mijn reu nu zo een maand of twee vers, vraag me af of het toch ook niet (deels) te maken heeft met ontgiften??
Na het lezen op barfplaats zag ik dat bij ontgiften en likken bijten aan de voorpoten hypericum een helpende
hand kan bieden. Dat gister gekocht. Maar wist niet of ik het kon combineren met "puur huid" omdat ik las dat hypericum soms effect heeft op andere medicatie en ik wist niet of dit alleen voor reguliere of ook homeopatiesche medicatie gold.
Net gebeld met het telefonisch spreekuur. Een afspraak gemaakt voor volgende week donderdag voor een allergie test voor mijn reu.
En volgens hem had hypericum geen zin om te geven?? Hij zei dat dit ontgiften meer zich uit bij de buikstreek..
Wellicht ietwat te ingewikkeld allemaal, maar wat vinden jullie van het fijt om toch even door te zetten met dat hypericum?
Thanks!
Gaby
Door Lizzy
#1806439
Wel vreemd, dat beide honden last hebben. Dweil je soms met een zeker schoonmaakmiddel waar ze niet goed op reageren? Geef je misschien groenten uit de nachtschade familie? (tomaat, paprika, aubergine, etc). Heb je planten in huis waar het van kan komen?

Hypericum bij ontgiften? Ik vind het ook niet echt een logisch middel voor bij ontgiften. Ik zie dat je dat uit dit artikel hebt? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14235. Ik heb alleen geen idee wie de bron is.
Door Gaby
#1806873
Thanks Lizzy voor je mee denken :)
Ik houd je op de hoogte hoe het volgende week gaat.

Ehhhh dwijlen..... Ja doe ik wel maar het huis ziet de stofzuiger vaker :-X :-X
Ik dwijl heel onverantwoord met een klein scheutje allesreiniger, maar ik dwijl weinig. En de hondjes blijven liggen
op hun kleedje (soort van vetbed) totdat het droog is.
Planten heb ik niet op de grond, en ook maar twee van... had ik niet erg gevonden om een huis van vol te hebben
moet ik zeggen.. maar da's een hele andere topic..

Idd raar dat ze het allebei hebben. Mijn teefje heeft tot nu toe (nog) geen roze voetjes, dat heeft mijn reu wel, maar voor de rest laten ze idd hetzelfde zien.
Da vroeg of ik wel beide honden mee wilde nemen, dat ga ik ook doen uiteraard volgende week donderdag

De hypericum had ik idd van dat stukje van ontgiften vandaan gehaald.
En dat blijf ik nog even geven. Geef het nu alleen aan mijn teef sinds gister, die krijgt daar verder niks bij,
ja Arnica omdat ze een teentje gekneusd heeft van het werk bij de schapen en dit lijkt nu na een aantal dagen weer op te knappen.

Misschien ook 'off topic' maar doe het stiekem toch ben erg blij met barfplaats Lizzy en alle mensen die elkaar willen helpen. Maar daar was geloof ik al een topic aan gewijd.

Groetjes Gaby
Door Gaby
#1828932
Eindelijk is de allergie test van mijn reu binnen. Alleen de dierenarts niet aanwezig vandaag >:( Jammer!
Aangezien de dierenarts me vorige keer had laten zien hoe de allergie uitslag er uitziet aan de hand van een andere patiënt, wist ik dat het een lijst met allergieën was en dat naast het desbetreffende woord, bijvoorbeel vlooien een balkje verschijnt, die groen is, en wanneer er een overgevoeligheid optreed deze doorschiet naar een rode balk.
Dus ik heb net al even gevraagd of de assistente in de uitslag van de allergietest rode balken zag, en toen zei ze dat ze 1ntje wel redelijk naar het rood zag doorschieten en dat was Kropaar (Dactylis glomerata)??? OK!
Even gegoogled en naar wat ik begrijp denk ik een grassoort allergie..
Ik moet zeggen z'n voeten zien nog wel een beetje roze maar toch vind ik wel dat het likken en bijten minder is.
Zal dan misschien toch een middeltje krijgen tegen gras oid allergieen..
Ik wacht het even af morgen.....
Niet erg grappig overigens als je gemiddeld 6 dagen in de week met je border bij de
schapen aan het werkk bent ???
Door Gaby
#1828959
Je kan op barfplaats ook alles vinden :biggrin2:

Al was ik liever op een andere manier er achter gekomen wat kropaar was.
Maar heb via de zoekfunctie al gevonden dat puur pollen de therapie gaat worden en ik las zelf dat het misschien niet levenslang hoeft..
Ik zal morgen horen wat Frans verder nog te zeggen heeft.

Maar goed, na een lang zoeken en afvragen heeft zo een achtelijk dure test :o :o :o :o :o :o :o in ieder geval zin
gehad :)

Lizzy, nogmaals bedankt voor het meedenken hierover 8)
Door Gaby
#1838529
Dinsdag eindelijk gesproken met de dierenarts over de uitslag van mijn border collie reu.
Er was uit de allergie test dus kropaar gekomen als overgevoeligheid, maar hij heeft na het zien van die uitslag eerst met het laboratorium contact op willen nemen, omdat het heel ongebruikelijk is volgens hem dat hij maar voor 1 grassoort overgevoelig is en de overgevoeligheid die met kropaar naar voren kwam was maar nauwelijks een overgevoeligheid te noemen.
Na overleg met hmmmm ik weet niet meer wie in wageningen, wilde hij toch het id opperen om een elimintatie dieet te gaan doen.
Daar ben ik zelf niet zo voor, en buiten dat zijn de klachten erg afgenomen.
Waardoor???
Vraag me nog af of het toch een deel ontgifting is dat zich op deze manier uitte, maar daar vond hij het te heftig voor. De klachten hebben zich nu voor zo een 75 % verminderd, hij heeft nog wel een klein beetje roze pootjes van af en toe likken.
Nog steeds een klein beetje een mytherie dus.... ::) ::)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door