Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tesje1
#1775007
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en wil graag wat advies.
Ik krijg over 3 weken mijn puppy :biggrin2:
en had mijn keuze in brokken gemaakt.
maar na toch nog verder neuzen en speuren lees ik toch wel heel veel positieve dingen over vers voeren.
Ik overweeg ook serieus om dit te doen,maar nu vraag ik mij af:

1) of je dan niet een extra vriezer nodig hebt?

2) of je dat dan alleen met kvv kan doen ik heb een site gevonden richardsversvoeding die bied complete mixen aan.
ik zie namelijk zelf samenstellen helemaal niet zitten qua tijd :-[ en ingewikkeld.

3)kan je het combineren met 's ochtends brokken en 's avonds kvv of haalt dat het hele effect eraf?

4) hoe doe je dat dan met vakantie heb geen grote vriezer in de caravan?

5) Na het goed overwegen van wel een hond of niet ben ik uitgegaan van kosten voor brokken dit wordt aanzienlijk duurder ok dat is niet erg ,maar wie kan mij een goede betaalbare aanraden? (om het niet de spuigaten uit te laten lopen.

Ik hoop dat er een paar mensen zijn die deze vragen voor mij wilt beantwoorden.
mijn gevoel gaat nu echt uit naar vers,maar vind het ook wel erg lastig en ingewikkeld door de vele meningen en verschillende soorten.

Liefs,Tessa
Door linda1985
#1775146
Ik zou volledig op vers gaan ;) Dat is gewoon veel beter als brokken, hier voer ik mijn 3 honden voornamelijk Carnibest afgewisseld met Rodi, Energique etc. Ik weet niet wat voor hond/pup je krijgt, want dat scheelt ook nogal qua prijs in voeding. of je een dog op chihuahua vers moet gaan voeren. Carnibest is een goede kvv maar wel vrij prijzig, je hebt echt heel veel merken, te vinden hier op het forum ;)
Door Tesje1
#1775156
Dankjewel voor je reactie.
We krijgen een mini australian shepherd word ondernabij 40 cm.
Het is een reutje.
Hoe doe jij dat dan met vakantie.
En heb ik speciaal een vriezer nodig?

Groetjes,
Tessa
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1775192
Hoi Tessa, welkom hier!
Leuke een mini-aussie  :)

Een extra vriezer hangt er vanaf hoeveel ruimte je nu hebt? en per hoeveel tijd je wil bestellen?
Jou hond zal zo'n 14kg wegen als ie volwassen is? Dan eet hij dus een kilo of 10 per maand ongeveer. In 2 lades kun je dat prima kwijt.

Ik zou aanraden een kvv te kiezen met een natuurlijke calciumbron. Er zijn ook wel wat goede kvv's die wat goedkoper zijn.
Meestal is het wel ietsje duurder dan brok, maar daar tegenover staat dat je dan weer geld uitspaart bij de dierenarts en je hond in een veel betere conditie is.
Carnibest, energique vindt ik ook goed kvv's. Dan heb je ook nog Kivo of Lotgering bv die is weer wat goedkoper.
Als je hond straks volwassen is kun je ook afwisselen met bv smuldier (erg goedkoop), maar zeker het 1 1/2 jaar zou ik even investeren in een kvv met natuurlijke calciumbron.
Wat handige linkjes om te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70428.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,58724.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.html
Door linda1985
#1775575
Dan zou ik de 'betere' merken gaan voeren, ik ben zelf heel erg tevreden over Carnibest! Enerqique is ook goed maar wel fijner gemalen, Bibi is ook een goede KVV, merken en keuzes genoeg in ieder geval  ;)
Door dancingdaydream
#1775818
Ik voer zelf ook Carnibest, die is er ook in 5 verschillende soorten (Natuur, Kalkoen, Kip, Eend en Lam) Daarnaast zo nu en dan smuldier van de supermarkt, dat is dan weer lekker goedkoop, en krijgt ze af en toe ter afwisseling.
Ik geef zo nu en dan een BARF-hapje erbij, maar dat is meer voor de leuk/lekker. Hoofdvoer is gewoon KVV.

Er zitten hier zat mensen die om verschillende redenen gewoon alleen maar KVV voeren!

En idd, gewoon helemaal over naar KVV. Zeker als je haar vanaf pup al krijgt, lekker wég met die brok!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1776031
[quote="Tesje1"]

1) of je dan niet een extra vriezer nodig hebt?

2) of je dat dan alleen met kvv kan doen ik heb een site gevonden richardsversvoeding die bied complete mixen aan.
ik zie namelijk zelf samenstellen helemaal niet zitten qua tijd :-[ en ingewikkeld.

3)kan je het combineren met 's ochtends brokken en 's avonds kvv of haalt dat het hele effect eraf?

4) hoe doe je dat dan met vakantie heb geen grote vriezer in de caravan?

5) Na het goed overwegen van wel een hond of niet ben ik uitgegaan van kosten voor brokken dit wordt aanzienlijk duurder ok dat is niet erg ,maar wie kan mij een goede betaalbare aanraden? (om het niet de spuigaten uit te laten lopen.
[/quote]

Welkom!

1) Hangt er vanaf hoe groot je vriezer is en hoevaak je inkopen wilt/kunt doen.
2) Ja, je kunt alleen kvv voeren, je hoeft niet perse vleesbotten en dergelijke te geven om vers te voeren.
3) Je kunt het combineren. Het haalt niet het hele effect eraf, maar wel een groot gedeelte ;) Helemaal vers is dus aan te raden, maar deels vers is alweer veel beter dan alleen brokken.
4) Op vakantie kun je bijvoorbeeld bij de plaatselijke supermarkt Smuldier kopen (goedkope kvv) of bij de slager vleesbotten en dergelijke halen. Het is niet erg als je hond een weekje of twee weekjes niet compleet gevoerd wordt. Je kunt ook gestoomd vlees meenemen (Renske bijvoorbeeld), dat hoef je niet gekoeld te bewaren. En als dat allemaal niet lukt, kun je op vakantie ook tijdelijk overgaan op brokken.
5) Goede kvv houdt de juiste percentages aan, hoeft geen premix te gebruiken om compleet te zijn en bevat bot als calciumbron. Lotgering is een goedkope (1,80 per kilo geloof ik), maar dat moet je wel afwisselen met nog een vierde diersoort (van bv haaksbarf, tinlo's barfmenu, shaweca). Lotgering bevat geen premix, bot als calciumbron en houdt de juiste percentages aan, maar er zitten maar drie diersoorten in het de kwaliteit van het vlees is iets minder. Naturis is ook niet zo duur, 2,80 per kilo ofzoiets.

Je kunt ook een goede kvv als basis nemen en die afwisselen met goedkope mixen van Richards Vleesvoer ofzo, om het wat betaalbaarder te houden. Goede merken qua samenstelling vind ik bijvoorbeeld All Animal, Haaksbarf, en Shaweca. Maar misschien moet je gewoon eens kijken welke merken je kunt krijgen in de omgeving.
Door M@rina
#1776068
Ik heb hier een cockerreu van 11 maanden lopen, qua grootte ongeveer het zelfde als jou hondje. Ik heb hem vanaf dag 1 op kvv heb gezet en hij is prachtig geworden!

Ik geef nu Tinlo, Carnibest en af en toe smuldier maar zoals verschillende al gezegd hebben zit daar geen natuurlijk calciumbron in. met andere woorden daar zitten geen gemalen botten in en een pup heeft dat wel nodig.

Aangezien ik 2 honden heb is hier wel een extra vriezer aangeschaft, nu kan ik wat groter inkopen. Je kan bijv. ook op markplaats kijken voor een leuk tweedehandsje als je geen nieuwe kunt veroorloven.

Ik had mazzel tijdens de vakantie een huisje met een redelijk vriesvak, maar ja als je gaat camperen is dat toch lastiger. Ik heb ook een keer een vakantie gehad waar ik geen voer mee kon nemen. Ik heb toen in de plaatstelijke supermarkt zelf wat vlees gekocht. Wat rundvlees, kip, wat runderhart o.i.d. ik deed er wat groente en rijst bij , maar die rijst is niet voor alle honden geschikt omdat ze allergisch kunnen zijn voor granen) Natuurlijk is dit geen complete voeding maar voor een paar weekjes geen onoverkomelijk probleem als ze de rest van het jaar maar goede voeding krijgen. Als je nog iets completer wilt maken kan je voorafgaand aan je vakantie je hond kunnen laten wennen aan een kippenvleugeltje. De eerste paar keer lekker met een hamer bewerken zodat het bot gekneusd is. later kan je hond het kippenpootje zelf kraken.

Ik zou zeker tot je hond 1, 5 jaar is kiezen voor een duurdere kvv omdat daar ook een natuurlijk calciumbron zit. Je kan het afwisselen met een goedkope maar ik zou toch zekermeer dan driekwart de duurde geven, dus even investeren.
Door linda1985
#1776085
Ja zo doe ik het ook, daarom krijgen ze hier nu allemaal Carnibest, als Jason (nu 6 maanden) 1 jaar is, of iets ouder wissel ik wat meer af, en ga ik ook Bibi voeren (deze is ook erg goed en iets goedkoper, wel met natuurlijk calciumbron) en wat meer afwisselen met de iets goedkopere merken, wat Carnibest is wel vrij prijzig! Maar ik ben er gewoon heel erg tevreden over, en het wordt hier erg goed gegeten. Merk ook dat ze van sommige merken gewoon meer ontlasitng hebben.  Ik zou gewoon kijken waar je pup het goed op doet, en dan af en toe wat afwisselen, en de merken blijven voeren waar ze het goed op doet, succes ;)
Door Tesje1
#1776229
Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Over lotgering ook inderdaad al veel gehoord positief danwel negatief.
Als ik voor lotgering zou gaan wat zou ik dan bij moeten voeren om wel de goede calcium te voeren voor de pup.

Of zoals iemand anders zei even iets duurder merk(want lotgering voldoet dan niet?)
bv carnibest eerst anderhalf jaar en daarna dan lotgering bv???

Fijn dat er zoveel mensen willen meedenken,want ik wil graag gaan voor rauw vlees na veel lezen,maar vind het wel erg ingewikkeld als ik eerlijk ben.

Groetjes,Tessa
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1776254
lotgering gebruikt wel bot als calciumbron, maar is van mindere kwaliteit doordat het gebruikte vlees van mindere kwaliteit is en er maar drie diersoorten gebruikt worden. Dus om dat te compenseren zou je in ieder geval een kvv met een vierde diersoort kunnen geven.

Het is allemaal veel informatie he, over vers voeren. Maar je komt er vanzelf, aan je inzet zal het niet liggen denk ik.
Door Tesje1
#1776258
Beste Meike en Daisy,

wat versta jij dan onder slechte kwaliteit?

Het is inderdaad erg veel info en daardoor lastig.
snap wel dat een hoop mensen gewoon kiezen voor brokken.
na het lezen ben ik wel overtuigd,en ga mijn best toen het te realiseren,maar kost wel een hoop tijd.
vind het wel super dat iedereen elkaar helpt toppie!!!
Ben nu mijn broertje ook aan het overhalen.
en die voelt er ook wel wat voor!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1776290
[quote="Tesje1"]
Beste Meike en Daisy,

wat versta jij dan onder slechte kwaliteit?

Het is inderdaad erg veel info en daardoor lastig.
snap wel dat een hoop mensen gewoon kiezen voor brokken.
na het lezen ben ik wel overtuigd,en ga mijn best toen het te realiseren,maar kost wel een hoop tijd.
vind het wel super dat iedereen elkaar helpt toppie!!!
Ben nu mijn broertje ook aan het overhalen.
en die voelt er ook wel wat voor!
[/quote]

Zo gewoon en makkelijk gaat dat ook weer niet. Voordat mensen iets gevonden hebben waar de hond het tijden lang goed op doen zijn ze vaak toch al 5 merken verder. Verder is er geen grotere (S)hopper dan de brokkenvoerder. Zooo tevreden over merk A en als ze iets horen over merk x, dan moet dat ook geprobeerd worden.
Heel veel verschilt dat niet van kvv, ook daarbij zie je mensen heel tevreden zijn over merk A en toch best vlotjes overstappen op merk B t/m E. Verder kun je wel denken,gut, ik lees veel positiefs over merk A, maar als jouw hond dat niet te knagen vind of het om wat voor reden dan ook niet verdraagt, dan heb je weinig aan dat soort informatie.

Lotgering is erg vet en maakt gebruik van zenen e.d wat volgens hun een hoge voedingswaarde zou hebben. Verder is het erg eenzijdig in elkaar gedraaid en is het naar mijn mening niet geschikt om je pup mee groot te brengen. Leuk voor de afwisseling 1 x per week ofzo, maar meer niet (tenslotte vallen wij ook niet om van 1x per week een bak patat)

Om je pup op te laten groeien zou ik toch voor de betere merken kiezen en deze eventueel naar diersoort met elkaar af te wisselen. Ik zie ook best dat daar een knap prijsverschil inzit, maar je kunt je hond maar 1 x gezond groot laten worden...of niet. En wat je er nu in investeert, pluk je later de vruchten van. :)
Door Parelridder
#1776726
Darf is ook een goede kvv. Het is een complete, volledig biologische kvv (dus zonder toevoegingen), waarvan de verhouding vleesbot/spiervlees/orgaan/seizoen groente (incl. samenstelling orgaanmix) bekent is. Er is ook een chemische analyse gemaakt, zodat de voedingswaarde bekent is.
De prijs zakt naarmate je meer in 1 keer in koopt. Dit kan dalen tot 2,60 per kilo. Mocht je niet ver van Den Haag wonen: daar is een verkooppunt waar je je bestelling over max. 6 x verspreid over max. een half jaar kunt ophalen. Oftewel, de korting van een grote bestelling, zonder te hoeven bezitten over vriesruimte voor die complete bestelling ;)

Darf heeft 2 varianten: de reguliere (EKO) http://www.darf.info/html/page%20samenstelling.html en de variant voor aktieve honden (ACTIEF) http://www.darf.info/html/page%20darf%20actief.html
Het eerste jaar zou ik kiezen voor de EKO, omdat de ander wat vetter is. Ter afwisseling kun je die natuurlijk wel geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door