Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1774866
Iemand een tip hoe ik de ontlasting van mijn hond nog wat vaster krijg?
Het is een Labrawatte van net 6 maanden.
Hij krijgt 500 gr. KVV en 500 gr. BARF per dag (200 gr. vleesbot, 150 gr. spiervlees, 50 gr. orgaan verdeeld over 6 dagen en 45 gram groente en 1 visdag per week).
Hij poept nu al redelijk mooie drolletjes (in het begin veel problemen mee gehad mede door Giardia)maar soms zit daar toch weer een zachte tussen of zelfs waterige poep.
Vindt dit erg vervelend want het ruimt zo moeilijk op (blijft altijd iets van achter).
Hij heeft overigens geen Giardia meer!
Door **Jolanda**
#1774910
Meer vleesbot voeren.
Van de 500gr geef je 200gr vleesbot. De richtlijn is 50%, dus in jouw geval 250gr vleesbot

Ohw sorry, ik lees je bericht nogmaals...maar er klopt iets niet. Je zegt 500gr barf, maar als ik het vleesbot, spiervlees, orgaan en de groenten optel kom ik uit op 445...en na beter lezen zie ik dus ook dat je nog orgaan naast de kvv geeft.

Het orgaan kun je weg laten, dan geef je +/- 25gr vleesbot en +/-25gr spiervlees meer. Orgaan zit namelijk al veel in kvv ;)
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op vr 01 okt 2010, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BbvDoerak
#1775214
Ik zal het percentage vleesbot en spiervlees wat ophogen, was voorzichtig begonnen (40% bot) omdat hij toch wel erg gevoelige darmen leek te hebben zeker na zijn giardia.
Orgaanvlees voer ik bij op advies van medebarfers maar dan met name lever, nier en hart omdat dit minder in KVV zou zitten.
Door **Jolanda**
#1775232
Oke, dat advies zal dan gegeven zijn aan de hand van het merk kvv?

Het idee van gevoelige darmen herken ik wel hoor, maar als je hond goed op vers staat, lijken gevoelige darmen ineens verleden tijd ;) Tenminste dat was bij mijn honden wel het geval ;)

Je kunt ook alleen je vleesbot wat verhogen en dan iets minder kvv ;)
Door Lizzy
#1775237
Je kunt wat aan je percentages knutselen. Ik denk dat dat wel een goed idee is.

En verder zal jouw hond best zwakkere darmen hebben door de giardia en giardia behandelingen. Ik denk dat je er goed aan doet om de darmflora te verbeteren. Ik zou probiotica geven. En Propolis Tinctuur (hier staat de dosering: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1622623). En daarnaast zou je voorzichtig wat Schindelel's mineralen kunnen gaan geven. Daar moet je langzaam mee beginnen en dat opbouwen.
Door BbvDoerak
#1775242
Hij krijgt smuldier, en daarop werd aangeraden orgaan bij te geven.
Hij krijgt al probiotica en een mineralensupplement. Deze gaan door zijn kvv.
Is alle vleesbot in principe goed om de ontlasting vaster te krijgen of heb je daar ook verschil in?
Door **Jolanda**
#1775249
Als je een geschikte vleesbot neemt is het goed.
Op het forum kun je vinden welke, maar ik kan het je ook vertellen :P
Kippennekken, kipkarkassen, kippenbouten, eendennekken, eendenrug, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, konijnkarkas, nou ja, eigenlijk alles van kleine diersoorten.
Kalkoennekken kan ook, maar die willen wel eens wat hard zijn, overige kalkoenbotten zijn te scherp.

Voor een hond wat al wat gewent is kun je ook zachte lamsribben nemen. (altijd minimaal 3 ribben aan elkaar vast laten zitten)

Wat je niet moet voeren zijn enkele ribben, runderribben/botten, lamsbouten, mergpijpjes ect. Die dingen zijn namelijk te hard en geen geschikte vleesbotten ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door