Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#1775117
Vandaag heb ik bij de visboer een zalmkop mee mogen nemen.
Hij had niet meer slachtafval maar kan dat wel voor me mee nemen als ik dat bestel van te voren.

525 gram woog die kop :o :o :o :o
Geen kinderachtige jongen, jeetje mina wat een enorme dingen zijn dat. Sorry, lust zelf geen vis, dus heb er de ballen verstand van zal 'k maar zeggen.
Omdat mijn honden nog geen vis hebben gegeten heb ik heb gevraagd of hij 'm misschien in vier stukken voor me wilde snijden, en gelukkig was hij zo aardig.
Hij vroeg of hij de tanden er uit moest halen. Heb ik maar ja op geantwoord. Wat doen jullie daar normaal gesproken mee?
Geven jullie het in z'n geheel, of delen jullie de kop in stukken, halen jullie nog tanden of andere dingen er uit?

Verder vroeg ik wat hij normaal nog aan 'slachtafval' heeft. Staarten zij hij, en ik vroeg of hij ook makreel had of ongezouten haring.
Toen gaf hij aan dat makreel vrij scherpe stukken had, dat hij zichzelf wel eens openhaalde en dat af raade.
Hebben jullie nog tips aan wat ik kan vragen aan hem qua slachtafval, en is het idd geen goed id, of maakt 't niet uit?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1775139
Goed bezig  :)
Je kunt zo'n kop voortaan in zijn geheel geven, ook met tandjes  ;)
Zalmstaarten zijn ook leuk om te geven, die wegen hier bijna net zoveel als die kop, maar zit meer vlees aan.

Is mij nooit opgevallen dat makreel scherpe stukjes had, ik geef dat ook niet meer want het is voor onze honden hier wat te vet. Ze gaan daarvan spugen.
Sardientjes zijn ook leuk en bij veel honden geliefd. Ik geef hier ook nog weleens de koppen en graat van rode poon, maar dan is het wel even opletten op scherpe vinnen boven en onder, die knip ik er dan af met een schaar.
In principe mogen ze alle soorten vis eten, maar witvis is minder geschikt omdat dat niet echt wat toevoegd qua omega 3 vetten.
Maar voor een keertje wel leuk als je het gratis kan krijgen en je honden vinden het lekker vinden.
Door TMG1961
#1775196
Wel even de zalmkop een weekje of 3 in de vriezer leggen voordat je het voert. Dat ivm bacterie die erin kan zitten.
Door **Jolanda**
#1775198
Tanden kun je indd gewoon laten zitten...ik vlak ze altijd af met een mes omdat ik ze op de een of andere manier toch akelig vind, al weet ik dat dat overbodig is.
Als je staarten kunt krijgen (dus graten van achter de kop tot en met de staart) zeker geen 'nee' tegen zeggen ;)

Ik heb wel eens baars-achtige gehad en die hadden hele akelige stekels in de rugvin, die knipte ik er vanaf voor het geval de honden het terug willen geven en het door die stekels in de keel vast komt te zitten.
Bij makrelen is het me nooit opgevallen dat zij scherpe stukjes hebben.
Door Gaby
#1775380
Dank voor de tips maar weer.

Vanmiddag heeft hij al een klein stukje gehad, gedeelte wang en oog volgens mij.
Las later dat ik het eerst moest invriezen, de rest ligt dus in de vriezer voorlopig.
Zal eens bellen en vragen wat hij volgende week voor me kan mee nemen.

Dat ze die tanden verteren zeg...
Het kwam in ieder geval als een welkome verassing.
Wel fijn als ik ze de volgende keer gewoon een hele kop kan geven... zie mijzelf niet echt een zalmkop te lijf gaan..

Had ook een parelhoen karkas voor ze neergelegd, maar ik kreeg zo een blik van: 'is dat om te eten'?
Dat zullen we morgen maar even met ja! gaan beantwoorden :biggrin2:
Dat zelfde gold voor de eendennek, die heeft hij toen alsnog maar opgepeuzeld omdat er niks beters was..

Goed om te weten dat ik om de hele staart van de zalm kan vragen, dus vanaf de kop..
Daar had ik anders niet aan gedacht..
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1775522
Ik vries de zalmkop ook niet in van te voren,volgens mij is dat op de boot al gebeurd ;)
Door Mevroi Kruim
#1775591
lolpugz schreef: ik wil het steeds vragen bij mn visboer maar durf niet stom he  :-[
Gewoon doen! Als hij zelf fileert heeft hij koppen en staarten, er zijn echt meer mensen die dat kopen om bv visbouillon van te maken. Ik lever regelmatig slag met de lokale Chinees  :D meestal delen we de koppen en staarten  ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1775595
Is niet stom hoor,duurde bij mij ook wel even om zoiets te vragen,je wordt er wel makkelijker in ;)
Door lolpugz
#1775625
komt denk ik omdat ik eens wat bij een slager heb gevraagd en die beschuldigde mij ervan dat ik eigenlijk een dierenbeul was

maar ik heb bij lupa 2 zalmkoppen besteld om te proberen dus als ze het eten en lekker vinden dan toch maar eens naar die visboer :D

weer even ontopic die zalmkoppen wegen dus best veel begrijp ik mijn mopsen wegen 11 kilo per stuk hoe doe ik dat dan? want dan krijgen ze veel te veel
Door Hertog
#1777086
Mijn visboer van de markt was van mening dat ik heel verkeerd bezig was. De honden gaan hier dood aan ! En koken mag je de koppen al helemaal niet want dan komt er een gas vrij die heel slecht is voor de mensen. Hij heeft mij stevig over mijn domme gedrag onderhouden en hoe ik ook fleemde ik kreeg beslist geen zalmkop mee. Ik heb meteen een andere visboer gezocht. Durfde er bijna niet meer langs te lopen.
Door Benjy en Misty
#1777197
Nou ja zeg! Wat een man!  :o Ik hoorde laatst ook van een viswijf (?) dat de graten in een kop echt heel hard zouden zijn en dat ze daarom ze niet aan een hond zou geven.
Door hannabelgje
#1777280
IK geef hier ook makreel, ik vind ze juist erg zacht. IK doe ze in stukken voor de katten en Zoë en heb nog niks hards gezien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door