Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rayis
#176942
Hallo,

Ik schrijf hier even in naam van een vriendin van mij omdat ze zelf niet goed weet hoe ze op een forum moet werken.
Ze heeft een jack russel, van nu 14 maanden. Een reutje, Seppe.

Seppe kreeg van de fokker uit Royal Canin. Helaas kreeg hij felle jeuk van dit eten en ook wat uitslag (rode plekken) aan de binnenkant van zijn dijen.
Sinds zijn 5 maanden eet hij nu Royal Canin Hyperallergic omdat de DA aan een voedingsallergie dacht (aan wat voor allergie is niet duidelijk).

De jeuk was weg, maar nu eet Seppe dit absoluut niet meer graag. Zijn baasje geeft hem af en toe Duck nu, maar ze heeft de indruk dat hij hier terug van begint te krabben, dus jeuk krijgt.

Ze is wel bereid versvlees te geven als ze Seppe ermee helpt, want het DA voer is ook heel duur natuurlijk. Maar aangezien Seppe jeuk krijgt van de Duck (lams en rijst) ziet ze dit ook niet echt zitten.

Wat denken jullie?

We wonen in België, dus Carnibest en Bibi is vrij moeilijk... ook barfen is niet echt een optie denk ik.
Door Bounty
#176960
Hoi,

Hebben jullie de hond goed gecontroleerd op vlooien of zie je zwarte puntjes? (zwarte puntjes=ontlasting van vlooien).

Volgens mij gewoon een symptoon van ontgiften, want hij at eerst toch brokjes?

Sommige honden krijgen jeuk van lijnzaadolie, maar ik weet niet of er lijnzaadolie in Duck zit.

Als je Carnibest zou kunnen krijgen, zal ik kiezen voor de eend/rijst versie.

Groetjes Bounty
Door Lizzy
#177435
Jeuk kan zoveel oorzaken hebben...... Het kan met voer te maken hebben. Het kan ook met een allergie voor iets anders te maken hebben. Het kan eigenlijk van alles zijn....

Wat zit er in deze brokken, van Royal Canin? (of eigenlijk, wat zit er niet in?). En waar is de hond dan specifiek allergisch voor, volgens de DA? Is het graan? Of een bepaald soort vlees?

Aangezien de hond op deze brokken geen jeuk had, is het handig om te weten waar dit dieet dan op gebasseerd is....
Door Lizzy
#177436
OK, ik heb even gezocht.... ja gekke Henk dat de hond deze brokken niet moet! Gatverdamme! Het is gebaseerd op SOJA! Yuk!

Volgens mij kan jouw vriendin het beste maar gewoon lekker zelf gaan samenstellen met deze hond. En dan denk ik aan een zelf-samenstel-dieet zonder graan! Totaal zonder graan. Dus geen rijst, geen pasta, geen brood. Niks!

Verder zou ze moeten kijken op welke vleessoorten de hond het beste/slechtste reageert. Laat ze gewoon eens 2 weken kip geven. Als dat goed gaat, laat ze dan lam toe voegen (week of 2 a 3). Als dat goed gaat, laat ze dan rund gaan toevoegen. Als dat goed gaat, laat ze dan konijn of eend ofzo gaan toevoegen. Gewoon, stap voor stap.

Daarnaast zou ik haar afraden om groentes te geven uit de nachtschade familie (bijv. tomaat, aardappel).

En, ze zou lekker iedere dag visolie + borage olie aan het voer toe moeten gaan dienen.

En, laat ze in de eerste maanden maar even helemaal geen zuivel geven.

Denk je dat dat wat voor haar is?
Gebruikersavatar
Door Binno
#177456
Rayis schreef:
Zijn baasje geeft hem af en toe Duck nu, maar ze heeft de indruk dat hij hier terug van begint te krabben, dus jeuk krijgt.
Als zelf samenstellen voor je vriendin geen optie is... kan ze eventueel eerst eens proberen om Seppe helemaal op Duck over te zetten, geen brokjes meer dus. Eventueel een andere variëteit geven? (Of een ander merk zoals CB waar geen granen inzitten, maar da's in België idd. niet zo vanzelfsprekend...)
Misschien dat de jeuk dan na een tijdje vanzelf weer overgaat omdat het inderdaad met ontgiften te maken heeft.

Oh ja, in Duck zit trouwens geen lijnzaadolie, wel zonnebloemolie en tarwekiemolie... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door